• lieh

Trekammarbrunn, kostnad, fördelar, nackdelar?

Vi har köpt hus som där är kommunalt vatten & septitank. Sen går vattnet från tvättmaskinen och kranen i ett rör ut på grannens tomt.

Nu funderar vi på vilken lösning vi ska ordna på detta problem. Trekammarbrunn är vi inne på nu. Någon som har råd och tips angående detta?

• Svar på tråden Trekammarbrunn, kostnad, fördelar, nackdelar?
  • musli

Den som utför arbetet måste också vara godkänd av kommunen, det är inte enkelt att gräva ner en trekammarbrunn med infiltration.... Vi fick det gjort när vi flyttade hit och det var en del pyssel med det, med tanke på att man inte får lägga infiltrationen hur som helst... Men det var det ju värt! Numera har vi ju toalett och dusch och inte bara utedass!!!

• lieh

Jaså den som gör det måste vara godkänd av kommunen också? Oj det blir mer och mer krångligt.

Hur/var gör man av med den gamla septitanken då?

• virrr

Våran trekammarbrunn satte vi in förra året. 30000 kostade det sammanlagt. Då ingick allt matrial, grävning, arbete o inkoppling. Nackdelen är att man måste tömma trekammarbrunnen 2ggr/år oavsett om den är full eller inte och det kan komma illaluktande vindpustar ifrån den.
    Kommunen var inga som helst problem att få tillstånd från även om vi har 2gölar ca 30-40 m från huset.

• lieh

oj, det var ju billigt. Var bor du någonstans?

• virrr

Habo utanför Jönköping. Men det var ett företag från Lekeryd som grävde och fixade allt.

• virrr

Jag glömde säga att vi bor i ren sandmark. Jag vet inte men jag tror att det underlättar grävningen med. Vi var tvungna att såga ner lite träd också för att få rätt lutning.

• musli

virr, vem har påstått att man måste tömma brunnen 2 ggr per år????
    Vi tömmer vartannat år eftersom vi inte är fler än 2 vuxna och en 2-åring... Mer behövs inte...

• virrr

Enligt kommunens regler så måste den tömmas 2ggr/år ovsett om den är full eller ej. Det sköter kommunen utan att vi ringer och beställer. Det kanske är olika på olika ställen.

• Aquariana

Det låter mycket att brunnen ska behöva tömmas 2 ggr per år... En gång per år eller vartannat år brukar vara vanligast.
    Ett tips är att ringa miljökontoret på kommunen och be dem komma ut och titta. Man behöver oftast ta ett markprov för att se om man behöver gräva bort t ex lergjord och ersätta med mer genomsläppligt material, men det där vet de på kommun. Septitanken vet de också vart ni ska göra av.

• HellviHumle

Tanken kan väl ligga kvar. Led ner regnvattnet och vattna med det.

• lieh

Tack för alla svar, vi ska börja ringa runt till kommunen och olika företag igår och höra vad vi får för förslag.

Angående tömningen så har jag också hört att 1 gång om året ska räcka.

• virrr

Jag pratade med min sambo och jag hade visst fel!
    1ggr om året eller varannat år stämmer.

• lieh

Vad bra att vi är överens då!

Hur mycket kostar det vid tömning?

Svar på tråden Trekammarbrunn, kostnad, fördelar, nackdelar?