Inlägg från: RadixLecti |Visa alla inlägg
  • RadixLecti

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Tror det mycket är MS Words fel. Rättstavning i all ära, men när den gjorts på engelska av engelsktalare och sedan översatts blir det lätt så att särskrivningar uppkommer. Sen... varför bemöda sig om att lära sig stava när datorn sköter det åt en?

Trist, kan man tycka, men det är utveckling det med. Språket förändras ständigt. Skönt det, att slippa "ehuru" och "äro".

Inbillar mig också att det beror på att folk inte läser lika mycket längre. Annat än blaskor som aftonbladet, som ju själv är en grogrund för särskrivningar och felstavningar.

• RadixLecti

Just det; antagligen har det faktum att vi blivit mer globala av oss en rätt rejäl inverkan också. Mer än 2/3 av tiden jag tillbringar vid datorn läser och skriver jag på engelska. Faktum är att alla utom två forum jag besöker är engelskspråkiga, och jag ska ärligt säga att när jag börjar bli trött har jag svårigheter att ställa om hjärnan från att tänka på engelska till att tänka på svenska.
    Minst lika ofta som jag översätter ett ord från svenska till engelska i ett engelskt forum kan jag sitta och översätta ett engelskt ord till svenska för att det var det enda jag kunde komma på.

• RadixLecti
    Tjofsen skrev 2007-05-29 20:23:39 följande:
    Det är inte dem som ska svara....-
    Det är inte de som ska svara.
  • RadixLecti
    mintchocolate skrev 2007-05-29 20:27:34 följande:
    Eftersom denna tråd handlar om stavning, kanske det blir att man granskar den soms krivit det lite extra. Omedvetet!"Men det är inte dem jag menar. Det handlar om dem som skriver "talspråk"..."Jag är lite osäker, men jag tror att det ska vara "de" i dessa meningar i din TS. Någon som är mer säker?
    Nä, dem i första meningen, men de i andra. Halvrätt.
  • RadixLecti
    Iramiram skrev 2007-05-29 20:27:12 följande:
    imperia! Jag är mkt intresserad av just läs-och skrivsvårigheter. Jag är snart färdig lärare. Just detta att kalla någon ordblind, som några har kallat dig. Du kallar ju dig själv det iaf. Det är ett så negativt uttryck, så många använder bara ordet läs- och skrivsvårigheter.Det är ju inte ett statiskt tillstånd. Med envishet och om man tycker att det är meningsfullt kan man öva upp denna färdighet. detta är ju du ett bra exempel på. Det är antagligen mycket svårare för dig än för mig, men du uttrycker dig alldeles utmärkt, kanske för att detta är ett meningsfullt sammanhang, att diskutera saker med andra människor. Mycket utvecklande!Det är därför det behövs utbildade svenskalärare, för att utveckla alla elevers skriv- och läskunnighet på bästa möjliga sätt. Eftersom det krävs att man gör på olika sätt beroende på hur eleven lär sig, måste man ha en arsenal av metoder.
    Det går att ordna själv också. Min lärare i lågstadiet var en mobbande sadist med en pedagogik från stenåldern. ungarna (vi) var vettskrämda för att behöva svara på hennes frågor; svarade vi fel blev vi hånskrattade åt.
    Läste mycket och la märke till hur språket var utformat.

Engelskan lärde man sig från TV. Har fortfarande inte haft en lärare jag inte rättat oftare än läraren rättat mig.
  • RadixLecti

underbara Ester skrev 2007-05-29 20:37:57 följande:

Ja, usch det ser illa ut!Jag är iofs mer förundrad över att det är så många som skriver med en miljon frågetecken. Ska det innebära en ytterligare grad av förvåning för vart extra frågetecken?
    Den smått genialiske fantasyförfattaren Terry Pratchett skrev en gång "Multiple exclamation marks," he went on, shaking his head, "are a sure
    sign of a diseased mind." i boken Eric.
  • RadixLecti
    Iramiram skrev 2007-05-29 20:39:50 följande:
    "Att lära sig stava rätt" tycker jag är viktigt. Men träffar man på en elev, som mödosamt hankar sig fram ord för ord, så är det ju inte stavningen man klankar ned på direkt.
    Jag trodde det jag också, efter att pedagogiklärarna på högskolan präntat in det i skallen, och efter lärarkollegorna hade vilda diskussioner om huruvida jag gjorde rätt som skrev felstavade ord rätt i mina biologi/kemi/osv -prov.
    Så jag frågade ungarna. Gjorde faktiskt en enkät av det och gav alla högstadieklasser på skolan. Närmare 80% tyckte att jag borde fortsätta rätta... "Hur fan ska man annars lära sig?", som en av de mer vältaliga ungarna skrev.
  • RadixLecti

Ehm... kastade en blöt tavelsvamp i nacken på en elev som sov på lektionen en gång. Är det att mobba?

Nåja, kan skylla på att jag inte är behörig lärare, och har slutat förstöra nästa generation. Jag är fabriksarbetare numer.

• RadixLecti

Iramiram:

Du behöver inte använda titel på mig. Du med litet d funkar bra, eller skitstövel. Man lystrar till det man kallas ofta, vet du.

• RadixLecti
    Iramiram skrev 2007-05-30 19:44:39 följande:
    Flera av mina blivande lärarkollegor har också vad man kallar dyslexi, och de har försökt att förklara för mig hur de tänker i bilder och färger istället för bokstäver.
    Hmm, jag tänker inte heller med bokstäver... tänker med neuroner
    Kanske har dyslexi jag också? Vet att jag skrev som en kratta i lågstadiet. KAN bero på att min lärare hade fått Belsebub himself att kuta iväg med svansen mellan benen skrikande, men jag vet att det var en massa "stube", "jhärta" och "soll".
  • RadixLecti

I vilket fall som helst har dyslektiker en valid orsak till att inte stava korrekt, men vad jag irriterar mig på är de som säger: "Äh, stava. Orka!"

Slöhet, kort och gott. Antagligen samma slags människor som inte skulle känna igen en bok om den så kröp upp och bet dem i baken med pärmarna.

Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?