• Åsa

Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!

Vad jag undrade mest över var varför de tog tempen på barnet. Förklarade de det? Ett litet barn kan ju må dåligt eller bra ganska oavsett om temperaturen är låg eller måttligt förhöjd.

• Åsa

Vad gäller medicinering är de väldigt restriktiva med det här, och gör det säkerligen inte utan läkarordination. När ett bar behöver en tiodagars pc-kur efter en halsfluss t ex får barnet helt enkelt stanna hemma om medicinen mot förmodan ges på sådana tider där den måste ges av personal. (Ger detta som exempel då hälsotillståndet i sig inte behöver kräva lång hemmavaro; exempelvis min dotter visade sig ha detta vid en rutinkoll när jag frågade ang stora mandlar; hon hade inte ens varit påverkad innan).
    Jag har viss förståelse för detta även om det bekymrar mig att de inte "kan" ge ens lite antihistaminer om de skulle ha råkat ge Lillan något med mjölk, som hon är allergisk mot, i. Faktum är ju att personalen normalt inte är det minsta medicinskt kunniga. Och nog skulle reaktionen bli väldigt annorlunda om det är dagispersonal som råkat göra fel mot om det är föräldrarna.

• Åsa

eilenna78: Men vad uppnås av att de ringer till föräldrarna? Jag menar har de den arbetstiden så har de. Kan de gå tidigare skulle jag tro att de gör det utan samtal från dagis. Och har man en restid på en timme går det inte att trolla med den heller för att dagispersonalen informerar när man går från jobbet att barnet är sist kvar.
    Min granne är tvärtom den som brukar lämna först på morgonen, lite efter sju. Hon börjar halv åtta men har ganska kort väg till jobbet (med storstadsmått mätt). Mer än en gång har där inte varit någon personal när hon kommit och hon har fått stå och vänta, och både när de kommit sent och när de varit där har det kommit sådana kommentarer, alltså att det bara är hon som kommer så tidigt. Och? Vad ska hon göra åt det liksom? Hon jobbar redan deltid och i hennes yrke går det inte att komma bortåt nio.
    Tycker nog att upprepade sådana kommentarer bara medför dålig stämning, att föräldern känner sig skuldbelagd av personalen för att barnet måste vara så tidigt/sent på dagis, och för att den stackars personalen måste jobba tider h*n inte har lust med.

Svar på tråden Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!