12 stegs program
alltså jag har själv varit på behandling 8 ggr i olika former och syften men alla har varit 12 stegs inriktat...så jag har alltså 11 års erfarenhet inom programmet ´ifrån olika vinklar
och jag har även jobbat som terapeut inom samma program så jag har väldigt god insikt om hur det fungerar och vad det handlar om....
jag tycker att 12 stegsprogrammet är ett helt fel program och att det visst är en sekt! trots att inte anhängarna tycker det själva,, (men vilken sekt säger själva att det är en sekt?) INGEN.
men dom som är medlemmmar tror verkligen inte att det är så utan köper programmet helt och hållet... (likadant som i alla sekter)
och visst fungerar det på vissa människor,men det snackas om att man ska bli fri från beroendet...
jag tycker bara att man byter beroende.efetrsom man blir besatt av mötena istälet..
och det finns inga som hellst bevis för att just 12 stegs programmet får flera människor drogfria än andra behandlingsmetoder.....
det är bara statistik som 12 stegs anhängarna utger sej för att själva kunna stå för...
visst kan jag hålla med om att själva terapeutiska uppbygget är jättebra, som man får hjälp med på själva behandlingen av terapeuterna.
MEN det borde stanna vid det och ngn annan uppföljning än att man ska ta varje steg i taget och sen gå på möten osv.. det är DÅ det börjar bli en besatthet i programmet i stället och medlemmarna börjar göra det till en sekt.och då säger medlemmarna att "hellre beroende av programmet än vara beroende av drogerna"
jag visst...men då kan man lika görna bli beroende av ngt annat som man inte dör av...beroendet hålls igång i hjärnan vilket som.