Inlägg från: bellanbus |Visa alla inlägg
  • bellanbus

Sommarpresent till fröknarna?

Vi samlar alltid in till jul och sommar och de som vill vara med får lägga, och så kommer deras namn med på kortet...
    Nu till sommaren ska vi göra några arrangemang med typ blockljus och sand och snäckor o lite sånt, det passar alla...
    I julas köpte vi varsett strasshalsband till dem, det var jätte uppskattat (små strasshjärtan)
    Man kan ju skriva lappar o sätta till alla föräldrarna och de som vill de lägger ju, har ni inga föräldraråds/klass föräldrar?
    Jag är det och en annan mamma, så vi tar alltid på oss att samla in o handla, det är jätteuppskattat av de andra föräldrarna...

• bellanbus

Alltså ja vi har ungefär 50/50 svenska alt. utländska barn, men jag måste säga att de nästan alltid förstår, man behöver ju inte skriva så långt om vad man tänkt.
    Vi brukar faktiskt tänka på att skriva så att alla kan hänga med, och det brukar vara kanske en, max två föräldrar som inte lägger och de är 17 barn på min dotters avd..

Kanske du ska prata ihop dig med någon annan förälder så ni är två?

• bellanbus
    Huskatt skrev 2007-05-28 20:34:17 följande:
    mmm, ni med ett eller två barn, ni brukar gilla sånt.har man som jag, 4 barn, då är man inte lika pigg på det.Det blir många hundralappar i slutändan för oss.Skulle helst se att detta eviga "presentandet" inte fanns.Varför ska man? De har ju redan betalt.Sen blir det inte mindre att betala i den "avgiftsfria" skolan...klassresor, teater, badresa osv...
    Fast man behöver inte lägga så mycket ju, vi brukar ta en tia per fröken (40kronor) eller som nu till sommar presenten har vi sagt en 20 kronor per barn...det ska ju inte vara några dyra presenter utan mer en symbol för föräldrarnas och barnens uppskattning...
  • bellanbus
    Nalle Puh73 skrev 2007-05-28 20:39:21 följande:
    Precis, det handlar ju inte om att köpa dyra saker utan bara en liten grej/blomma för att visa att man uppskattar det dom gör. Visst har dom lön, men nog kan dom väl vara värda att få veta att vi tycker dom gör ett toppen jobb.
    Japp, håller med där! Jag är iaf JÄTTE nöjd med min dotters fröknar, de gör ett superjobb och förtjänar en liten paket på terminsslutet
  • bellanbus
    Huskatt skrev 2007-05-28 20:42:05 följande:
    20*4= 80*2= 160Som sagt, för dej blir det max 40 spänn om året. För oss blir det lite mer.
    Ja vi har alla olika syn på det där, jag personligen hade inte haft några problem att lägga den summan trots att jag haft 4 barn, men sen är också insamlandet på min dotters dagis frivilligt och vi går inte och glor snett på de som inte lagt några pengar...
    Jag är inte den tätaste bruden i stan, men känner ändå att jag kan tänka mig att lägga en hundring om året på fröknarna!
  • bellanbus
    Huskatt skrev 2007-05-28 20:58:02 följande:
    Ok det är helt ok med mej, så läng det inte är en "insamling".För då är det inte helt frivilligt längre.Vad du som person väljer att göra privat, är naturligtvis din ensak.Men tvinga inte in andra.För tvingad är precis vad man känner sig. Betala eller skämmas.
    Du är verkligen anti detta....
  • bellanbus
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:04:21 följande:
    Japp !Tycker det är trams och onödigt.Och de som drabbas och inte kan betala/har inte råd, de säger inte flaska.Så då gör jag det i stället.Man borde tänka på andra i bland med*L*I ett av mina barns klass finns minst två som inte alls kan betala allt skit i parti och minut. Vänta ni tills era telnigar börjar skolan. så kan ni komma och snacka om era 40 spänn sen...det blir ju lätt 2-3oo hundra per barn.Och det är helt normalt.
    Respekterar din åsikt! Helt ok för mig!
    Jag håller i insamlingar Japp det gör jag, och det är inga problem för mig om inte alla lägger, jag har full förståelse för att folk inte har råd eller av andra anledningar väljer att inte lägga.
    De insamlingar jag deltar/organiserar är frivilliga, och vill någon tolka dom som annat än frivilliga när detta framgår så är det upp till dom.
    På min dotters förskola efterfrågar föräldrarna insamlingarna just för att de tycker det är nimt att någon annan fixar med det och för att de inte tycker det är några astronomiska summor det handlar om. Ska man köpa själv (om man väljer att köpa) så blir det oftast dyrare....
  • bellanbus
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:10:10 följande:
    "avgiftsfri skola" *gapskrattar*Ja jösses, den var bra du !!!Du har inga skolbarn än va? *ASG*
    Du verkar aningen bitter....vi kanske ska lämna denna diskussionen...
  • bellanbus
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:18:31 följande:
    Bitter? Nja, snarare lite less. Tröttsamt att tjafsa.
    Jag tjafsar inte, det är du som lägger en syrlig ton på det hela, jag har sagt att jag respekterar din åsikt och har även lagt fram min åsikt.... men när du sedan börjar bli sarkastisk gentemot TS bland annat, då anser jag att antingen är du bitter eller bara ute efter negativ respons....men det är MIN åsikt...
    Jag lägger ner detta nu för jag får bita mig i tungan!
  • bellanbus
    Anni G skrev 2007-05-28 21:28:10 följande:
    Får jag åka lite snålskjuts på den här tråden? Jag har nämligen en liknande fråga.Vår son som snart blir 2 år går hos en dagmamma nu men ska börja på förskolan i augusti. Eftersom han kommer att sluta "för alltid" hos dagmamman skulle vi vilja ge något fint men inte överdrivet. Han är lite för liten för att göra en egen present.. Några förslag?
    När min dotter slutade hos sin dagmamma för o börja på dagis så köpte vi ett par silveröronhängen till henne (hon var helt otrolig med alla sina öronhängen) hon blev jätteglad och nu flera år senare har vi träffat på henne i affären och hon har öronhängena i...
    Smycken är ju kul att ge och att få och behöver inte bli så fasligt dyrt!
  • bellanbus

