• xxJessikaxx

Fått ett olivträd samt skötselråd Buxus?

Fick ett olivträd av min käre make i morsdags-present. Skall plantera om det i större kruka och vill gärna ha det ute. Vet inte hur den tycker om att stå, soligt eller skuggigt? Vill den ha mkt eller lite vatten? Andra tips på vägen? Har det betydelse om jag har det inne, ute eller på vår inglasade altan (som blir lite som ett växthus om somrarna).

Inhandlade fyra Buxus-buskar som jag satt i krukor och har på infarten. Just nu är de väldigt runda och fina men jag antar att jag måste hålla efter dem själv och klippa till dem om de ska behålla formen? hur är det där, är de tåliga mot sol då det är soen hel del sol på uppfarten där de står? Även där vill jag gärna ha skötselråd för dessa. De skall tydligen kunna förvaras inomhus om vintrarna på ett svalt mörkt ställe och då kunna överleva i flera år. Jag bor uppe i norr så de kommer inte att klara sig ute hela vintern. De fyra buskarna jag köpt kostade ju 300 kr st så jag vill gärna att de ska överleva mer än en sommar och hållas lika fina och gröna och runda som de är nu

• Svar på tråden Fått ett olivträd samt skötselråd Buxus?
  • Ezzie

Vad kul=) min svärmor fick också ett olivträd i morsdag present. Vi undrar också hur man skönter det då det konstigt nog inte fanns med nått skötselråd.
    Gissar att det älskar sol då oliver väl växer i varma länder?

♡ Mamma till lilla Ebba 060407♡
  • xxJessikaxx

Har kollat lite på nätet nu och olivträd verkar inte vara överdrivet lättskötta
    Har förstått att de gärna står soligt och skyddat på sommaren och nog inte skall övervattnas, men det verkar vara vintrarna som är besvärliga då de tydligen blir för varma inomhus och trivs bra kring nollstrecket - några minus. Dock blir jag inte klok på om de skall stå ljust eller mörkt under vinterhalvåret. Klarar de sig utan ljus så kommer jag att prova ha mitt i matförrådet där det bli ganska kallt om vintern...

• Ezzie

Det känns som om dom vill ha ljus eftersom dom växer vilt i varma länder

♡ Mamma till lilla Ebba 060407♡
  • suzanna

Vet inte så mycket jag häller men har haft mitt i söder fönster, även under vinterhalvåret. har hållit de i liv i ca 1,5 år nu, men de skall väl ha någon speciell jord när man ska plantera om de, men jag vet inte. har nog haft tur.

• happy bunny

Inhandlade 2 st Buxus buskar igår. Frågade av personen i kassan på handelsträdgården om skötselråd, men den unga tjejen ryckte bara på axlarna och sa "Ingen aning faktiskt" .... Så hur ska man sköta dem?

• happy bunny

Måste man ta in dem över vintern? (Jag bor också i norr).

• Anna Larsson

Olivträd kan med fördel stå ute under sommarhalvåret, de är rätt tåliga vad det gäller temperatur och klarar ner till några minusgrader (ca. 10 minus)
    Olivträd vill ha relativt lite vatten, jag brukar vattna så att all den översta jorden blir fuktig. Står den ute så behöver man bara vattna om det är torrt länge.
    Under vintern så vill den stå ljust och svalt, ca 10 plus grader. Och under vintern vill den knappt ha vatten, kanske bara en sipp nån gång i veckan.

• Gisse the one

Buxus, mer känd som buxbom, är mycket populär just nu. Den klipps oftast i olika former. Denna växt har en lång hortikulturell historia. I det antika Japan och Kina, där många buxbomsvarianter har sitt ursprung, användes denna växt ofta i trädgårdarna. Romarna var de första som klippte denna och andra häckväxter till lustiga former som pelare, pyramider, bollar och djur. I de franska barock- och i de italienska renässansträdgårdarna återupptäcktes buxbomens skönhet. Särskilt i barockträdgårdarna användes buxbomen till att skapa komplexa geometriska former, eller 'parterres de broderie'. Det är inte förrän på senare tid som buxbomen erövrat sin plats i de moderna trädgårdarna. Formklippt buxbom, och särskilt buxbomshäckar, kan användas i nästan alla trädgårdar. Till och med i små stadsträdgårdar eller som krukväxt på uteplatser och balkonger gör denna buske sig bra.

