Inlägg från: NoMatter |Visa alla inlägg
  • NoMatter

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Det är egentligen inte alls konstigt att folk stavar illa idag. Läs en tidning eller ett reklamblad eller gå runt i en affär och kolla hur det ser ut. Man undrar om folk blir anställda efter konsten att stava dåligt.
    Jag och min son brukar roa oss med att kolla stavningen på reklamskyltarna i "vår" affär och säkert 70-80% är felstavade. Vi har konstaterat att svenska språket inte ligger så högt på prioriteringen att bli anställd i den affären.

Jag använder mig av ordet dom, eftersom jag är lat och inte riktigt orkar tänka till om det ska vara de eller dem, men numera får man ju använda ordet dom i svenska språket, vilket man inte fick när jag gck i skolan.

Språk ändrar sig ju över tid, på gott och ont, men alla dessa underliga avstavningar och felstavningar kan nog aldrig bli rätt Många avstavningar i tidningar skylls ju på tekniken men frågan är om den som matar in orden i datorn är kunnig i språket?

Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?