• Nalle Puh73

Sommarpresent till fröknarna?

Sitter och funderar lite om och vad  man ska ge fröknarna när man tar sommarledigt. Kommer ni att ge något? Ger ni från hela gruppen eller bara från ert barn? Tror tyvärr inte att alla i vår grupp tänker ge och då känns det lite som om man tvingar dom om man börjar samla in.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-29 13:07:45:
    Startat en ny tråd där vi som vill och ska ge våra fröknar (förskole och dagmamma) kan byta tips med varandra. Tycker den här tråden spårade ur och började handla om något helt annat än det den var tänkt till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m21317599.html
  • Svar på tråden Sommarpresent till fröknarna?
  • Tant Green

Vi tänkte nog köpa själva, om inga andra föreslår att vi ska köpa tillsammans. Jag funderade på att gå in på en kaffe/te/choklad-affär och köpa någon presentkorg med lite olika saker (smaksatt kaffe, te, marmelad, choklad etc) så får de dela som de vill på det.

• Eelle

varför ska man göra det? Barnet blir väl inte favoriserat eller så pga det. det är väl bara att låta ungen rita nån fin teckning eller nått tlil dem

• bellanbus

Vi samlar alltid in till jul och sommar och de som vill vara med får lägga, och så kommer deras namn med på kortet...
    Nu till sommaren ska vi göra några arrangemang med typ blockljus och sand och snäckor o lite sånt, det passar alla...
    I julas köpte vi varsett strasshalsband till dem, det var jätte uppskattat (små strasshjärtan)
    Man kan ju skriva lappar o sätta till alla föräldrarna och de som vill de lägger ju, har ni inga föräldraråds/klass föräldrar?
    Jag är det och en annan mamma, så vi tar alltid på oss att samla in o handla, det är jätteuppskattat av de andra föräldrarna...

• Nalle Puh73
    Eelle skrev 2007-05-28 20:24:50 följande:
    varför ska man göra det? Barnet blir väl inte favoriserat eller så pga det. det är väl bara att låta ungen rita nån fin teckning eller nått tlil dem
    Öhh, är inte ute efter att få honom favoriserad. Men det kan väl vara kul för personalen att nån iallafall visar att man som förälder och även barnet uppskattar det dom gör. Vår personal ställer dessutom upp och medicinerar vår kille och det är guldvärd.
  • Tant Green

Bra fråga Eelle Jag har inte ens funderat på varför man ska göra det. Min mamma är förskollärare sedan 30 år och hon har alltid fått presenter av barnen (nja, av föräldrarna förstås) vid jul och innan sommaren så jag har bara tänkt att det är självklart att man gör det Men det är förstås inte nödvändigt, och jag hoppas verkligen att de inte favoriserar något barn pga vad deras föräldrar köper för presenter.

• Vombell

Förra året köpte vi små krukor med fat till. Min dotter målade alla och skrev fröknarnas namn på en varsin. Sedan planterade hon fina blommor i dem. Hon gjorde allt själv Blev jättefint.

• Nalle Puh73
    bellanbus skrev 2007-05-28 20:27:24 följande:
    Vi samlar alltid in till jul och sommar och de som vill vara med får lägga, och så kommer deras namn med på kortet...Nu till sommaren ska vi göra några arrangemang med typ blockljus och sand och snäckor o lite sånt, det passar alla...I julas köpte vi varsett strasshalsband till dem, det var jätte uppskattat (små strasshjärtan)Man kan ju skriva lappar o sätta till alla föräldrarna och de som vill de lägger ju, har ni inga föräldraråds/klass föräldrar? Jag är det och en annan mamma, så vi tar alltid på oss att samla in o handla, det är jätteuppskattat av de andra föräldrarna...
    Låter som en bra ide, men tyvärr så har inte vi något föräldraråd eller klassförälder. Känns lite dumt att bara börja samla pengar utan att någon annan också har varit med och beslutat om det. Har flera asylbarn i gruppen där föräldrarna är dåliga på svenska, hur får man dom att förstå utan att lämna någon utanför isåfall?
  • Huskatt

mmm, ni med ett eller två barn, ni brukar gilla sånt.
    har man som jag, 4 barn, då är man inte lika pigg på det.
    Det blir många hundralappar i slutändan för oss.
    Skulle helst se att detta eviga "presentandet" inte fanns.
    Varför ska man? De har ju redan betalt.

Sen blir det inte mindre att betala i den "avgiftsfria" skolan...klassresor, teater, badresa osv...

• bellanbus

Alltså ja vi har ungefär 50/50 svenska alt. utländska barn, men jag måste säga att de nästan alltid förstår, man behöver ju inte skriva så långt om vad man tänkt.
    Vi brukar faktiskt tänka på att skriva så att alla kan hänga med, och det brukar vara kanske en, max två föräldrar som inte lägger och de är 17 barn på min dotters avd..

Kanske du ska prata ihop dig med någon annan förälder så ni är två?

• bellanbus
    Huskatt skrev 2007-05-28 20:34:17 följande:
    mmm, ni med ett eller två barn, ni brukar gilla sånt.har man som jag, 4 barn, då är man inte lika pigg på det.Det blir många hundralappar i slutändan för oss.Skulle helst se att detta eviga "presentandet" inte fanns.Varför ska man? De har ju redan betalt.Sen blir det inte mindre att betala i den "avgiftsfria" skolan...klassresor, teater, badresa osv...
    Fast man behöver inte lägga så mycket ju, vi brukar ta en tia per fröken (40kronor) eller som nu till sommar presenten har vi sagt en 20 kronor per barn...det ska ju inte vara några dyra presenter utan mer en symbol för föräldrarnas och barnens uppskattning...
Svar på tråden Sommarpresent till fröknarna?