Bland de fler än 80 arterna och hundratals varieteterna, är 'Buxus sempervirens' den mest kända. Det är också den som växer snabbast och det är en stark, härdig växt. 'Buxus microphylla' ser man också ofta, men den är mer känslig för frost. Om den planteras i jorden, kan buxbomen växa upp till 15 cm per år, men i vårt stressade samhälle anser man ofta att det är för långsamt. Men, det lönar sig verkligen att vara tålmodig, en liten häck, eller en 'parterre de broderie' i miniatyr, är en bra grund i trädgården. Om du inte är känd för ditt tålamod, så vill jag absolut råda dig att inte plantera en 'sempervirens suffructicosa'. Den växer extremt långsamt. Förutom de glänsande gröna, småbladiga arterna, finns det också fläckig och storbladig buxbom. Den lättaste och mest använda buxbomen är 'B. sempervirens' och dess varianter, som B. sempervirens Haller, hollandia eller Elegantissima (med blekgröna, vitkantade blad).
    För alla varianter gäller: de kan bli mycket gamla och de lämpar sig för beskärning.

Buxbomen är inte så kinkig, den har inga särskilda behov när det gäller jord eller placering. Den tycker både om sol och skugga, fast löven blir en aning mörkare om den placeras i skuggan. Det enda den behöver är lucker, kalkrik jord. Vid planteringen kan du lägga till lite benmjöl som grundgödsling. Det är nästan omöjligt att lägga till för mycket kalk till jorden eller kring rötterna. Vilt växer buxbomen bara i kalkrik jord, som till exempel i länderna kring Medelhavet.
    Om din buxbom växer för långsamt, om bladkanterna blir vita eller om bladen tappar färgen helt så kan du nästan vara säker på att det beror på kalkbrist eller för lite näring. Det är också absolut nödvändigt att vattna regelbundet. Var dock försiktigt så att du inte ger för mycket vatten om du har buxbom i kruka, den tycker inte om 'blöta fötter'.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • Karpet

Jag har två olivträd som jag har haft i några år nu, jag börjar fundera på om jag inte har köpt plastträd, det är så lättskötta de är. Jag gör i princip ingenting åt mina träd, jag vattnar dem kanske 1 gång i veckan om det har varit riktigt hett och inget regn alls. Nu när det regnar någon dag här och där så rör jag dem inte alls. De står på våran takterass i konstant soligt läge.

Nu kanske det är skillnad på träden ändå eftersom våra är ca 1½-2 meter höga, det kan hända att träd som är i fönsterstorlek behöver med omvårdnad.

• xxJessikaxx

Jag satte om mitt olivträd igår i en större kruka för det hade redan börjat tappa blad och ställde sedan ut det på trappen till verandan där det är lite lä, eftermiddagssol men lite skugga från den inglasade altanen så det inte står i gassande sol hela eftermiddagarna (verandan står i söderläge) Vi får väl se om det klarar sig. Har ju bara satt det i vanlig planteringsjord nu men man kanske kan köpa ngn näring av nåt slag och fylla på med?

När jag köpte mina buxbommare fick jag veta att de var mkt tåliga och lättskötta och även gick att ha i kruka. Jag fick rådet att ta in dem under vintern, de klarar sig inte ute här uppe i norr över vintern, men jag skulle kunna förvara dem kallt och mörkt under vintern utan att det skall vara ngn fara, så jag tänkter försöka baxa in dem i matförrådet över vintern.

Svar på tråden Fått ett olivträd samt skötselråd Buxus?