• lieh

Trekammarbrunn, kostnad, fördelar, nackdelar?

Vi har köpt hus som där är kommunalt vatten & septitank. Sen går vattnet från tvättmaskinen och kranen i ett rör ut på grannens tomt.

Nu funderar vi på vilken lösning vi ska ordna på detta problem. Trekammarbrunn är vi inne på nu. Någon som har råd och tips angående detta?

• Svar på tråden Trekammarbrunn, kostnad, fördelar, nackdelar?
  • timberhochmandie

Kan ni inte få kommunalt avlopp om det nu finns kommunalt vatten draget? Det är det klart bästa för miljön, och risken finns alltid att kommunen så småningom tvångsansluter er till något reningsverk om det i området finns många fritidshus med enskilda avlopp.

• Sencha

Den "normala" lösningen är trekammarbrunn, med infiltration eller markbädd efter (beroende på markförhållanden). Sedan finns det ju olika andra varianter, som väl är olika omdiskuterade.

Är avloppet inventerat ännu? Det är ett arbete som pågår i kommunerna (jag tror de borde varit klara för länge sedan, men det är de inte). Om inte, så kan det nog vara läge att höra med kommunen när de tänker titta på avloppen i ert område och vad deras rekommendationer brukar vara. Det ska ju vara en lösning som godtas av kommunen och som är så "miljöbra" som möjligt

Kommunalt avlopp är inte så sannolikt, tror jag. Vi har kommunalt vatten med enskilt avlopp.

• lieh

Men om vi skaffar en trekammarbrunn kopplar man då in både avloppet och det vattnet som går ut på grannens tomt?

• Sencha
    lieh skrev 2007-05-25 15:37:41 följande:
    Men om vi skaffar en trekammarbrunn kopplar man då in både avloppet och det vattnet som går ut på grannens tomt?
    Japp
  • lieh

Aha, man börjar koppla lite mer nu!

JAg har hört att man kan få tag på en trekammarbrunn för 35 000 kr och sen fixa någon som gräver till en. Och på detta viset få det så billigt som möjligt. Men var köper man en sådan brunn???

Sen undrar jag också vad man gör av den gamla septitanken när man har bytat system?

• timberhochmandie

Tycker fortfarande att ni ska kolla med kommunen först om det finns några planer på kommunalt avlopp, eller något mindre reningsverk i närheten! Har själv suttit i KS nyligen och tittat på utbygnad av avlopp i vår kommun.

Detta beror dock på hur fastigheten ligger. Om ni inte har en granne så långt ögat når så blir det kanske inte atl om kommunalt avlopp, men om det är ett område på stark tillväxt så kan det mycket väl bli tal om kommunalt avlopp och då tvångsanslutning. Trist i så fall att ha lagt ner tid och pengar på en trekammarbrunn.

• Sencha
    lieh skrev 2007-05-25 15:41:08 följande:
    Aha, man börjar koppla lite mer nu! JAg har hört att man kan få tag på en trekammarbrunn för 35 000 kr och sen fixa någon som gräver till en. Och på detta viset få det så billigt som möjligt. Men var köper man en sådan brunn??? Sen undrar jag också vad man gör av den gamla septitanken när man har bytat system?
    Jag har för mig att trekammarbrunne i sig inte är så dyr egentligen, utan att det är jobbet som står för mycket av kostnaden. Men det är inte bara att "fixa någon som gräver ner den". Det ska göras enligt konstens alla regler. Kolla med kommunen!
  • lieh

Jo visst ska vi kolla med kommunen. Byn huset ligger i har ca 10 andra hus och jag ska höra med grannarna vad de har för avlopp. Givetvis. Men sen skulle kommunen ha 75 000 för kommunalt avlopp i ett annat hus vi tittade på och det är ju mycket pengar.

Så om inte kommunen har planer på kommunalt avlopp eller reningsverk i närheten så blir det nog trekammarbrunn.

Hahaha... tänk om det varit så enkelt att bara gräva lite, stoppa ner brunnen och sen var det färdigt.

Kommunen ska ju godkänna det när allt är inkopplat och det ska få tillåtelse för först också.

• lieh

Och man ska ha tillåtelse för trekammarbrunn först också.

(Förklaring på svammlet i slutet av mitt förra inlägg)

Svar på tråden Trekammarbrunn, kostnad, fördelar, nackdelar?