Inlägg från: Nalle Puh73 |Visa alla inlägg
  • Nalle Puh73

Sommarpresent till fröknarna?

Sitter och funderar lite om och vad  man ska ge fröknarna när man tar sommarledigt. Kommer ni att ge något? Ger ni från hela gruppen eller bara från ert barn? Tror tyvärr inte att alla i vår grupp tänker ge och då känns det lite som om man tvingar dom om man börjar samla in.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-29 13:07:45:
    Startat en ny tråd där vi som vill och ska ge våra fröknar (förskole och dagmamma) kan byta tips med varandra. Tycker den här tråden spårade ur och började handla om något helt annat än det den var tänkt till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m21317599.html
  • Svar på tråden Sommarpresent till fröknarna?
  • Nalle Puh73
    Eelle skrev 2007-05-28 20:24:50 följande:
    varför ska man göra det? Barnet blir väl inte favoriserat eller så pga det. det är väl bara att låta ungen rita nån fin teckning eller nått tlil dem
    Öhh, är inte ute efter att få honom favoriserad. Men det kan väl vara kul för personalen att nån iallafall visar att man som förälder och även barnet uppskattar det dom gör. Vår personal ställer dessutom upp och medicinerar vår kille och det är guldvärd.
  • Nalle Puh73
    bellanbus skrev 2007-05-28 20:27:24 följande:
    Vi samlar alltid in till jul och sommar och de som vill vara med får lägga, och så kommer deras namn med på kortet...Nu till sommaren ska vi göra några arrangemang med typ blockljus och sand och snäckor o lite sånt, det passar alla...I julas köpte vi varsett strasshalsband till dem, det var jätte uppskattat (små strasshjärtan)Man kan ju skriva lappar o sätta till alla föräldrarna och de som vill de lägger ju, har ni inga föräldraråds/klass föräldrar? Jag är det och en annan mamma, så vi tar alltid på oss att samla in o handla, det är jätteuppskattat av de andra föräldrarna...
    Låter som en bra ide, men tyvärr så har inte vi något föräldraråd eller klassförälder. Känns lite dumt att bara börja samla pengar utan att någon annan också har varit med och beslutat om det. Har flera asylbarn i gruppen där föräldrarna är dåliga på svenska, hur får man dom att förstå utan att lämna någon utanför isåfall?
  • Nalle Puh73
    bellanbus skrev 2007-05-28 20:36:14 följande:
    Fast man behöver inte lägga så mycket ju, vi brukar ta en tia per fröken (40kronor) eller som nu till sommar presenten har vi sagt en 20 kronor per barn...det ska ju inte vara några dyra presenter utan mer en symbol för föräldrarnas och barnens uppskattning...
    Precis, det handlar ju inte om att köpa dyra saker utan bara en liten grej/blomma för att visa att man uppskattar det dom gör. Visst har dom lön, men nog kan dom väl vara värda att få veta att vi tycker dom gör ett toppen jobb.
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 20:42:05 följande:
    20*4= 80*2= 160Som sagt, för dej blir det max 40 spänn om året. För oss blir det lite mer.
    Det är ju inget tvång att ge vid insamlingar. Har dina barn olika fröknar? Vet att man på endel förskolor samlar per familj istället för barn, kanske något du skulle föreslå om du vill ge.
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 20:49:34 följande:
    Mmm, nu tänker väl inte jag i första hand på mej själv här, mina barn går inte på dagis. Så "presentgrejen" drabbar oss inte förrens skolåldern inträder.Men där drabbar den. För då är det inte bara en liten present längre. Det är insamlingar till barnbyar, badresor, teater, museum, grejer till framföranden osv. Så frökens present är det lilla.MEN...om man nu vill visa uppsakttnig, varför inte bara tala om för berörd personal hur glad man är för att just dom tar han om mitt barn på ett så bra sätt?Eller utgår man från att allt måste köpas?
    Jag talar om så ofta jag kan att dom gör ett toppen jobb. Men ibland kan det kanske var trevligt att få en lite sak också som personal. Som för oss där personalen ställer upp på saker som dom skulle kunnat bråka om, så vill vi visa hur mycket vi uppskattar det.
