Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 09:54:55:
    Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se
    www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV

Ava-klinikka
    www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset
    www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx

Barnviadonation.se
    www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden
    www.vardguiden.se/Article.asp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-06 14:26:40:
    Ägg- och Spermiedonatorernas Förening
    www.aspef.org/

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer
  • Mjölk

Jag tänkte att vi kunde samla all information om äggdonation här. Så tipsa gärna om bra hemsidor där man kan läsa om äggdonation! Sen kan jag lägga ut lite länkar i TS.

• FrökenAnatu

Äggdonation låter intressant. undrar om det finns några kliniker i Växjö?

• Marelb

Tittar in i nya tråden då... Jaha vad ska man säga nu då?! Liten presentation kanske.

Jag vill bli äggdonator i framtiden. Har kompisar som jag ev. ska hjälpa fram i kön och bli korsdonator till. Det är inte aktuellt än på ett tag och vet inte riktigt när det blir det heller. Har två barn. Fullt friska och har blivit till på första försöket (efter p-piller resp. kopparspiral). Det borde med andra ord inte vara något fel på mina ägg och inte på min mans spermier heller för den delen. Men just tack vare detta så vill jag kunna hjälpa andra. Skulle haft rejäl panik och mått skit om jag inte kunde få barn. Det går väl inte ens och föreställa sig hur dåligt man skulle må... Som jag ser det är det en självklarhet att göra vad man kan för att hjälpa sina medsystrar!

• Mjölk
    Marelb skrev 2007-05-26 22:06:07 följande:
    Tittar in i nya tråden då... Jaha vad ska man säga nu då?! Liten presentation kanske. Jag vill bli äggdonator i framtiden. Har kompisar som jag ev. ska hjälpa fram i kön och bli korsdonator till. Det är inte aktuellt än på ett tag och vet inte riktigt när det blir det heller. Har två barn. Fullt friska och har blivit till på första försöket (efter p-piller resp. kopparspiral). Det borde med andra ord inte vara något fel på mina ägg och inte på min mans spermier heller för den delen. Men just tack vare detta så vill jag kunna hjälpa andra. Skulle haft rejäl panik och mått skit om jag inte kunde få barn. Det går väl inte ens och föreställa sig hur dåligt man skulle må... Som jag ser det är det en självklarhet att göra vad man kan för att hjälpa sina medsystrar!

Då är vi rätt lika, fast vi har bara ett barn än så länge. Jag blev gravid nästan direkt efter att ha slutat med p-piller (som jag hade tagit i 15 år). Nu har jag kopparspiral. Vi ska börja "tillverkningen" av barn nr 2 om ca ett år. Jag känner också att jag vill hjälpa de par som har svårt att få barn. Tänker också vad hemskt det skulle vara att inte kunna få barn! Jag ska på besök hos läkare o kurator om några veckor, sen sätter det väl igång till hösten om det inte är några problem och om jag blir godkänd som donator.

FrökenAnatu skrev 2007-05-26 21:43:46 följande:
    Äggdonation låter intressant. undrar om det finns några kliniker i Växjö?
    Vet inte om det finns någon klinik där, men det är nog bara att fråga på närmaste sjukhus/vårdcentral så kan de säkert slussa dej vidare!
  • LJF

Ja, då tänkte jag presentera mig. Har just genomgått äggdonation på huddinge i stockholm. Tyvärr så blev det bara 7 st ägg, den ena äggledaren verkar vara inaktiv. Har 3 barn som kom till på första försöken och jag hoppas att mina ägg ska ge motagaren samma tur.

Jag blev intresserad av äggdonation genom att läsa här på FL om alla par som kämpar och vilka långa köer de får stå i. Så jag tänkte att jag iallafall ska göra det jag kan.

• lillewill

Har gjort två äggdonations försök med olika donatorer,första gången blev det missfall.Andra gången blev det en underbar kille som kom 9v för tidigt.Har tre ägg kvar i frysen och planerar ett nytt försök i höst.

• Mjölk
    lillewill skrev 2007-05-27 19:02:18 följande:
    Har gjort två äggdonations försök med olika donatorer,första gången blev det missfall.Andra gången blev det en underbar kille som kom 9v för tidigt.Har tre ägg kvar i frysen och planerar ett nytt försök i höst.
    Grattis! Håller tummarna för ett syskon till killen!
  • Fiaflopp

Ni är bara för underbara...var tvugen at kluddra lite i eran egen trådFlört

• Mjölk
    Fiaflopp skrev 2007-05-27 19:17:19 följande:
    Ni är bara för underbara...var tvugen at kluddra lite i eran egen tråd
    Helt OK med sådana ord!
  • Marelb
    Fiaflopp skrev 2007-05-27 19:17:19 följande:
    Ni är bara för underbara...var tvugen at kluddra lite i eran egen tråd
    Vi gör bara det som alla kvinnor med friska ägg skulle behöva göra!!! Skulle inte vilja vara i er sits såklart och vill hemskt gärna hjälpa någon att komma ur den...
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer