Inlägg från: Millimina |Visa alla inlägg
  • Millimina

12 stegs program

Jag har hört från alkoholister att de lätt kan bortse från Gudsinblandningen om den inte känns rätt för dem genom ffa tredje punktens tillägg:

"Vi beslutade att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, - sådan vi själva uppfattade Honom."

AAs program är väl ursprungligen amerikanskt, och religionen har väl starkare genomsyrat samhället där.

Kan inte riktigt förstå, även om jag är ateist själv, vad problemet med att Gud nämns skulle vara, i relation till att vara alkoholist?

• Millimina

W Panthera tigris skrev 2007-05-29 19:46:23 följande:

så man avsäger sig all ansvar för sina mistag och låter högre makter lösa ens problem ? ursäkta men sånt skitsnack gör mig nervös .. ingen tvingar alkoholister att dricka förutom dem själva och inga "högre" makter kommer få dem att sluta .. endast dem själva kan ta beslutet att sätta tillbaks korken i flskan
    Känner du någon alkoholist?

Alkoholism är en sjukdom med ett viss ärftlighet.

Varför man slutar dricka är inte klart. En del personer behöver se till sina inre högre makter. En del människor skulle kunna sluta av andra anledningar. Vi är olika. Dumt att dissa en metod som fungerat för många av bara den anledningen. Onödigt liksom.

Varför provocerar gud och högre makter dig? Mig provocerar de när det blir ovetenskapligt och när människor gör dåliga saker de annars inte skulle göra för att de tror att en gud vill det.

Jag vet inte så mycket om aa:s metoder, om de fungerar bättre än andra eller sämre. Men, jag antar att du inte heller VET det?
Svar på tråden 12 stegs program