Inlägg från: snark |Visa alla inlägg
  • snark

12 stegs program

Har inte läst tråden men aja...
    Tolvstegsprogrammet är gammalt, uppstod på 30-talet i Minnesota som var ganska "kristet" på den tiden och skrevs av en troende man. Inte så kontigt att Gud finns med då anser jag. MEN, du behöver inte tro på Gud för att tillfriskna genom 12 steg, de flesta pratar om högre makt som kan vara vad som helst, dig själv bland annat. Du kan vara din egna högre makt.

En del väljer att se bokstäverna G.U.D som en förkortning av gemenskap utan droger, alltså att gemenskapen med andra medlemmar är din högre makt. Det finns inget i 12 steg som säger att du måste tro på den kristna guden, det kan lika väl vara vilken gud som helst, om du väljer att ha en religiös inriktning på det.

Jag förstår inte varför ett litet ord kan reta upp så mycket i ett program som uppenbarligen fungerar för många (dock inte alla) människor. På vilket sätt är det "farligt" att de använder ordet Gud? Det är ju du själv som definerar vad det ska betyda, eller hur?

• snark

Vissa är emot AA och säger att det är en sekt. och?
    På vilket sätt är AA farligt för samhället? På vilket sätt skadar AA människor? Det måste ju finnas ett argument för detta för att man ska kunna vara emot det, eller?

Ni säger att de blir besatta av programmet? Och? Jag tar hellre en människa som är "besatt" av tolvstegsprogrammet men som går på jobbet varje dag, som ger sina barn mat och kläder, som kommer ihåg vad de talade om igår etc etc. Gentemot det motsatta. Vem väljer hellre det motsatta för att AA är en "sekt"? Någon?

Det har sagts förut och det tål att sägas igen, tolvsteg funkar inte för alla. Så är det. Men för dem det funkar för, är inte det bra? Är inte det bättre än att droga/supa istället? Det finns människor som är besatta av att samla på frimärken, tvätta sin bil (jo, jag har en granne som tvättar bilen VARJE kväll) etc etc. Vad är det för skillnad? Ni anser ju inte att frimärkessamlaren är ett hot mot samhället?

På vilket sätt ät AA så skadligt?

• snark

Camille
    Sen när har AA startat något krig? Jga blir liksom inte riktigt klok på resonemanget.... Med dina argument så ska alla som är religiösa också innefattas av en sekt? Vi borde alltså förbjuda religion?

• snark

Camille
    Och på vilket sätt blir det ett problem för dig eller någon annan om de tror på gud vem de nu vill tro på? Om det gör andra människor lyckliga och inte skadar någon, varför ska det då vara fel? Jag förstår inte varför?

Jag är själv inte ett dugg troende, men jag kan ändå respektera att andra tror på saker som jag inte tror på. Va tusan, man får väl tro på utomjordingar om man vill det, bara man själv är lycklig, och så länge man inte skadar någon anna. Eller har jag fel?

• snark

Jo jag måste nog vara "bäng" eftersom jag inte håller med dig..... Du kan ju inte på fullaste allvar mena att ALLA som tror på någon religion har startat/varit med i krig? Då är du ju mer än lovligt "bäng"... Det verkar mer som att du inte har några andra faktiska argument för att AA skulle vara skadligt än att ala som tror är mördare... *end of story*

Svar på tråden 12 stegs program