
-
-
Svar på tråden Test av bilbarnstolar i nya Råd & Rön
-
ja råd och röns test känns lite svagt eftersom att det endast gäller babyskydd samt för stora barn. Vi ska precis köpa ny bilbarnstol eftersom att vår dotter nu väger 12kg, men vi har ju ignen som helst användning för testet - förutom att vet att vi itne ska köpa Brios Zento såklart.
-
Jag skulle vilja läsa hela testet eftersom vi ska köpa babyskydd innan bebisen kommer om 5 veckor.
-
Köp Råd & Rön. Eller kolla på biblioteket, för de brukar ha Råd & Rön.Sydskåning skrev 2007-05-24 20:50:15 följande:Jag skulle vilja läsa hela testet eftersom vi ska köpa babyskydd innan bebisen kommer om 5 veckor.
-
Jag har lagt in tabellen över testet i länken i mitt förra inlägg.
-
Och den som lagt ut den på nätet har gjort något man inte fårInexsana skrev 2007-05-24 20:58:04 följande:Jag har lagt in tabellen över testet i länken i mitt förra inlägg.
Men det står faktiskt en del ytterligare i själva artikeln i tidningen. -
Bilbarnstolen Brio Zento får katastrofalt lågt betygi Råd & Röns test. Den är klart olämplig för barn. De övriga åtta bilbarnstolarna i testetklarar en olycka bra. Och den bästa är faktiskt den billigaste.
På sextiotalet förolyckades cirka 200 barn om året. Idag är den siffran nere i 40 barn. På trettio år har antalet dödsolyckor minskat med 75 procent, tack vare en medveten strävan att få ner antalet trafikolyckor.
–Sverige är på god väg att förverkliga nollvisionen när det gäller trafikolyckor med barn inblandade. Bakom den utvecklingen ligger en medveten politik, säger Robert Ekman, docent vid Karolinska institutet och sakkunnig vid Nationellt centrum för lärande från olyckor vid Räddningsverket.
Han säger att stora förändringar har skett genom att problemet har erkänts och genom att det hela tiden finns en vilja att ändra attityder. Ett exempel på den ökade medvetenheten är just bilbarnstolarna. De kom till Sverige i början av 1980-talet och har haft stor betydelse för att minska antalet barn som skadats eller dödats i trafiken.
Nio bilbarnstolar
Till skillnad från förr, då barn satt huller och buller i bilen, sitter idag de flesta barn fast i en bilbarnstol. Alla bilbarnstolar som säljs i Sverige måste också vara godkända. De kan antingen ha ett T-godkännande (enligt svenska regler) eller ett E-godkännande (enligt EU-regler).
Råd & Rön har tillsammans med kollegor i Europa låtit testa 39 bilbarnstolar. Nio av dessa finns på den svenska marknaden.
Fyra är bakåtvända, en är en kombinerad stol som kan användas både bakåtvänd och framåtvänd. De fyra övriga är framåtvända. Testet utsätter stolarna för en hårdare påfrestning än vad som krävs för ett godkännande. Får en bilbarnstol ett dåligt delbetyg påverkar detta hela betyget i större utsträckning än i Råd & Röns andra tester.
De flesta av de nio bilbarnstolarna får bra betyg både i säkerhetstesterna och på hanterbarhet. Men kombistolen Brio Zento får bara betyget 2 för den samlade säkerheten och den får heller inte särskilt bra betyg på hanterbarheten. Den får så dåliga betyg att Råd & Rön måste rekommendera konsumenter att inte köpa den.
För många kompromisser
Det dåliga resultatet för Brio Zento beror på att stolen har flera användningsområden. Den kan användas både bakåtvänd och framåtvänd. Detta har inneburit att tillverkaren gjort alltför många kompromisser som påverkar resultatet negativt både när det gäller hanterbarheten och säkerheten.
I krocktestet fördelas till exempel belastningen för dåligt både vid frontalkrock och vid sidokrock. Värst är det vid frontalkrocken. Vid en riktig olycka skulle det innebära att barnet skadas. Bältet sitter också på fel ställen vilket kan skada barnet vid en riktig olycka. Bilbarnstolen börjar även rotera vid kraschtillfället.
Svår att installera
När det gäller hanterbarhet är risken stor att man gör fel med Brio Zento. Spännena är svåra att sätta fast och stolen är krånglig att installera. Instruktionerna är dessutom väldigt svåra att förstå.
Akta Graco Duologic klarar sig bra i säkerhetstestet men får inte så bra betyg på hanterbarhet. Det beror på att det är väldigt lätt att installera stolen fel. En bilbarnstol som genomgående får bra betyg är Maxi Cosi Cabriofix. Den fördelar kraften på ett för barnet skonsamt sätt vid krocktesterna. Den roterar inte vid kraschen utan är stabil, och bältet sitter där det ska på barnet. Den är enkel att installera och risken att man gör fel är liten. Stolen är också testets billigaste, vilket visar att det går att göra bra stolar som inte kostar skjortan.
Startade utbildning
Även om vi i Sverige är medvetna om trafiksäkerhet upptäckte Pär Brink i Östersund att mer kan göras. När han skulle få sitt första barn gick han och hans fru på en vanlig föräldrautbildning som barnmorskemottagningen ordnar. Där fick de lära sig om hur smärta lindras och om hur mamman ska andas under förlossningen. Han tyckte att utbildningen var bra, men att något saknades.
–Jag fick inte veta hur jag skulle få hem mitt barn i bilen eller i taxin på ett säkert sätt.