Ja skålar är med kul att få!
    Smycken är ju kanske mer för de man vet använder det..
    Sen kan man ge en skiva, eller en trevlig bok, eller en solros om de har trädgård, eller varför inte en kryssning till Karibien (obs. det sista var ett skämt )

• bellanbus
    Vintervit skrev 2007-05-28 22:01:28 följande:
    Huskatt:Jag håller med dig om att aktiviteter inte bör kosta någonting! Är de på skoltid så ska de absolut inte kosta familjen någonting. På min skola brukar vi ta ur klasskassan (föräldrarnas eget initiativ) till sådana saker, eller åka på sånt som är gratis (vissa badhus och andra utflykter) eller så betalar skolan (museum, utställningar).Men det är inte det den här tråden handlar om. Det handlar om att visa uppskattning för att någon gjort något extra för era barn. Det är en högst frivillig present och är man inte nöjd, eller "bara" nöjd med lärarens insatser så ska man inte vara med. Det är min uppfattning. Men om man däremot känner att läraren brytt sig, "offrat" sin fritid, ringt för att kolla hur det är om barnet är sjukt, kört i sin bil utan att ta bensinkostnad o.s.v, då tycker jag det är snyggt att visa sin uppskattning.Precis som man gör på ett äldreboende om man tycker att personalen tagit fin hand om gamla mamma, om man tycker att hantverkarna varit snabba och gjort ett bra jobb (yeah, right...) o.s.v.
    Kunde inte sagt det bättre själv!
Svar på tråden Sommarpresent till fröknarna?