Inlägg från: Camille |Visa alla inlägg
  • Camille

12 stegs program

alltså jag har  själv varit på behandling  8 ggr i olika former och syften men alla har varit 12 stegs inriktat...så jag har alltså 11 års erfarenhet inom programmet ´ifrån olika vinklar
    och jag har även jobbat som terapeut inom samma program  så jag har väldigt god insikt om hur det  fungerar och vad det handlar om....
    jag tycker att 12 stegsprogrammet är ett helt fel program och att det visst är en sekt! trots att inte anhängarna tycker det själva,, (men vilken sekt säger själva att det är en sekt?)  INGEN.
    men dom  som är medlemmmar tror verkligen inte att det är så utan köper programmet helt och hållet... (likadant som i alla sekter)
     och visst  fungerar det på vissa människor,men det snackas om att man ska bli fri från beroendet...
    jag tycker bara att man byter beroende.efetrsom man blir besatt av mötena istälet..
    och det finns inga som hellst bevis för att just 12 stegs programmet får  flera människor drogfria än andra behandlingsmetoder.....
    det är bara statistik som 12 stegs anhängarna  utger sej för att själva kunna stå för...
    visst kan jag hålla med om att själva terapeutiska uppbygget är  jättebra, som man får hjälp med på själva behandlingen av terapeuterna.
    MEN det borde stanna vid det och ngn annan uppföljning än att man ska  ta varje steg i taget och sen gå på möten osv.. det är DÅ  det börjar bli en besatthet i programmet i stället  och medlemmarna börjar göra det till en sekt.och då säger medlemmarna att "hellre beroende av programmet än vara beroende av drogerna"
    jag visst...men då kan man lika görna bli beroende av ngt annat som man inte dör av...beroendet hålls igång i hjärnan vilket som.

Jag älskar dej, min Amina
  • Camille
    FlamingRed skrev 2007-05-30 10:15:43 följande:
    Forksa i det lite själv vet jag, det är nyttig information att ha.
    JAG  vill veta
  • Camille

det är ju  så fruktansvärt motsägelsefullt...  programmet säger ju att man INTE ska byta beroende till ett nytt beroende,eftersom det  leder i slutändan till det skadliga beroendet...eftersom hjärnan inte fattar skillnaden  mellan  dom olika beroendena,,men så länge det betyder beroende av programmet så gäller inte det då eller?
    och  jag tycker det är skadligt med religioner  eftersom religionkrockarna e det som står för dom flesta krigen  världen över.....
    och  programmet säger att det handlar om en makt högre än en själv och inte GUD  ifrån bibeln....
    FAST det är exakt det som i grunden programmet det handlar om     där e det exakt den  guden dom menar ifrån kristendommen...sen har det ändrats av programmäniskorna genom åren för att dom ska kunna få fler medlemmar..
    och i vilken annan  benämning nämns gud om inte det handlar om ngn religion...?
    jag  tycker det  är så att 12 stegs programmen  tar sej lite vatten över huvudet och försöker ändra  världens syn på religioner till sin egen fördel bara för att få in flera anhängare..
     det tycker jag är en skadlig sekt i allra hägsta grad...

• Camille

ja det  tycker jag faktiskt åxå att man borde göra,, för det finns inga som hellst beöll  för nånting som står i olika religioner,, det är bara vanebildande och manipulativt...
    allting handlar bara om att människor är såå osäkra att dom måsste ha nånting högre att tro på............dom litar inte tillräckligt mycket tilll sig själva.....

• Camille

belägg ska det stå

• Camille

men e du bäng?  religioner är väl det  skadligaste vi har på jorden eftersom den ligger till grunden för dom flesta krigen...
    och fanns det inga gudar hit och dit som man ska underkasta sej hela tiden så hade människorna på planeten varit myyycket mer självsäkra i sej själva....mrn stt tro på utomjordingar har  väl inte dödat ngn som  religioner gör?

• Camille

nej det är inte end of  nån story....
    självklart e det hel galet att stödja en religion som  stödjer mord.. och sen klagar folk på att en tjej som har en kille i fängelse som sitter för mord hur hon kan vara så sjuk i huvet att vara tillsammans med en sån kille....
    tycker att det åxå är hel vridet och tyvärr e det så mänskligheten ser ut,,dom e formade utav varandra i samma stöpta formar och därav kommer fördommarna istället för att gå efter fakta och deras  statisktik
    håller du inte med om att utan religioner så hade det inte funnits krig eller?
    jag menar  inte att sekter och AA eller vad det nu är frågan om kanske är  skadligt i enmans lag...
    men  över helheten  så  sprider man budskapet vidare att man ska tro på högre makter för att hitta ett större självförtroende osv....
    snacka om manipulerade människor som underkastar sej   helt i onödan när man kan bygga upp ett självförtroende i sej själv  utan att skylla på ngn annan ifall man får negativa konsekvenser av sitt handlande......
    det är bara en del av vad som fortsätter genom att ha kvar religioner och att jobba för dom....
    världen hade sett myycket bättre ut  om inte religioner fanns,och jag är helt övertygad om att det inte hade funnits så mycket  negativa fördommar..
    utan det hade funnits mer kärlek och mer respekt över andras val här i livet.trots att dom inte tycker som alla andra...

Svar på tråden 12 stegs program