• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 09:54:55:
    Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se
    www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV

Ava-klinikka
    www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset
    www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx

Barnviadonation.se
    www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden
    www.vardguiden.se/Article.asp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-06 14:26:40:
    Ägg- och Spermiedonatorernas Förening
    www.aspef.org/

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer
  • Marelb

Tack för bra länkar!!! Men enl. den sista så står det att man ej får reda på om ett barn har fötts eller ej. Tyckte jag läste det någon annasatns att man fick veta om det ledde till grav. plus om ett barn fötts el. ej. Hur känner ni andra? Vill ni veta om det blev ett barn eller vill ni inte veta? Som jag känner nu skulle jag vilja veta, bara för att slippa undra liksom... Men om man inte får det så... Men man får väl i alla fall veta om det blev en graviditet eller?

• reblan

Har donerat 2 ggr, i USA. Det ingick i avtalet att jag inte skulle få veta om mottagaren blev gravid. Jag hade gärna velat veta! Är sådär 10 år sedan nu, och jag undrar fortfarande.

• LJF

Jag frågade på HS om jag hade rätt att veta om det blivit barn födda och läkaren (tror jag det var) sa att jag kunde få reda på det. Då skulle jag få boka ett möte ca 1 år efter donationen då de inte ville lämna ut sådan information över telefonen.

Ja, jag känner att jag behöver veta, inte för min egen skull utan för att jag har barn som jag anser att det kan vara relevant för att veta. Eftersom jag inte blir anonym om det blir ett barn så kan det ju söka upp mig och då anser jag att mina barn har rätt att veta att det kan bli så. Jag är vuxen och har gjort mitt val och vet att det kan förekomma men mina barn har ju aldrig fått vara med och välja.

Jag tror även att man får veta om det har blivit en graviditet vid återbesöket som blir ett par veckor efter donationen.

• Marelb

LJF: Tack för svaret! Det var också en bra anledning till att vilja veta. Självklart är det ju bra om några i omgivningen vet vad man har gjort. Tänk om jag och min man skulle dö och det plingar på dörren om 20 år och ingen vet!

• Mjölk

Som LJF säger så är det ju inte bara bra att veta själv om det har blivit barn. Ens egna barn bör också få veta! Sen är det ju bra om fler vet det också. Har nån av er här i tråden pratat om äggdonation med familj o vänner? Vad tyckte de? Jag har inte pratat med mina släktingar o vänner än, men tänkte göra det när jag blivit godkänd som donator.

• Future

Smyger in i "er" tråd och vill bara ge ett famn röda rosor till er. Tänk vilken gåva ni ger! Tack!

• LJF

Japp, jag har berättat för "alla". Jag har gjort det av den anledningen dels att det inte pratas så mycket om det. Det är säkert jobbigt att behöva diskutera om man är i behov av ägg, men jag befinner mig ju inte i en situation där jag mår dåligt så jag kan berätta det för "vem som helst".

Reaktionerna har varit olika, nära släktingar (dock ej i min ålder och yngre) har varit väldigt tveksamma och tycker kul att folk gör det men inte ska du göra det. I min ålder har det varit uteslutande possitiva kommentarer. Min man var ok med det tills jag berättade att det inte var helt anonym, så jag la ner diskussionen en tid (jag var gravid då). Tog upp den igen och talade om att jag kände att jag skulle ångra mig senare om jag inte gjorde det sen dess har han tyckt att det var ok.

Min pappa är den som har skjutsat mig fram och tillbaka hela tiden trots att han inte är helt för men han anser att det är mitt val och han hjälper mig i det.

• Mjölk
    LJF skrev 2007-05-29 14:14:15 följande:
    Japp, jag har berättat för "alla". Jag har gjort det av den anledningen dels att det inte pratas så mycket om det. Det är säkert jobbigt att behöva diskutera om man är i behov av ägg, men jag befinner mig ju inte i en situation där jag mår dåligt så jag kan berätta det för "vem som helst". Reaktionerna har varit olika, nära släktingar (dock ej i min ålder och yngre) har varit väldigt tveksamma och tycker kul att folk gör det men inte ska du göra det. I min ålder har det varit uteslutande possitiva kommentarer. Min man var ok med det tills jag berättade att det inte var helt anonym, så jag la ner diskussionen en tid (jag var gravid då). Tog upp den igen och talade om att jag kände att jag skulle ångra mig senare om jag inte gjorde det sen dess har han tyckt att det var ok.Min pappa är den som har skjutsat mig fram och tillbaka hela tiden trots att han inte är helt för men han anser att det är mitt val och han hjälper mig i det.
    Ja, jag undrade just vad mina föräldrar och folk i deras generation skulle tycka. Kan inte riktigt förutse vad de kommer att tycka, men jag tror dock att min mamma kommer att tycka att det är OK (även om hon kommer att vara tveksam från en början och säga typ "VA?? Varför det?"). Ska inte berätta något förrän jag blivit godkänd dock och då det hela sätts igång. Skönt att höra att folk i din ålder och yngre var positiva, det är väl ungefär så jag tror att folk reagerar hos mig också. Min man har varit positiv om än dock lite tveksam i början. Nu är han inställd på det och den viktigaste personen att få ett "OK" ifrån. Hade inte han varit positiv skulle jag inte göra det.
  • mirrebusan

vilka e kriterierna för att vara äggdonator? har haft funderingar på att bli det längre fram

• Marelb

Mina barn kommer givetvis att få veta. Känner att jag vill berätta för mina föräldrar också och jag tror att de kommer att tycka att det är okej. Speciellt då om jag blir korsdonator åt min väninna. Hon vet hur jobbigt dom har haft det! Den som jag tror kan vara mest tveksam är nog min svärmor. Tror hon resonerae som så "varför just du?" Min man har varit väldigt positiv hela tiden och kan kanske tom kan tänka sig att bli spermadonator men vi får väl se. Han måste nog fundera lite till. Jag har ju ändå hunnit tänkt på detta i över 4 år, sedan jag höll i gravtestet när första barnet låg i magen. Tänkte liksom att går det så här lätt så måste jag bara hjälpa andra...

Mina närmaste vänner har jag redan berättat detta för och en blev så positiv så hon kan tänka sig att donera även hon! Annars så har jag inte börjat prataa om det än. Gör nog det när man är godkänd i så fall.

Mirrebusen: Går du in på TS länkar så får du mycket information. Du ska vara under 36 år. Hellst ha egna barn och vara fullt frisk. Inte för högt BMI (kommer ej ihåg gränsen). Men du kan läsa mer under de länkarna! Kul att vi verkar vara många som vill donera. Det behövs!!!

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer