Inlägg från: imperia72 |Visa alla inlägg
  • imperia72

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Ja när det gäller mig så är det för att jag är ordblind (dyslektiker)
    När jag först blev medlem här så vågade jag inte svara på några trådar för jag var rädd för vad folk skulle tycka om mig när jag inte kan stava ordentligt, men efter ett tag började det klia i fingrarna och jag svarade endå.
    Jag vet att det finns enheldel som reagerar på hur jag stavar men nu struntar jag i det, jag får ju fram det jag vill och folk förstår förhoppningsvis vad jag menar, och det får vara det viktigaste

Eftersom jag var så dålig på att stava så gick min skoltid mest ut på att lära mig det, så hur man bygger meningar och sätter ihop texter och sånt har jag aldrig lärt mig så jag kör bara på

• imperia72
    Tjofsen skrev 2007-05-29 19:22:29 följande:
    Iramiram: tack för ditt inlägg. Men jag förstod inte riktigt vad du menade? Har inte lärarna haft utbildning i svenska på 20 år? Hur menar du?Jag håller inte med om att engelskan stökar till det. Hur fasen kan man stava "er bjudande" och "med tages" eller "sjuk sköterska" - med faktorn att engelskan skulle vara orsak. Du behöver inte leta källa ......häng här istället och se om man kan bli lite klokare. Ingen som reagerar över hur jag skriver...med små punkter och lite talspråk.
    Som dyslektiker så hör jag inte om det är ett eller två ord så de ord jag är osäker på så chansar jag och det blir nog en hel del fel
    Men jag sätter också väldigt ofta ihop ord till jätte långa ord, så det gämnar nog ut sig i längden

Nåt som jag har tänkt på är om ni som är jätte duktiga på svenska språket (är det ett eller två ord?) tycker att vi som inte kan det fullt ut är ointligenta?
    Jag vet att jag inte är det men är ibland räd för att man uppfattar oss som det.
  • imperia72
    Tjofsen skrev 2007-05-29 20:12:58 följande:
    imperia 72: du är ju JÄTTEDUKTIG. Hurra hurra
    Tack
  • imperia72
    Iramiram skrev 2007-05-29 20:27:12 följande:
    imperia! Jag är mkt intresserad av just läs-och skrivsvårigheter. Jag är snart färdig lärare. Just detta att kalla någon ordblind, som några har kallat dig. Du kallar ju dig själv det iaf. Det är ett så negativt uttryck, så många använder bara ordet läs- och skrivsvårigheter.Det är ju inte ett statiskt tillstånd. Med envishet och om man tycker att det är meningsfullt kan man öva upp denna färdighet. detta är ju du ett bra exempel på. Det är antagligen mycket svårare för dig än för mig, men du uttrycker dig alldeles utmärkt, kanske för att detta är ett meningsfullt sammanhang, att diskutera saker med andra människor. Mycket utvecklande!Det är därför det behövs utbildade svenskalärare, för att utveckla alla elevers skriv- och läskunnighet på bästa möjliga sätt. Eftersom det krävs att man gör på olika sätt beroende på hur eleven lär sig, måste man ha en arsenal av metoder.
    Jag har kämpat jätte mycket med svenskan och har kommit en bra bit på väg men har en lång bit kvar.
    Det som har hjälpt mig på bästa sätt är att läsa massor, jag märker direkt om jag inte har haft tid att läsa på några dagar då blir mitt skrivspråk mycke sämre.
    jag är en duktig diskuterare men när jag ska få ner det i skrivformat så händer nåt och jag får inte till det riktigt som jag vill plus att jag vet att stavningen förstör en hel del
    Jag har nog prövet alla metoder som finns för att lära mig stava och gramatik men inget har funkat, det vill liksom inte fastna i huvudet på mig uah så irreterande
    Men som sagt läsa är jätte bra för mig
  • imperia72
    Iramiram skrev 2007-05-29 21:08:40 följande:
    "Imperia". Jag vet inte om du kan se om du stavar rätt eller fel, men vad jag vet finns det inget stavningsprogram på FL, så du har skrivit utan hjälp. Jag antar att det kräver mycket energi av dig, och du upplever det som plågsamt. Att ha mycket i huvudet som man inte hinner pränta ned i samma takt är frustrerande. Det du har skrivit här i tråden har då inte många fel. Du har en god meningsuppbyggnad, få stavfel och få särskrivningar. Alltså ungefär som de flesta. Jag antar att du tar hjälp av tekniken redan. Bandspelare så du kan tala in vad du har i huvudet, innan du skriver ned det och ev. talböcker för att bygga upp ordförrådet är jättebra.
    Åhh vad skönt Jo jag läser igenom det jag har skrivit minst två gånger innan jag skickar iväg det och hittat på så sätt en heldel fel
    Jag har en diktafon som jag använder när jag skriver "viktiga" meddelanden.
    För mig fungerar vanliga böker bra så det använder jag mig av.
    Jag har blivit mycket bättre på stavningen de senaste fem åren, sen jag skaffade mig dator och är ute på nätet, teknikensunder
  • imperia72
    Tjofsen skrev 2007-05-30 10:42:12 följande:
    imperia72: Du måste vara en av dem som ÄLSKAR rättstavningshjälpen i word. *fniss*
    det är min bibel
Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?