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 20:58:02 följande:
    Ok det är helt ok med mej, så läng det inte är en "insamling".För då är det inte helt frivilligt längre.Vad du som person väljer att göra privat, är naturligtvis din ensak.Men tvinga inte in andra.För tvingad är precis vad man känner sig. Betala eller skämmas.
    Om du har läst Ts så skriver jag just det. Har aldrig tvingat någon och har helt inne på ditt resonemang att man känner sig tvingad och det skriver jag i Ts också.
    Var bara nyfiken hur andra gör om dom samlar igrupp, ger själva och vad isåfall eller om dom inte ger något alls.
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:04:21 följande:
    Japp !Tycker det är trams och onödigt.Och de som drabbas och inte kan betala/har inte råd, de säger inte flaska.Så då gör jag det i stället.Man borde tänka på andra i bland med*L*I ett av mina barns klass finns minst två som inte alls kan betala allt skit i parti och minut. Vänta ni tills era telnigar börjar skolan. så kan ni komma och snacka om era 40 spänn sen...det blir ju lätt 2-3oo hundra per barn.Och det är helt normalt.
    200-300 kr kronor? Vad samlar ni till? Har aldrig varit med om att man ger fröknarna sommarpresenter för dom summorna. Alla aktiviteter ska vara avgiftsfria i skolan så till något sånt ska man inte behöva betala.
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:10:10 följande:
    "avgiftsfri skola" *gapskrattar*Ja jösses, den var bra du !!!Du har inga skolbarn än va? *ASG*
    Vad är det som var så kul?
    Nej jag har inte skolbarn och jag skrev att det ska vara avgiftsfri, vilket det är lag på. Sen är det faktiskt upp till föräldrarna att protestera när skolan vill ha betalt för visa saker. Så länge ni inte gör det så får man skylla sig själv lite tycker jag. Ingen kan tvinga dig att betala om du inte vill. Att sen föräldrar startar olika insamlingar är en annan sak men det har inte med skolan att göra egentligen eller?
  • Nalle Puh73
    "avgiftsfri skola" *gapskrattar*Ja jösses, den var bra du !!!Du har inga skolbarn än va? *ASG*
    Frågade tidigare vad det är som kostade såna summor men det kunde du tydligen inte svara på, utan bara är spydig och försöker vara lustig istället. Berätta gärna så vet vi istället.
    Dessutom så har det väl inte riktigt med tråden att göra det här heller. Jag frågade om sommarpresent till dagisfröknar inget annat.
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:18:31 följande:
    Bitter? Nja, snarare lite less. Tröttsamt att tjafsa.Skolgrejen, ja det är inget man kan ändra på. För nästan alla föräldrar betalar. Så är det. För man vill ju att de ska få följa med på roliga grejer. Jag betalar oxå. Varje gång.Men det här med presenter, det börjar ju någonstans. Och oftast på förskolan, eller? Första fröken å så där. Och så grunden lagd.ja ger upp. Köp en stor fläskig present, det är ok för mej.Hur mycket är det den här gången? *ASG*
    Vem har pratat om en stor fläskig present? Vi pratar om en lite sak för att visa uppskattning. Om du nu är så trött på att tjafsa så varför håller du på att vara spydig till andra. Fint du vill inte ge något, gör inte det då. Men om vi vill ge en lite sak/blomma så är det väl vår en sak.
  • Nalle Puh73
    bellanbus skrev 2007-05-28 21:22:20 följande:
    Jag tjafsar inte, det är du som lägger en syrlig ton på det hela, jag har sagt att jag respekterar din åsikt och har även lagt fram min åsikt.... men när du sedan börjar bli sarkastisk gentemot TS bland annat, då anser jag att antingen är du bitter eller bara ute efter negativ respons....men det är MIN åsikt...Jag lägger ner detta nu för jag får bita mig i tungan!
    Tack Bellanbus. Tyckte jag redan i TS gjorde klart att insamlingar kan kännas som ett tvång. Ville bara höra vad man brukar ge om man vill ge något.
  • Nalle Puh73
    Anni G skrev 2007-05-28 21:28:10 följande:
    Får jag åka lite snålskjuts på den här tråden? Jag har nämligen en liknande fråga.Vår son som snart blir 2 år går hos en dagmamma nu men ska börja på förskolan i augusti. Eftersom han kommer att sluta "för alltid" hos dagmamman skulle vi vilja ge något fint men inte överdrivet. Han är lite för liten för att göra en egen present.. Några förslag?
