• Anonym (mamma)

studentkläder

Är det inte vettigt att man som förälder betalar sin 19 årige sons studentkläder ? Har nu köpt kostym,skjorta ,slips + skor för endast 2100. Tycker ni att han skulle fått jobba ihop sina egna pengar till det ?
    Diskussion med min man (ej far till barnet)
    Han anser vi hjälper honom med det ....

• Svar på tråden studentkläder
  • Turboathena

Men varför skulle man inte köpa studentkläder för?

• olympia71

jag förstår inte frågan, av din ts verkar ni ju båda tycka att ni ska betala detta för sonen, eller???

• Anonym (självklart)

Självklart ska man som förälder betala studentkläderna.

• korven72

Det beror väl på hur familjens ekonomiska situation ser ut. Ser inte av några principskäl att han borde betalat kläderna själv.

Förhoppningsvis pluggar han ju snart vidare/skaffar jobb och kommer sköta sig själv och sin ekonomi =)

• nica83

Svår fråga. Är ju själv tjej och jag betalade min klänning själv, men det är ju inte alls samma kostnad. Problemet är ju också att man som kille bör ha kostym och det är ganska dyrt som 19 åring att betala hela själv. Jag tycker nog att ni ska hjälpa honom iaf. Det verkar inte som han haft krav på en superdyr kostym heller, för hade det varit fallet så måste man ju sätta gränser för vad ni lägger ut...

• Anonym (mamma)

För att mannen tycker 19 åringen skulle jobbat ihop pengar till det själv....fast han studerat på heltid och nu ska ta studenten. han bor hemma hos oss. mannen har INTE samma känsla och ansvar som mig som mamma.jag tycker helt klart det är min skyldighet + att jag tycker det är roligt när min son nu ska ta studenten, att ge honom det.

• julklapp

Helt klart vettigt att man som förlder betalar studentkläderna. Tycker det känns väldigt tasktigt att inte göra det. Skulle aldrig kunna be mina barn att betala av de pengarna igen. Kan i coh för sig bero på att jag inte är uppfostrad så... Mina föräldrar har alltid ställt upp och ansett sig ha vissa skyldigheter och det har väl överförts på oss.

(Menar nu inte att det är föräldrars skyldighet att förse sina barn med kostym för 2000 kronor men sådana värderingar hade mina föräldar)

• Anonym (mamma)

19 åringen har verkligen inte haft krav om kläderna.Han frågar ALDRIG efter en krona, eftersom han får studiebidraget själv.
    jag tycker min man prioriterar alla andra saker här hemma och inte mina barn.
    Då ska man väl inte börja tänka på spara... när det gäller barnen.Och jag ödslar ej bort några pengar bara för att det ska handlas.jag är den ekonomiska i familjen som håller igen...

• olympia71

Anonym (mamma) skrev 2007-05-30 11:07:25 följande:

Han anser vi hjälper honom med det ....
    ..tolkade jag som att ni båda tyckte att sonen skulle få hjälp av er.
    ja ja, hemma hos oss hade nog frågan aldrig kommit upp, vi hade betalat barnens studentkläder utan att fundera närmare över det.
  • Tristanya

jag fick betala allt själv.. t.o.m då mamma hade mitt barnbidrag, då fick jag själv fixa ihop pengar till kläder o nöjen, vilket en del av barnbidraget skall gå till!

men TS -- gör det som ni tycker känns bäst! har ni råd så köp det till honom, annars kanske han kan betala en del av det?
    för han lär väl även kanske ska få en studentpresent av er, o då rullar det iväg..

lycka till iaf!

Svar på tråden studentkläder