• jenbe

klumpar i krämen

Jag har försökt mig på att göra egen kräm, rabarberkräm och jordgubbskräm. Problemet är att potatismjölet klumpar sig något fruktansvärt och det blir jätteäckliga klumpar i krämen. Hur ska jag göra för att det inte ska bli klumpar? Har gjort som det står i receptet, dvs blanda ut i kallt vatten och sedan röra ut det i det varma vattnet med bären.

• Svar på tråden klumpar i krämen
  • Agoo

Puffar upp för jag vill oxå veta!! Gjorde rabarberkräm häromdagen och blev exakt som TS beskriver!

• Lillasyster07

rör ut potatismjöl i vatten i en liten skål eller nåt sånt sidanom. Koka upp krämen och dra den av värmen. Rör om i krämen samtidigt som du häller i potatismjölet väldigt långsamt! Rör om hela tiden annars blir det klumpar!!

LYCKA TILL!!!

• Lillasyster07

potatismjölblandningen mena ja där ja skrev att ni skulle hälla i potatismjölet!

• jenbe

Tack så mycket Lillasyster07 Ska försöka mig på det igen men lite försiktigare den här gången

• Agoo

Lillasyster07: Gjorde precis som du beskriver, men bidde klumpar iaf

• Lillasyster07

hmm konstigt... jag har aldrig misslyckats med de, det är min mammas "recept" eller vad man ska kalla de. Bättre lycka nästa gång kanske....:)

• Agoo

Lillasyster07: Ja, får hoppas det Mammas rabarberkräm e ju SÅ god, tråkigt när man själv inte lyckas

• Lillasyster07

Saja... ja de håller jag med dej om!!!

• LCroft

Jag brukar först koka bären med vatten och socker. Sen mixar jag alltihopa och först då tillsätter jag potatismjölet och rör om hela tiden. Sen när det är klart så spiller jag i lite hela bär, många gånger frusna som får tina upp i krämen. Blir inga klumpar och jättegott. Kan ju hända att klumparna kommer från att potatismjölet tar fast i bären? Lite svammel när ögonen går i kors

• Solaika

När jag gör krämer så brukar jag göra bottenredningar.. dvs blandar ihop alla delar kallt och sen kokar upp så det tjocknar. Då blir det inga klumpar.

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömmer vem jag är.
  • Ula

eller blanda potatismöjlet med mer vatten än vad som står i receptet. Om det är "rinnigt" blir det väl inga klumpar. Dra krämen från plattan när du blandar krämen. Värm sedan.

• abnocto

Har hört att det kan bli klumpar om man inte rör ordentligt. Det får absolut ej heller stå på plattan när man har i det utan rör i först och koka upp efteråt.

• jenbe

Nu har jag gjort en helt klumpfri rabarberkräm
    Blandade potatismjölet i ganska mycket vatten, mixade innan jag hällde i potatismjölet och hällde så försiktigt som möjligt.
    God blev den också

Svar på tråden klumpar i krämen