Inlägg från: Iramiram |Visa alla inlägg
  • Iramiram

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Det ligger mycket i vad många har skrivit här. Om man nu utgår ifrån en elev som har svenska som modersmål, och därför kan bortse ifrån den problematiken med stavning kontra det verbala språket, så har man också funnit på att lärarna i den svenska skolan faktiskt inte har haft utbildning i ämnet svenska på 20 år.

Nu är det obligatoriskt sedan något år tillbaka, men det skulle också kunna vara en orsak.

Särskrivningarna skylls ( om jag kommer ihåg rätt) på att Engelskan spökar till det för ungdomarna. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag orkar inte kolla i mina "källor".

• Iramiram

"Tjofsen"det har inte varit något krav på att lärarna ska ha ämneskompetens i svenska på låg-och mellanstadiet i cirka tjugo år. Mellan 1985-2005, tror jag att det var.

När de svenska barnens problematik med läsning och skrivning började uppdagas, togs det ett regeringsbeslut på att alla lärare oavsett inriktning måste ha svenska och matematik ( minst 10 p. nu 15 enl. det nya systemet) för att få sin lärarexamen. Detta gäller naturligtvis även för förskollärarna. Oerhört viktigt.

Tyvärr gick mina egna ungdomar hela sin skoltid med flera lärare som inte hade svenska och matematikdidaktik i sin utbildning. Har det negativt påverkat något av mina fyra barn? Omöjligt att bevisa, men jag inbillar mig det.

• Iramiram

Jag kan faktiskt rätta mig själv lite.
    Det kan fortfarande utexamineras lärare utan dessa båda kompetenser. De som började plugga innan ht- 05, kan ta sin examen ändå, och ändå bli lärare. Frågan är hur lätt det är att få anställning för dem, bara?

Jag tror att de flesta skolor var tvungna att kompetensutveckla sina lärare iaf i ämnet svenska, efter detta regeringsbeslut.

• Iramiram

imperia! Jag är mkt intresserad av just läs-och skrivsvårigheter. Jag är snart färdig lärare. Just detta att kalla någon ordblind, som några har kallat dig. Du kallar ju dig själv det iaf. Det är ett så negativt uttryck, så många använder bara ordet läs- och skrivsvårigheter.

Det är ju inte ett statiskt tillstånd. Med envishet och om man tycker att det är meningsfullt kan man öva upp denna färdighet. detta är ju du ett bra exempel på. Det är antagligen mycket svårare för dig än för mig, men du uttrycker dig alldeles utmärkt, kanske för att detta är ett meningsfullt sammanhang, att diskutera saker med andra människor. Mycket utvecklande!

Det är därför det behövs utbildade svenskalärare, för att utveckla alla elevers skriv- och läskunnighet på bästa möjliga sätt. Eftersom det krävs att man gör på olika sätt beroende på hur eleven lär sig, måste man ha en arsenal av metoder.

• Iramiram

"Att lära sig stava rätt" tycker jag är viktigt. Men träffar man på en elev, som mödosamt hankar sig fram ord för ord, så är det ju inte stavningen man klankar ned på direkt. Flytet måste finnas först (lågstadiet). Har också mycket med självförtroendet att göra. Att läsa böcker är väldigt bra, då lär man sig hur blockorden ska se ut. Det går automatiskt, om man gör detta rätt.

När man har läs- och skrivsvårigheter hävdar forskarna olika saker, men de flesta verkar tycka att det krävs en mer systematisk regelinlärning då. Färdighetsträning alltså.

• Iramiram

"Radixlecti"
    Ja, jesses! Alla utbildade lärare är sannerligen inte goda pedagoger, det är tyvärr allför sant. En del elever lär sig en massa saker, trots läraren, som Du.

Läste någonstans att det är väldigt många elever som känner sig mobbade i skolan av sin....lärare. Huaa!

• Iramiram

" RadixLecti" Jag såg att Du hann emellan.
    Jag " pratar" lågstadiet, vilket är lite känsligare.
    En del föräldrar och andra samhällsmedborgare tycker att stavningen och utseendet på texten är viktigare än innehållet, verkar det som.

På högstadiet får man nog ta till andra arsenaler, hehe. Fast innehållet måste ju fortfarande vara det primära, tycker jag.

• Iramiram

"Imperia". Jag vet inte om du kan se om du stavar rätt eller fel, men vad jag vet finns det inget stavningsprogram på FL, så du har skrivit utan hjälp. Jag antar att det kräver mycket energi av dig, och du upplever det som plågsamt. Att ha mycket i huvudet som man inte hinner pränta ned i samma takt är frustrerande.
    Det du har skrivit här i tråden har då inte många fel. Du har en god meningsuppbyggnad, få stavfel och få särskrivningar. Alltså ungefär som de flesta.

Jag antar att du tar hjälp av tekniken redan. Bandspelare så du kan tala in vad du har i huvudet, innan du skriver ned det och ev. talböcker för att bygga upp ordförrådet är jättebra.

• Iramiram

"RadixLecti"

Haha! Jag försöker lägga av med de där " D" :na, men det går automatiskt ibland. Lite väl högtravande kanske, hehe. Jahaja, skitstövel... äru bonne, eller? Lättare att stava till än Radixlecti iaf!

• Iramiram

Du är fantastiskt duktig "Imperia"!. Blod, svett och tårar lönar sig alltså! Du är en god förebild för alla de som har läs-och skrivsvårigheter.

Flera av mina blivande lärarkollegor har också vad man kallar dyslexi, och de har försökt att förklara för mig hur de tänker i bilder och färger istället för bokstäver.

Det där med _ hade jag ingen aning om.

• Iramiram

Du är fantastiskt duktig "Imperia"!. Blod, svett och tårar lönar sig alltså! Du är en god förebild för alla de som har läs-och skrivsvårigheter.

Flera av mina blivande lärarkollegor har också vad man kallar dyslexi, och de har försökt att förklara för mig hur de tänker i bilder och färger istället för bokstäver.

Det där med _ hade jag ingen aning om.

• Iramiram

Neuroner är faktiskt lättare att tänka med,hehe.

Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?