Maraboukladdkaka
Önskar, önskar, önskar att jag aldrig läst den här tråden.... *sitter och drägglar* Blir väl att hitta på en ursäkt för att baka snart, kanske dags att börja fira nationaldagen *lol*
Önskar, önskar, önskar att jag aldrig läst den här tråden.... *sitter och drägglar* Blir väl att hitta på en ursäkt för att baka snart, kanske dags att börja fira nationaldagen *lol*
Nu har jag min kaka i ungen, sitter och slickar skålen och ser fram emot att äta kaka till kvällsmat *ler*.
Hällde den mesta smeten i min runda form, den skall bli kaka imorgon när vi har gäster. Resten hamnade i en mindre form så jag och sambon kan tjuvsmaka redan ikväll =)
Bakade kaka igår för vi ska ha gäster idag men gjorde om receptet lite då en av gästerna är nötallergiker.
Satte lite extra cacao i smeten, minskade sockret något och hade i lite vaniljsocker. Valde smör för smakens skull och hade i en gnutta salt. Sen gjorde jag något korkat..... smälte inte daimen helt då jag tänkte att det skulle bli gott med bitar i smeten, men de sjönk vid tillagning och la sig som ett hårt lager på botten av formen och går inte att få loss =(
I glasyren valde jag toblerone och mörk choklad istället och det blev farligt gott!!!!!
Nästa gång så tar jag nog mörk choklad och toblerone i smeten och daim i glasyren istället så får vi se hur det blir =)
Jag gjorde den i en vanlig rund springform =)
Jag gjorde den i en vanlig rund springform =)
Gjorde kakan igen igår....
Valde apelsinkrokant i glasyren den här gången, mycket uppskattat! =)
Jag ska baka den här kakan till 80 pers!!! i juli, önska mig lycka till =) Tror att det blir ca 10 kakor att baka, med apelsinkrokant, mmmmmm
Är det nån som kan komma på en bra ursäkt för att baka kaka???
miniGrynet, där är inga nötter i daim (bara mandel) så det är inga problem, inte heller är där nötter i toblerone, det har jag haft på tårtan och det var mycket gott. Fast favoriten var apelsinkrokant.
Och jag har faktiskt "bara" bakat den två gånger..... lovar ;)
Daim/Toblerone, gott men sött
Daim/Apelsinkrokant, gott men allt smakade apelsinkrokant
ska testa:
Daim/Mörk choklad
Mörk choklad/Toblerone
Mörk choklad/Apelsinkrokant
och nån med mint
Oj vad jag MÅSTE baka *ler*