• Lix

Snygg, på engelska

Jag vill ha olika förslag på hur man säger till en kille på engelska att han är snygg eller fin för den delen.

Alltså jag vet ju ´handsome´, men låter inte det lite föråldrat? ´Gorgeous´, passar det lika bra på killar som tjejer?
    Och så ´hot´ är väl rätt användbart...

Mer förslag tack!

• Svar på tråden Snygg, på engelska
  • SystraMi

you look smart/good/nice är dom jag kommer på

• catorinen

"Good looking" kanske.

• Trossens mamma

Jag har haft många brevvänner övr världen som yngre å alla använde dom engelskan olika då de skrev om killar
    kind. nice...good-looking. etc utövber de du skrev.

Mamma till Lova och Alvin
  • Starla

Hot, good looking - det säger jag till min man iaf! Handsome kan låta lite högtravande tycker jag. Gorgeous kan funka på killar vid vissa tillfällen men då sagt lite med glimten i ögat...

• Lix

Då är det hot och good looking som gäller alltså, tänkte nästan det.
    Stunning då? ha ha

• Starla

Haha, säger du stunning så blir hans ego antagligen enormt

• Lix

Ja, det är risk för det va.
    På svenska kan man ju lätt säga "Vad söt du är" eller "Du är gullig du". Min kompis sa till ett gäng engelska killar "We think you're cute guys" men de blev nästan förolämpade och såg det som något man säger om någon som man tycker är snäll men ful, haha.
    Låter det töntigare att säga cute eller sweet på engelska än söt och gullig på svenska?

• Starla

Jag tror att det beror på vem man säger det till, killar vill väl antagligen inte vara "cute" utan mer sexiga och manliga. Men det är i min mening iaf inte töntigare att säga det till barn, djur och tjejer på engelska än vad det är på svenska (och det är ju inte töntigt alls på svenska egentligen

• Sestret

Ett bra, mer generellt ord är "fit". Det betyder snygg utan att låta så högtravande eller litterärt.

• Sweedie

jag skulle nog säga att "he´s fine" om jag tycker att karln faller mig i smaken. eller om han är riktigt läcker "hot" !

• aud

Attractive och striking går ju också bra.
    Eller om man vill vara lite rolig: Yummy, fly och buff haha.

• Lix

sestret - fit är ett bra ord, men betyder det ändå inte mer vältränad typ? Vet inte hur jag ska uttrycka mig eftersom jag använder ordet fit i svenskan också.

aud - fly och buff. haha. Har jag aldrig hört... är inte buff naken?

• Lix

eller inte direkt vältränad men "i form" eller "snygg kropp". Fit alltså..

• aud

Buff betyder både snygg och vältränad, beroende på om man är britt eller amerikan (om jag förstått saken rätt).

• vindvissla

Om jag hade pratat med killen och velat ge en komplimang hade jag nog sagt

"you look fit"
    "you're looking great today"
    "you're very handsome" (om han har på sej typ kostym eller så)
    "you'll be anyone's fancy" (om han ska gå ut utan mej, med glimten i ögat)

Jag tycker handsome är lite mer för grabbar men gorgeous funkar på både och, även barn.

• utlandsmamma

Beror lite på i vilket sammanhang som du skall säga det och hur väl du känner killen.

Om du sitter med en vän och du ser en kille i en bar brukar man använda ordet "fit"

Ordet "cute" säger man mera till barn

gorgeous är något som min man säger till mig, tycker nog det är mera riktat till kvinnor.

Till en man säger man "attractive"

Engelskan har ju så många ord för "samma" sak men det gäller verkligen och veta när man skall använda orden, för det kan bli så fel ibland........

anna

Handsome är väldigt gammalmodigt och används mycket sällan, jag hör det nästan aldrig, jo mina vänners mammor brukar använda det ibland.

Svar på tråden Snygg, på engelska