Inlägg från: Huskatt |Visa alla inlägg
  • Huskatt

Sommarpresent till fröknarna?

mmm, ni med ett eller två barn, ni brukar gilla sånt.
    har man som jag, 4 barn, då är man inte lika pigg på det.
    Det blir många hundralappar i slutändan för oss.
    Skulle helst se att detta eviga "presentandet" inte fanns.
    Varför ska man? De har ju redan betalt.

Sen blir det inte mindre att betala i den "avgiftsfria" skolan...klassresor, teater, badresa osv...

• Huskatt

20*4= 80*2= 160

Som sagt, för dej blir det max 40 spänn om året. För oss blir det lite mer.

• Huskatt

Mmm, nu tänker väl inte jag i första hand på mej själv här, mina barn går inte på dagis. Så "presentgrejen" drabbar oss inte förrens skolåldern inträder.
    Men där drabbar den. För då är det inte bara en liten present längre. Det är insamlingar till barnbyar, badresor, teater, museum, grejer till framföranden osv. Så frökens present är det lilla.
    MEN...om man nu vill visa uppsakttnig, varför inte bara tala om för berörd personal hur glad man är för att just dom tar han om mitt barn på ett så bra sätt?
    Eller utgår man från att allt måste köpas?

• Huskatt

Ok det är helt ok med mej, så läng det inte är en "insamling".
    För då är det inte helt frivilligt längre.
    Vad du som person väljer att göra privat, är naturligtvis din ensak.
    Men tvinga inte in andra.
    För tvingad är precis vad man känner sig. Betala eller skämmas.

• Huskatt

Japp !
    Tycker det är trams och onödigt.
    Och de som drabbas och inte kan betala/har inte råd, de säger inte flaska.
    Så då gör jag det i stället.
    Man borde tänka på andra i bland med*L*

I ett av mina barns klass finns minst två som inte alls kan betala allt skit i parti och minut. Vänta ni tills era telnigar börjar skolan. så kan ni komma och snacka om era 40 spänn sen...det blir ju lätt 2-3oo hundra per barn.Och det är helt normalt.

• Huskatt

"avgiftsfri skola" *gapskrattar*

Ja jösses, den var bra du !!!

Du har inga skolbarn än va? *ASG*

• Huskatt

Bitter? Nja, snarare lite less. Tröttsamt att tjafsa.

Skolgrejen, ja det är inget man kan ändra på. För nästan alla föräldrar betalar. Så är det. För man vill ju att de ska få följa med på roliga grejer. Jag betalar oxå. Varje gång.

Men det här med presenter, det börjar ju någonstans. Och oftast på förskolan, eller? Första fröken å så där. Och så grunden lagd.

ja ger upp. Köp en stor fläskig present, det är ok för mej.
    Hur mycket är det den här gången? *ASG*

• Huskatt

"syrlig"...ja vad du läser och vad jag skriver, verkar inte vara samma sak. Jag roar mej.

Så du undrar vad det är som kostar pengar i skolan?
    Visst, SOS-barnbyar 10 kr. Cancerfonden 10 kr. Museumbesök 20 kr och mellanmål, badresa 20 kr. +10 kr för glass och mellanmål, teater 20 kr, skidresa mellanmål, present till förken 20 kr, utklädnigsgrejer ???vem vet vad det kommer att kosta(har ingen rymddräkt på lager direkt) och så håller det på.
    Som jag sagt innan, att med ett barn är det inga stora summor, med med 4 barn, ja då blir det en slant.
    (och nu har jag inte räkant in allt hobbymateriel de vill att man ska ta med hemifrån, allt från toarullar till textiler)
    Så någon "avgiftsfri" skola, det har vi då inte märkt mycket av. Och vi har ändå testat två*F* (och nu skojade jag igen, om det inte framgick)

• Huskatt

Så vitt jag vet, har jag INTE riktat mej direkt eller personligen till någon, så om någon person tar saker personligt som jag sagt, är detta enligt min menig totalt frivilligt.

Så då TS, (ja nu riktar jag mej direkt till dej), mitt förslag är INGENTING.

• Huskatt

Mmm, jag tänker mej att för de flesta människor står och faller inte ekonomin med en hundring.
    Men..för en del är det tyvärr så.

Det är inte helt ovanligt att barn uteblir den dagen det är dags för museum eller badresa, för de har inte råd helt enkelt.
    Kanske är det så att det inte bara är badresan som man måste betala, man kanske inte har några badbyxor som passar. Och de kostar inte tio kronor, det vet vi nog alla.

Och att gå i skolan SKA vara gratis, men det är det verkligen inte. Och då är det inte "samma" för alla. Eller rättvist.
    Och allt börjar med den lilla presenten, att man är villig att betala. Och så rullar det på.

(och om man tänker på saken så var det ett rasande hallå om detta ämne för ett år sedan, då de än en gång slog fast att skolan ska vara avgiftsfri)

• Huskatt

Å vem är "syrlig" nu då? *spanar*

Jag kan erkänna att mina barn pysslat hemma och gett fröken egenhändigt tillverkade saker, fröken de gillat. Små korgar och sånt. De tycker det är kul.
    Och det tycker jag är en sak, men denna totalt opersonliga insamlingen av pengar till blomma eller vad det nu brukar bli, det är en annan grej. Det är betala eller skämmas.
    Så ser jag på saken.

Du nämner "klasskassa", som de så klart fixat med själva. Men vilken förälder skulle resa sig upp och säga "Nä, vi kan inte vara med på det där, så då får alla vara hemma, för jag vill inte att ni ska betala för mitt barn". Jag tror knappt den föräldern finns. Det barnet blir hemma. Tror jag alltså.

• Huskatt

Vintervit, men om skolan hade fått vettigt med resurser från början, hade det inte varit ett problem alls.

Och jag är införstådd med att klasskassa och liknande inte har med skolan att göra*L*

"majblommepengar", bra info, det ska jag ta med mej till nästa möte.*L*

• Huskatt

Ok, förslag.

Personligen skulle jag bli glad över...

SPA-grejer
    Trädgårdsgrejer
    Bio-biljetter
    Fönsterblomma
    Kort på alla barnen
    Godis i alla former
    En god film
    En god bok
    En hängmatta

Listan kan göras lång. Många av de där förslagen har vi gett lärare, och de har alla sett glad ut. Alkohol skulle jag dock inte få för mej att ge bort till en lärare*L*

• Huskatt

Nej, ett *L* betyder *ler* Alltså en trevlig grej.

Min systerdotter gör *:P och det ska visst vara en glad gubbe.

Svar på tråden Sommarpresent till fröknarna?