• Zandras mamma

mitt hjul lossnar

har använt min emmaljunga citycross ca 1 månad. och hjulet lossnar, lr de åker int av helt än vad jag vet för jag trycker tillbax de innan de hinner så långt... va tillax med vagnen igår, och då limmade dom fast hjulet och sa att dom första vagnarna dom fått in hadde dom visst glömmt limma fast hjulena.
    Vi gick runt och handlade lite mat och hjulet lossnade igen så vi gick dit igen och hon limmade lite till men på vägen hem lossnade de igen...
    känner inte för att ha kvar den vagnen övehuvetaget längre men med leveranstiden på vagnar så kommer jag juh med andra ord bli helt utan vagn om jag reklamerar den...

nån mer som haft problem med att hjulet åker av? och hur gjorde ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-08 11:31:39:
    Nu ahr mitt andra hjul också börjat lossna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-18 19:45:45:
    Va på babyproffsen idag...
    de ahr gett mig en tid imporgon kl för att LIMMA fast hjulen igen.. förstår inte varför dom inte kan fatta att de inte funkar.. de säger att dom ska göra sitt bästa HA säkert värsta skämtet juu..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-19 22:39:38:
    här e en liten historia om min jälva barnvagn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-19 22:40:00:
    glömmde visst sicka länken
    liindiita.blogg.se/1184876193_jvla_idiot_vagn.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-24 09:36:44:
    Igår skulle jag få en lånne vagn. men vart sedan ut körd ur butiken för jag sa att ajg inte hadde förtroende för butiken....VEM SKA FIXA MINA HJUL NU?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-11 21:35:22:
    har en kompis som köpt en annan vagn men isamma butik. hennes vagn gick också sönder och hon har nu samma problem som mig. antingen så har butiksägaren väldigt svåra attitydsproblem lr så är de oss "unga mammor" de är fel på.
    har ringt till arn och de sa att har jag inte härt något innom 1månad skulle vi sicka nytt brev.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-27 13:05:23:
    fick brevidag från arn efter nästan 1månad. och en kopia från babyproffsen vad de anser om saken...
    de påstår att jag varit där 2 gånger, sedan säger de att dom har försökt ringa mig nu och berätta att de finns 4 nya hjul åt mig där 08model... och att jagh inte svarat och att de lämmnat medelanden, men jag har varken missade samtal lr medelande från dem och har ej bytt nr så de e ju liiite konstigt

• Svar på tråden mitt hjul lossnar
  • emma enhörning

www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=892

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
    Om det är något fel på din vara kan du:
    kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
    kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
    kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
    hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
    Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd
    Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

Skadestånd- kräv milersättning!
    Utan extra omkostnader för dig- jag tycker ju att en vagn är ett måste för att jag ska klara vardagen med en bäbis så en ny/begagnad måste ju köpas. Vem ska stå för det?

• Zandras mamma
    emma enhörning skrev 2007-07-18 23:22:56 följande:
    www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?Om det är något fel på din vara kan du: kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad. kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara. kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet. häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka. hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig. SkadeståndDu kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.Skadestånd- kräv milersättning!Utan extra omkostnader för dig- jag tycker ju att en vagn är ett måste för att jag ska klara vardagen med en bäbis så en ny/begagnad måste ju köpas. Vem ska stå för det?
    tack så hämst mcyket för de här!

så jag kan med andra ord häva köpet?
  • 4 Före 30

Zandras mamma skrev 2007-07-18 21:46:06 följande:

men hur ska jag se till att få dom förstå min rätt att reklamera den då?guuuud jag vill bara ha en ny jävla vagn ALDRIG mera emmaljunga lr åtminstone inte köpa den på babyproffsen!
    Första och andra gången du går dit med ett fel har de rätt att försöka reparera den, tredje gången har du rätt att häva köpet. Allt enligt konsumentköplagen. Gå dit och säg till dem att du har pratat med konsumentombudsmannen och att du kommer göra en anmälan om de inte tar tillbaka varan.
    Gå sen o köp en nån annanstans. Alla butiker har inte lveranstid på vagnar, man måste inte beställa. Många butiker har dem i lager.
  • helle83

jag har också en city cross, har sett att hjulen vajar när man kör men inte så mycket att dom ser lösa ut eller trillar av, men efter vad du råkat ut för ska man hålla ögonen öppna kankse

Tottan du är mitt allt
  • 4 Före 30

Ja du har all laglig rätt att häva köpet! Du behöver inte ge dem en tredje chans att reparera. Du kan häva köpet, beställa ny vagn OCH kräva likvärdig lnevagn under tiden (detta gäller en vara som man uppenbarligen inte kan vara utan eller om leveranstiden beräknas vara längre än 2 veckor. I det senare fallet har man även rätt till ersättning dock inte samtidigt som man har ersättningsvara till låns)

• emma enhörning

Tycker också att du borde kunna häva köpet- det här är ju inte den varan du förväntades få vid beställningen! Men på mitt jobb (och jag antar att vi följer konsumentköplagen eftersom jag jobbar för ett ganska stort svenskt företag) har vi rätten på vår sida att få felet konstaterat av en tekniker en fjärde gång...
    Läs som sagt på lite så du vet vad du talar om och var ärlig- det lönar sig i längden!!!

• 4 Före 30

emma enhörning skrev 2007-07-18 23:44:13 följande:

Tycker också att du borde kunna häva köpet- det här är ju inte den varan du förväntades få vid beställningen! Men på mitt jobb (och jag antar att vi följer konsumentköplagen eftersom jag jobbar för ett ganska stort svenskt företag) har vi rätten på vår sida att få felet konstaterat av en tekniker en fjärde gång...Läs som sagt på lite så du vet vad du talar om och var ärlig- det lönar sig i längden!!!
    Inte om det är inom sex månader!!! Då har man som kund rätt att häva vid tredje reklamationstillfället av samma fel!
  • Zandras mamma
    Väntar fjärde skrev 2007-07-18 23:45:10 följande:
    emma enhörning skrev 2007-07-18 23:44:13 följande: Inte om det är inom sex månader!!! Då har man som kund rätt att häva vid tredje reklamationstillfället av samma fel!
    vaddå 6månader?  vad är de om?
  • 4 Före 30

Zandras mamma skrev 2007-07-18 23:50:06 följande:

vaddå 6månader?  vad är de om?
    Om man reklamerar en vara 3 ggr inom sex måader efter köp har kunden alltid rätt att häva köpet. Ingen skyldighet med ngn fjärde gång som du skrev.
  • trollbottom

www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

Du har rätt att reklamera en vara som är felaktig. Vägrar dom ta emot din reklamation så ta med dig en lagbok och "dunka" den i huvudet på dom (inte bokstavligt då såklart). Jag gjorde så i ett ärende i en annan butik med en annan vara. Då fick jag hjälp.

Fortsätter dom så ring konsumentombudsmannen. Vagnen har ju uppenbarligen ett konstruktionsfel och inget som du själv har orsakat och då har du rätt att reklamera.
    Beroende på avtal så kan du ev. häva köpet.

Stå på dig och låt dom inte bara limma hjulen igen eftersom det uppenbarligen inte fungerar. Se till att få papper på allt och ev. foton. Det blir enklare då om det skulle bli tjaffs.

Lycka till

Svar på tråden mitt hjul lossnar