• Tjofsen

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Helt ovidkommande kanske, men jag blir så förundrad över hur dåligt folk stavar nu för tiden. Vissa fel kan jag absolut förstå att det blir när man är upprörd, stressad eller att fingrarna helt enkelt lever sitt egna liv ibland. Själv skriver jag fortare än jag tänker så ibland blir det liksom lite bokstäver som flyttar runt.

Men det är inte dem jag menar. Det handlar om dem som skriver "talspråk" så det sjunger om det och dessutom skriver allt i ett och samma stycke. Det är otroligt många som inte kan stava ens ordet "positivt" utan skriver "possetivt".

När det blir för många stavfel så får jag uppriktigt ont i ögonen.

Jättejobbigt att läsa en text som sitter ihop hela vägen i trådstarten.

Vet att vissa har dyslexi eller helt enkelt svårt att stava vissa ord. Men jag tror inte att det är alla "felstavare/ihopskrivare" som har nåt sånt.

HJÄLP MIG ATT FÖRSTÅ!

• Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?
  • Åke Vilse

För att man kan och att här på fl får man faktiskt inte klaga på det för det finns faktiskt folk med läs och skrivsvårigheter

Själv tar jag dock tacksamt emot rättstavningar m.m. så att jag någon gång lär mig rätt. Visserligen kan det ta tid att lära en gammal hund att sitta, men helt omöjligt ska det nog inte vara att banka in lite rättstavning i min tröga hjärna

Må flugor från tusen kameler invadera dina armhålor!
  • Tjej 83

vissa kanske inte orkar läsa igenom allt de skrivit för o se om det är fel nånstans.
    ja gör det ibland men inte alltid.
    hehe på msn när js snackar med min syrra så vet ja knappt ens själv vad jag skrivit. men vi fattar varann ändå. tur det..

jobbigt är det då en text är helt ihop tryckt utan punkter,
    och utan nya radyten. hemskt...

• blommanigbg

Jag tror att risken att stava fel är mycket större när man skriver på en dator... Tangenterna slinter helt enkelt..
    Om man inte kollar stavningen efter..

• korven72

Ibland när jag skriver i forum är jag jättetrött och blir även lite ordblind. Jag kan tappa ord och skäms jättemycket när jag läser hur jag själv har skrivit.

Samtidigt tror jag att många människor har svårt att stava och utveckla sitt ordförråd.

• miliasmamma

Dessvärre tror jag att det är mer vanligt med stavfel och särskrivningar idag. Sånt som får det att göra ont i mina ögon är "igentligen", "alldrig", "diskution" "träningsverk" eller ännu värre "tränings verk"

Hade en diskussion om just detta med en högstadielärare för ett par veckor sen. Han undervisar i kemi och då ungefär hälften av hans studenter inte kan läsa (!) så får han ha högläsning för hela klassen för att de ska förstå laborationen.

Man blir ju mörkrädd!

Jag är väldigt dålig på svensk grammatik och sätter punkt och komma lite varstans. Men jag försöker åtminstone att lära mig.

• Wööörmi

Jag stavar så illa för att jag har grym dyslexi som jag jobbat med länge.
    Men numera märks det mer när jag är trött.

Tycker folk ska bry sig om sig själva istället,
    så länge man kan göra sig förstådd så lider jag inte av hur folk stavar.
    Jag är ingen svenskafröken som sitter med röda pennan och ska rätta folk.

vill lyckas så vårt frö som får min mage att växa :D
  • gealach

Jag håller med om att många stavar bedrövligt, och då tänker jag inte på dyslektiker. Det är faktiskt rätt lätt att se om en text är skriven av en som har verkliga svårigheter eller av en som bara slarvar, men det är en annan historia.

Däremot tror jag inte riktigt på att folk stavar sämre nuförtiden än förr. I och med Internet har det ju blivit så att folk skriver mer än förut och framför allt skriver offentligt på ett annat sätt än tidigare. För femton år sedan såg man inte alls lika många exempel på skrivna texter från så många olika människor som man gör idag, och alltså ser man många fler illa skrivna texter än förr, men man ser också lika många välskrivna.

Men ja, jag blir tokig på folk som skriver talspråk, häromdagen såg jag ett inlägg där som såg ut ungefär så här:

"...å hon ba jaaaa, vaddå?" Hur svårt hade det varit att skriva "Och då sa hon"? 

• gealach
    Wööörmi skrev 2007-05-29 18:53:40 följande:
    Jag stavar så illa för att jag har grym dyslexi som jag jobbat med länge.Men numera märks det mer när jag är trött.Tycker folk ska bry sig om sig själva istället,så länge man kan göra sig förstådd så lider jag inte av hur folk stavar.Jag är ingen svenskafröken som sitter med röda pennan och ska rätta folk.
    Grejen är ju att du har ett verkligt problem som du brottats med och verkar ha övervunnit. Det är ju faktiskt så att de flesta dyslektiker anstränger sig för att det ska bli rätt, medan många andra bara inte bryr sig.

Nu vet jag inte hur det är att ha dyslexi, men jag föreställer mig att det är lättare att läsa en rättstavad text än en som innehåller slarviga internetförkortningar och påhittade konstruktioner.

Jag låter folk skriva precis hur de vill, men jag tar mig också friheten att låta bli att läsa inlägg som består av en massa "oxå", "lixom", "e", "å", etc. Det är ju inte dyslexifel, utan medveten förvanskning av ord som man egentligen kan stava till.
  • Tjofsen

wööörmi: jag håller inte riktigt med. Det måste ju finnas en gräns på vad man tolererar så inte hela kommunikations-systemet brakar ihop. Tycker du ärligt att man ska stava 10 ord fel i en mening med 12 ord? Grovvva fell asså. Dett ycker innte jag för då blire ju vansninnigt svårt att lesa.

Jag har erfarenhet av dyslektiker och förstår att det finns i olika former.

Men vad säger ni om de som skriver alltihopa helatiden så man inte ser vad ddet står för det finns inga stycken. ska man verkligen orka läsa ett helt inlägg med värsta historiandär texten alldrig bryts? Om man nu vil berätta en hel historia där man ska berätta om densa det och den sa så. BLIr det inte himmla konstigt då om man aldrig får vila sina ögon. Tänk dig att hela texten är på runt 25 rader.

• gealach
    jenesaispas skrev 2007-05-29 18:59:36 följande:
    Det är ju faktiskt så att de flesta dyslektiker anstränger sig för att det ska bli rätt, medan många andra bara inte bryr sig.
    Förtydligande: Med "många andra" menar jag så klart inte "många andra dyslektiker", utan folk som inte har de problemen.
Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?