• minimalin

Gör du illa ditt barn fysiskt?

Har du någon gång gjort illa ditt barn fysiskt i uppfostringssyfte?
    Medvetet eller omedvetet?

Rösta ärligt!

Detta innefattar allt ifrån;

Slag
    Smisk
    Hårluggar
    Nyp
    Bett
    Puttar
    Ta tag i armar/ben
    etc.

Blev nyfiken på hur vanligt det är egentligen då jag sett en del inlägg på FL som handlar om att man "råkat" göra illa sina barn, eller gett dem smisk, bitit tillbaka osv.

Tycker ni att det är okej att man som förälder agerar så här?
    Varför gör man illa sina barn fysiskt?

Vad blir konsekvenserna av att göra illa sina barn fysiskt resp. att inte göra illa sina barn fysiskt?

Exempel:

"Mitt barn nöp mig allt h*n kunde och jag blev arg och nöp tillbaka för att visa hur ont det gör, för att h*n inte skulle göra om det igen."

"Jag knäpper mitt barn på fingarna om det nyps, klöser eller pillar på saker som är förbjudna."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 19:54:26:
    Det är väldigt många fler som tittar på tråden än röstar!
    Det vore kul om ni som kikar in också röstar. Det går snabbt och ger ett mer intressant resultat!

Just nu är det 344 av 2260 personer som röstat!

Ni behöver inte kommentera erat svar! Det är valfritt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 14:43:09:
    Många som verkligen INTE fattat att man inte gör illa sitt barn i uppfostringssyfte om man försöker rädda livet på barnet!
    Varför har så många använt det som ett exempel för att svara ibland eller ja?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gör du illa ditt barn fysiskt?
  • cruZZe

Ja jag tar ibland tag i hennes arm(ar) i ett stadigt grepp. Ska man inte ens få göra det?

• A Li

Jag brukar ta min son löst i handleden, om jag innan har sagt till honom att han gör fel ett flertal gånger. Många gånger är det för att man ska kunna prata med honom och få ett förstående från honom.

MEN jag skulle ALDRIG ta i så att han säger AJ, det är ju mer en markering att han ska lyssna och förstå att det han gör är fel.

• Heather

Ja, jag har någon gång gjort illa mitt barn i "uppfostringssyfte"...både medvetet och "omedvetet". Jag säger "omedvetet" för visst visste jag vad jag gjorde men dom ggr det var just "omedvetet" var dom ggr det hände mer som en reflex än ngt annat...
    Med medvetet menar jag inte heller att jag regelbundet använder aga i uppfostringssyfte.

Nej jag tycker inte nödvändigtvis att det är okej eller rätt men jag tror inte heller att barnet tar skada av det... Konsekvenserna blir, tror JAG, att barnet lär sig att mamma och pappa e mänskliga och reagerar impulsivt ibland. Att mamma och pappa också kan göra fel, bli arga, ledsna, glada...etc...

minimalin skrev 2007-05-24 14:24:32 följande:
    Har du någon gång gjort illa ditt barn fysiskt i uppfostringssyfte?
    Medvetet eller omedvetet?
    Tycker ni att det är okej att man som förälder agerar så här?
    Varför gör man illa sina barn fysiskt?
    Vad blir konsekvenserna av att göra illa sina barn fysiskt resp. att inte göra illa sina barn fysiskt?
  • Tufféen
    Heather skrev 2007-06-24 14:29:53 följande:
    Ja, jag har någon gång gjort illa mitt barn i "uppfostringssyfte"...både medvetet och "omedvetet". Jag säger "omedvetet" för visst visste jag vad jag gjorde men dom ggr det var just "omedvetet" var dom ggr det hände mer som en reflex än ngt annat...Med medvetet menar jag inte heller att jag regelbundet använder aga i uppfostringssyfte.Nej jag tycker inte nödvändigtvis att det är okej eller rätt men jag tror inte heller att barnet tar skada av det... Konsekvenserna blir, tror JAG, att barnet lär sig att mamma och pappa e mänskliga och reagerar impulsivt ibland. Att mamma och pappa också kan göra fel, bli arga, ledsna, glada...etc...
    Jag tror det är ett försvar att barnen skulle uppfatta dte som att man bara är mänsklig.
    Konsekvenserna är större än det du skriver och skulle det inte vara så skulle vi ju inta ha vår antiagalag i vårt land.
    Fysisk bestraffning i uppfstringssyfte ÄR aga och knappast en reflexhandling.
    J*vla skitdag idag!PMS-helvete!
  • Annsja

Alla som tittar i tråden har ju inte barn och kan därför inte svara på din fråga.... Ville bara få det sagt så att du inte tror att folk bara snokar runt och inte vågar vara ärliga. TJING

• Kajee

aldrig i livet!

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • lishe
    Annsja skrev 2007-06-24 14:54:27 följande:
    Alla som tittar i tråden har ju inte barn och kan därför inte svara på din fråga.... Ville bara få det sagt så att du inte tror att folk bara snokar runt och inte vågar vara ärliga. TJING
    det kan ju vara så at samma personer kollar flera ggr också. Typ varje gång tråden uppdateras i favoriter endast för att följa den intressanta diskussionen.
  • Indianica

Tex ta tag i armarna för att barnet ska lugna sig anser jag inte vara aga. T ex mina barn kan då försöka slita sig loss och då gör det givetvis lite ont och de kan skrika "aj, släpp". Tycker ändå inte det är aga. Det är ju en konsekvens av att barnet springer iväg då det ska stå stilla.

Skillnad på att ta tag i armen och nypa till som bestraffning, det är aga. Men inte att fysiskt röra för att lugna ned, man måste väl får vara fysisk.

Givetvis blir mina barn KRÄNKTA av mig ibland när jag t ex tar tag i deras arm för att hindra dem att slå varandra. Det innebär INTE att jag ska vara slapphänt och stå och tjata inför döva öron, för det funkar inte. Det är också en slags misshandel att inte konkret t ex bryta ett dåligt beteende. En psykisk slapphet. Ibland kränker man en del av en människas sfär, men om syftet är gott anser jag det vara berättigat

• Jenny K

Röstade på ibland. Tar tag i mina barns armar om de gör något de inte får. Tycker inte att det hör till att göra illa sitt barn.

Svar på tråden Gör du illa ditt barn fysiskt?