    Det får du gärna om du törs
    En fin skål som du fyller med frukt. Skålen kan man ju ha användning för länge.
  • Nalle Puh73
    stina72 skrev 2007-05-28 21:38:22 följande:
    Får man verkligen ta emot presenster som personal?Inom vården är det iaf ett big NO NOnär det gäller presenter och det är inte nådigt om det skulle komma fram att man tagit emot något från en vårdtagare.
    Stämmer verkligen det? Får inte vårdtagarna ge t.ex en chokladask till personalrummet? Muta kallas det väl inte förens efter en viss summa?
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:37:30 följande:
    Så vitt jag vet, har jag INTE riktat mej direkt eller personligen till någon, så om någon person tar saker personligt som jag sagt, är detta enligt min menig totalt frivilligt.Så då TS, (ja nu riktar jag mej direkt till dej), mitt förslag är INGENTING.
    Kan inte annat än ta det personligt när du skrev så här.

Men ok, nu har du svarat att du inte tycker jag ska ge något, bra då vet jag det. Tack
  • Nalle Puh73
    Vintervit skrev 2007-05-28 22:01:28 följande:
    Huskatt:Jag håller med dig om att aktiviteter inte bör kosta någonting! Är de på skoltid så ska de absolut inte kosta familjen någonting. På min skola brukar vi ta ur klasskassan (föräldrarnas eget initiativ) till sådana saker, eller åka på sånt som är gratis (vissa badhus och andra utflykter) eller så betalar skolan (museum, utställningar).Men det är inte det den här tråden handlar om. Det handlar om att visa uppskattning för att någon gjort något extra för era barn. Det är en högst frivillig present och är man inte nöjd, eller "bara" nöjd med lärarens insatser så ska man inte vara med. Det är min uppfattning. Men om man däremot känner att läraren brytt sig, "offrat" sin fritid, ringt för att kolla hur det är om barnet är sjukt, kört i sin bil utan att ta bensinkostnad o.s.v, då tycker jag det är snyggt att visa sin uppskattning.Precis som man gör på ett äldreboende om man tycker att personalen tagit fin hand om gamla mamma, om man tycker att hantverkarna varit snabba och gjort ett bra jobb (yeah, right...) o.s.v.
    Det var precis så jag menade med min tråd från början. Den har tyvärr totalt hamnat ur spår.
    Håller med Huskatt om att det är fel i skolan när det kostar och att endel barn tyvärr hamnar utanför, det ska inte vara så. Alla barn ska ha samma villkor, tycker jag. 
    Men det var inte riktigt det jag ville ha fram med den här tråden.
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 22:12:52 följande:
    Å vem är "syrlig" nu då? *spanar*Jag kan erkänna att mina barn pysslat hemma och gett fröken egenhändigt tillverkade saker, fröken de gillat. Små korgar och sånt. De tycker det är kul.Och det tycker jag är en sak, men denna totalt opersonliga insamlingen av pengar till blomma eller vad det nu brukar bli, det är en annan grej. Det är betala eller skämmas.Så ser jag på saken.Du nämner "klasskassa", som de så klart fixat med själva. Men vilken förälder skulle resa sig upp och säga "Nä, vi kan inte vara med på det där, så då får alla vara hemma, för jag vill inte att ni ska betala för mitt barn". Jag tror knappt den föräldern finns. Det barnet blir hemma. Tror jag alltså.
    Det är lite svårt för en liten 2 åring t.ex att göra pyssel till sina fröknar, annars hade han gärna fått ge dom nåt sånt istället.
    Tycker det är fel att skuldbelägga oss som kanske vill ge en liten sak. Ska inte vi få det bara för att ingen annan ska känna sig tvungen att ge också?

Kan vi inte hålla oss till Ts:n, den handlar egentligen om barnomsorgen inte skolan.
  • Nalle Puh73
    smz skrev 2007-05-29 12:51:56 följande:
    Sitter här och funderar på att dra igång en liten insamling, är 30kr/barn för mycket? Det är 4 fröknar varav 1 slutar till sommaren så hon tänkte jag skulle få något extra. (20barn tot)
    Här startat en ny tråd där vi som ska ge kan byta tips med varandra.
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m21317599.html
Svar på tråden Sommarpresent till fröknarna?