• Zixi

Maraboukladdkaka

Önskar, önskar, önskar att jag aldrig läst den här tråden.... *sitter och drägglar* Blir väl att hitta på en ursäkt för att baka snart, kanske dags att börja fira nationaldagen *lol*

• Zixi

Nu har jag min kaka i ungen, sitter och slickar skålen och ser fram emot att äta kaka till kvällsmat *ler*.

Hällde den mesta smeten i min runda form, den skall bli kaka imorgon när vi har gäster. Resten hamnade i en mindre form så jag och sambon kan tjuvsmaka redan ikväll =)

• Zixi

Bakade kaka igår för vi ska ha gäster idag men gjorde om receptet lite då en av gästerna är nötallergiker.

Satte lite extra cacao i smeten, minskade sockret något och hade i lite vaniljsocker. Valde smör för smakens skull och hade i en gnutta salt. Sen gjorde jag något korkat..... smälte inte daimen helt då jag tänkte att det skulle bli gott med bitar i smeten, men de sjönk vid tillagning och la sig som ett hårt lager på botten av formen och går inte att få loss =(

I glasyren valde jag toblerone och mörk choklad istället och det blev farligt gott!!!!!

Nästa gång så tar jag nog mörk choklad och toblerone i smeten och daim i glasyren istället så får vi se hur det blir =)

• Zixi

Gjorde kakan igen igår....

Valde apelsinkrokant i glasyren den här gången, mycket uppskattat! =)

• Zixi

Jag ska baka den här kakan till 80 pers!!! i juli, önska mig lycka till =) Tror att det blir ca 10 kakor att baka, med apelsinkrokant, mmmmmm

• Zixi

Är det nån som kan komma på en bra ursäkt för att baka kaka???

• Zixi

miniGrynet, där är inga nötter i daim (bara mandel) så det är inga problem, inte heller är där nötter i toblerone, det har jag haft på tårtan och det var mycket gott. Fast favoriten var apelsinkrokant.

Och jag har faktiskt "bara" bakat den två gånger..... lovar ;)

• Zixi

Daim/Toblerone, gott men sött
    Daim/Apelsinkrokant, gott men allt smakade apelsinkrokant

ska testa:

Daim/Mörk choklad
    Mörk choklad/Toblerone
    Mörk choklad/Apelsinkrokant
    och nån med mint

Oj vad jag MÅSTE baka *ler*

Svar på tråden Maraboukladdkaka