Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Sarius

12 stegs program

Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att vi hade förlorat kontrollen över våra liv.

Vi kom till insikt om att en kraft, starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.

Vi beslutade att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, - sådan vi själva uppfattade Honom.

Vi företog en genomgripande och  oförskräckt moralisk självrannsakan.

Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och  innebörden av dem.

Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.

Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi gjort illa och var beredda att gottgöra dem alla.

Vi gottgjorde alla dessa människor, så långt det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra.

Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast när vi hade fel.

Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud - sådan vi själva uppfattade Honom - varvid vi endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra den.

När vi som en följd av dessa steg själva hade haft ett inre uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa

Detta är 12 stegs programmet för alkoholister och andra missbrukare.
    Är det verkligen ett hjälpprogram man bör rekommendera?
    Varför ska man blanda in gud i ens tillfrisknande?
    Jag tycker mer det liknar en sekts budord.
    Du är ingenting utan gud, du klarar det inte utan gud.
    Fel och sjukt tycker jag.

Vad tycker du?

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • Svar på tråden 12 stegs program
  • W Panthera tigris

och FY FAN vilket skitsnack ?
    menar du alvar ?
    är det sånt bullskit som AA och liknande meningslösa organisationer använder sig av ?

• ailin66

Tyvarr ar det sant. Tror stegen ovan kommer fran just AA.

• W Panthera tigris

herre gud säger jag bara

så från missbruk till hjärntvätt
    låter ju som en lyckad lösning :(
    och folk rekomenderar detta på fullt alvar ? .. shit

snackade med föredeting här som babblade en massa om jesus och shit ..
    trodde han var bara grovt skadad av en långvarig överkosumtion ...... tydligen inte

• Millimina

Jag har hört från alkoholister att de lätt kan bortse från Gudsinblandningen om den inte känns rätt för dem genom ffa tredje punktens tillägg:

"Vi beslutade att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, - sådan vi själva uppfattade Honom."

AAs program är väl ursprungligen amerikanskt, och religionen har väl starkare genomsyrat samhället där.

Kan inte riktigt förstå, även om jag är ateist själv, vad problemet med att Gud nämns skulle vara, i relation till att vara alkoholist?

• Brollie

Därför ska man lägga av med hjälp av tex www.lankarna.nu/ istället.... funkar jättebra! Min pappa la av tack vare dem, allt passar inte alla.

• gbg77

GUD behöver ju inte vara GUD fader utan såsom man själv uppfattar en högre makt. En högre makt som står för att jag faktiskt inte kan eller behöver kontrollera allt.

• W Panthera tigris
    gbg77 skrev 2007-05-29 18:24:36 följande:
    GUD behöver ju inte vara GUD fader utan såsom man själv uppfattar en högre makt. En högre makt som står för att jag faktiskt inte kan eller behöver kontrollera allt.
    så man avsäger sig all ansvar för sina mistag och låter högre makter lösa ens problem ?

ursäkta men sånt skitsnack gör mig nervös .. ingen tvingar alkoholister att dricka förutom dem själva
    och inga "högre" makter kommer få dem att sluta .. endast dem själva kan ta beslutet att sätta tillbaks korken i flskan
  • Millimina

W Panthera tigris skrev 2007-05-29 19:46:23 följande:

så man avsäger sig all ansvar för sina mistag och låter högre makter lösa ens problem ? ursäkta men sånt skitsnack gör mig nervös .. ingen tvingar alkoholister att dricka förutom dem själva och inga "högre" makter kommer få dem att sluta .. endast dem själva kan ta beslutet att sätta tillbaks korken i flskan
    Känner du någon alkoholist?

Alkoholism är en sjukdom med ett viss ärftlighet.

Varför man slutar dricka är inte klart. En del personer behöver se till sina inre högre makter. En del människor skulle kunna sluta av andra anledningar. Vi är olika. Dumt att dissa en metod som fungerat för många av bara den anledningen. Onödigt liksom.

Varför provocerar gud och högre makter dig? Mig provocerar de när det blir ovetenskapligt och när människor gör dåliga saker de annars inte skulle göra för att de tror att en gud vill det.

Jag vet inte så mycket om aa:s metoder, om de fungerar bättre än andra eller sämre. Men, jag antar att du inte heller VET det?
  • Miss Lau

Har en släkting som går hos AA. Eftersom han inte är kristen eller speciellt troende (inte ens med i svenska kyrkan) har vi pratat om detta. Gud behöver inte vara en gud som bibeln eller andra trosskrifter menar utan kan vara vilken högre makt som helst. Och tror man inte på något alls så är det bra så, det är inget måste. AA har hjälpt många, även om de inte är troende.

Sen kan jag hålla med om att formuleringarna kanske inte är klockrena.

Svar på tråden 12 stegs program