Därför tog han kontakt med barnmorskan på föräldrautbildningen och föreslog att de skulle starta en sådan trafikutbildning. Hon tyckte att det var en bra idé och idag har han och en kollega startat en försöksutbildning. Förutom att lära sig andas rätt får nu också de blivande föräldrarna veta vad de ska tänka på när de har sitt lilla barn i bilen. Tanken är att projektet ska växa, först i hela kommunen och därefter i hela Jämtlands län.
Innan Pär Brink och hans kollega drog igång utbildningen läste de in sig på trafik- och olycksforskning. De tittade också på hur olika tester genomförs.
Behöver mer än bälte
Syftet med kursen är att föräldrarna ska bli mer medvetna om varför barn behöver sin egen skyddsutrustning.
–Bältesanvändningen minskar skaderisken hos vuxna men inte hos barn eftersom de har en helt annan anatomi. Små barn har ett stort huvud i förhållande till kroppen och ett mindre utvecklat skelett än vuxna. Den här informationen får de blivande föräldrarna att förstå att deras barns kroppar behöver mer än bara ett bilbälte.
Pär Brink säger att många blir förvånade över att de finns så mycket som de inte har tänkt på tidigare, trots att de har körkort och tycker att de kan en hel del om trafiksäkerhet.
–Det är oroväckande många som låter sina barn sitta obältade på korta sträckor och i låga hastigheter. Många föräldrar spänner till exempel inte fast barnet på väg till dagis eller affären.
–Vi hoppas att vår utbildning ska få föräldrarna att inse att barnen alltid måste sitta fastspända i bilen. Det är viktigt att barnen sitter bakåtvända så länge som möjligt, helst tills de är fyra eller fem år gamla. Trenden är att föräldrarna vänder barnen framåt allt tidigare.
–Många låter sina barn sitta bakåtvända i baksätet eftersom de är rädda att krockkudden ska lösas ut även om den är urkopplad. Men i baksätet finns det mindre plats för stolen och då får barnen inte plats, säger Pär Brink.
Prova före köp
De som går kursen får ingen information om olika bilbarnstolar på marknaden. Däremot informeras de om vad de ska tänka på innan de köper. En viktig punkt är att prova stolen i bilen.
–Många köper stolen utan att se om den passar till deras bil. Då kanske de står utanför BB och upptäcker att de inte kan installera den, säger Pär Brink.
Han trycker på att det är viktigt att följa monteringsanvisningarna. Själv tycker han inte att det är svårt att montera bilbarnstolen, men han tror att många är rädda för att göra fel.
–Vi säger till föräldrarna att om de är det minsta tveksamma är det bättre att åka tillbaka till affären och be återförsäljaren om hjälp.
Acta Graco: 0418-44 90 49, www.akta.se
Brio: 0479-195 00, www.brio.se
Cybex: +45 70 23 11 77, www.cybex-online.com
HTS: 036-18 16 90, www.hts.no
Maxi Cosi: 08-732 88 50, www.amvina.se
Recaro: 0340-64 66 00, www.pebe.se
Römer: 08-564 841 00, www.britax.se
De flesta av de nio bilbarnstolarna får bra betyg både i säkerhetstesterna och på hanterbarhet. Men kombistolen Brio Zento får bara betyget 2 som samlat säkerhetsbetyg och den klarar sig heller inte speciellt bra i hanterbarhetstestet.
Maxi Cosi CabrioFix, som är en bilbarnstol för små barn, får genomgående väldigt bra betyg i testet. Den är också testets billigaste stol. Det visar att en bra stol inte behöver vara dyr. För lite större barn är Römer KidFix ett bra val.
-
Är det någon som vet ungefär hur mycket en Maxi-Cosi Fabriofix kostar?
-
Cabriofix menar jag, såklart.
-
Då känns det som att vi ska ta och köpa oss en Maxi Cosi CabrioFix
-
Runt 1500:- stod det i testet.Linda88 skrev 2007-05-24 21:14:42 följande:Är det någon som vet ungefär hur mycket en Maxi-Cosi Fabriofix kostar?
-
Okej, det är alltså själva stolen bara, och inte insatsen? Kan inte kolla testet själv, vår dator kunde inte öppna den filen :/
-
Nej, det är väl det kompletta priset?Linda88 skrev 2007-05-24 21:18:52 följande:Okej, det är alltså själva stolen bara, och inte insatsen? Kan inte kolla testet själv, vår dator kunde inte öppna den filen :/
-
Okej, hoppas det!
Ska iväg och spana runt lite på stan idag och se, börjar bli dags att köpa en nu snart!
-
Såg på Babyproffsens hemsida att de tar 1495:- och då fick man ett 2-pack Baby Travel solrullgardin och en BabySoft dragspelskompis.Linda88 skrev 2007-05-25 07:19:30 följande:Okej, hoppas det! Ska iväg och spana runt lite på stan idag och se, börjar bli dags att köpa en nu snart!
-
www.brio.se/BRIO_NET/Sverige/:%2f%2fwww.brio.se%2fBRIO_NET%2fSverige%2fAbout%20BRIO%2fABOUT%20BRIO%2fNews%2f2007-05-24.htm?b=7
-
BARA stolen inte själva plattan som man fäster med iso fix.Linda88 skrev 2007-05-24 21:18:52 följande:Okej, det är alltså själva stolen bara, och inte insatsen? Kan inte kolla testet själv, vår dator kunde inte öppna den filen :/
Vi har både stol o platta och det kostade väl totalt typ 2800 lr liknande.