• MansonDust

Inte behövs väl bygglov för att måla om fasaden ?!

Det låter heeelt skruvat ! Bygglov söker man ju för att BYGGA något, inte när man målar. Men svärmor har läst nånstans om att man måste söka bygglov om man ska måla om sitt hus !

Säj mej SNÄLLA.. att det inte stämmer ! För det låter befängt.

• Svar på tråden Inte behövs väl bygglov för att måla om fasaden ?!
  • Venusmannen

AnneSpohie,
    Som vanligt finns alltid undantag. Men om det inte finns speciella omständigheter påstår jag att det är extremt ovanligt.

• Dofilus

Vad jag ser efter att ha kollat lite snabbt på nätet så brukar en normal tilläggsavgift vara 500kr/kvm som svartbygget gäller. Och få är ju frågan om man räknar väggytan om man målat om fasaden. I så fall blir det inte direkt jättebilligt. Men visst, det är ju upp till var och en om man vill chansa eller ej.

• wellpapp

ska man ändra färgen helt och hållet så har väl grannarna nåt att säga till om tror jag...

• AnneSophie
    Venusmannen skrev 2007-05-25 13:22:31 följande:
    AnneSpohie,Som vanligt finns alltid undantag. Men om det inte finns speciella omständigheter påstår jag att det är extremt ovanligt.
    Ja, kanske. Jag utgår bara från de kommuner jag bott/bor i.
    Men jag skulle inte chansa oavsett.
    --> Patrik, nu räknar vi ner... (7 dagar)
  • Venusmannen

Dofilus,
    Jag tycker du skrämmer upp helt obefogat..
    Jag tror inte att varken ommålning eller byte av takpannor ses som ett svartbygge. De belopp du nämner är när det gäller speciella omständigheter, såsom om man blivit nekad bygglov men bygger ändå t.ex.

• Venusmannen

Kan ingen som har möjlighet starta en omröstningstråd och kolla hur många som har begärt bygglov för ommålning av huset..

Jag tror det är väldigt få..

• Dofilus

Venusmannen: Vadå skrämmer upp? Är det inte bättre att TS ringer _ett_ samtal och får det klargjort vad som gäller i hennes kommun än "chansar" och hoppas att det går bra?

• Venusmannen

Dofilus,
    Jo, visst kan hon ju göra det. Men om hon väljer att inte göra det, så vände jag mig mot det du skrev i inlägg 52..

• Dofilus

Venusmannen: Okej. Men som sagt, det är upp till var och en om man vill ta till sig fakta eller om man väljer att stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa.

• Millenium

Kan nog behövas om det är ett gammalt hus som är K märkt. Det bästa vore om du ringde och frågade då får du svar.

• Abrakadabra

Inom detaljplanlagt område behövs ibland bygglov för att byta kulör. (Om man målar om med samma kulör behövs givetvis inget tillstånd.) Man kan ringa till kommunen och fråga. Bättre det än att måla om och åka på att behöva köpa ny färg och måla om igen för att få tillbaka gamla kulören. (Det är inte alls säkert att det räcker att betala "straffavgift".)

• Wildis81

Konstigt... har aldrig hört någon som har skaffat bygglov när dom målat om huset. Då är nog alla jag känner olagliga....

• TerrorMorsan

är det inte om man ska byta tak det gäller?

här ska det stå något fyndigt och klokt så alla ser
  • Abrakadabra

Alltså, det är väldigt vanligt att man _inte_ behöver bygglov för att byta kulör på huset. Men eftersom det krävs i vissa fall så är det ju lika bra att dubbelkolla med kommunen.

• Boyboy

Som flera föreslagit är väl det enklaste att ringa till kommunen och fråga. Jag tror dock att det är relativt ovanligt att man måste ha bygglov för att måla om en vanlig ordinär villa i ett vanligt villaområde. Om man däremot bor i nåt k-märkt hus eller i nåt område med "kulturhistoriskt värdefull bebyggelse" eller vad det heter så kan det ju ibland vara inskrivet i områdets detaljplan att man bara får måla husen med speciella färgtyper eller i vissa nyanser som passar in i miljön. Här i Stockholm finns såna områden t.ex. i Enskede och Bromma. Men som sagt, bor man t.ex. i ett helt vanligt villaområde från sjuttio/åttiotalet verkar det rätt osannolikt att man måste ansöka om lov för att byta färg...

• Ceja

Reglerna säger att du behöver söka bygglov endast om fasaden ändrar utseende avsevärt, alltså om du förändrar färgen drastiskt till en helt annan färg och nyans. Om du håller dig till liknande och huset fortfarande ser ut som ert hus efter ommålningen är det ingen fara.

K-märkta hus är allttid ett undantag och kräver bygglov för i princip allt som ska utföras.

• Sencha

I senaste numret av Råd & Rön finns en artikel om några som fått problem med här. Då handlar det om ett bostadsområde från 70-talet i Karlstad. Och det handlar inte om några vågade färgval, men nämnden anser att det avviker från intentionerna med området, typ.

www.radron.se/templates/index_nr____7116.asp

Svar på tråden Inte behövs väl bygglov för att måla om fasaden ?!