Iramiram skrev 2007-05-29 20:27:12 följande:
imperia! Jag är mkt intresserad av just läs-och skrivsvårigheter. Jag är snart färdig lärare. Just detta att kalla någon ordblind, som några har kallat dig. Du kallar ju dig själv det iaf. Det är ett så negativt uttryck, så många använder bara ordet läs- och skrivsvårigheter.Det är ju inte ett statiskt tillstånd. Med envishet och om man tycker att det är meningsfullt kan man öva upp denna färdighet. detta är ju du ett bra exempel på. Det är antagligen mycket svårare för dig än för mig, men du uttrycker dig alldeles utmärkt, kanske för att detta är ett meningsfullt sammanhang, att diskutera saker med andra människor. Mycket utvecklande!Det är därför det behövs utbildade svenskalärare, för att utveckla alla elevers skriv- och läskunnighet på bästa möjliga sätt. Eftersom det krävs att man gör på olika sätt beroende på hur eleven lär sig, måste man ha en arsenal av metoder.
Det går att ordna själv också. Min lärare i lågstadiet var en mobbande sadist med en pedagogik från stenåldern. ungarna (vi) var vettskrämda för att behöva svara på hennes frågor; svarade vi fel blev vi hånskrattade åt.
Läste mycket och la märke till hur språket var utformat.
Engelskan lärde man sig från TV. Har fortfarande inte haft en lärare jag inte rättat oftare än läraren rättat mig.