• LillaFruHasselblad

Transportera häst långt

Jag ska transportera min häst från Stockholm till Malmö. Vad är det som gäller? Efter hur lång tid ska man rasta? Hur länge? Vad finns det annars för regler när det gäller transportering? Jag har hört att man måste ha lädergrimma samt spån i transporten, stämmer det?

• Svar på tråden Transportera häst långt
  • hoppsan87

Om jag har för mig rätt, får en häst transporteras högst 12 timmar i vanlig transport, med raster där hästen lastas ut var fjärde timme. Led då runt hästen och ge den vatten att dricka så den inte får transportsjuka. Inget kraftfoder innan transport!

Hästen ska stå på strö (spån/trov/ev halm) ALLTID under transport och detsamma gäller lädergrimma!!

Gå in på jordbruksverket så får du mer information!

• LillaFruHasselblad

Tck så mycket! Det var det jag ville veta!

• nilla85

ha med en kniv också om det skulle hända något! (skära loss hästen)

• filosofi

ett litet tips:
    hästar som har svårt för att dricka när de är lite uppstressade pga flytt osv kan få hjälp genom att man häller lite uppblött betfor+blötläggningsvattnet i hästens vattenhink. eller att man har en liten förpackning äppeljuicekoncentrat man kan hälla i hästens vatten.

• Fighter

Vi körde våra två tillsammans i lastbil från västerås till HBG, gick bra men skulle inte köra min häst i transport så långt. då skulle jag hellre skicka med transportbolag, jag betalade 2500:- från Hörby till Västerås

• LillaFruHasselblad

Fighter
    Varför skulle du inte transportera själv så långt?

• Fighter

Det är svårt för en ensam häst att hålla balansen själv i en treansport, och så långt dessutom. Därför fick mina åka vår liten lastbil ner, men när jag köpte mitt sto anlitade jag som sagt transportföretag, känns säkrare.
    Jag kanske är lite nojig men försöker minimera risken att ngt händer.

• veronicaermanbriks

Är det inte max 8 timmar i sträck i transport???

1+1 är 3..eller???
  • Mellbert

Från stockholm till malmö är inga problem att köra i ett sträck,bara man stannar och ger vatten.Morötter i vatten brukar funka för dom får då i sig vatten när dom försöker få fatt i morötterna.
    Något foder behövs inte då han kan äta när han är framme.

• jenah

Jag har arbetat som tävlingsskötare och kört hästar en bra bit ner i europa. Jag skulle inte stanna och ta ut hästen på vägen om du inte har någon gård eller nån annan bra plats att stanna på. Det är inte alltid så lyckat att lasta ut hästar på okänd plats. Och efter att ha sett en häst (dock inte min!) skena längs med autobahn i Tyskland så är det inget jag rekomenderar.
    Du behöver heller inte ha lädergrimma, men den är lättare att skära sönder om det händer något. Däremot måste du ha strö i transporten.
    Vi brukar iallafall stanna var fjärde timma och kolla om hästen vill ha vatten. Men bli inte orolig om den inte dricker under resan. Ge den lite extra salt och B-vitamin när ni kommer fram så brukar de flesta hästar klara sig alldeles utmärkt.
    Se till att den inte har det för varmt där bak bara och kör på i ett lugnt men stadigt tempo.
    Det är inte så svårt att ransportera hästar långt. Bara man använder sitt sunda förnuft.
    Lycka till. Jenah

• LillaFruHasselblad

Fighter
    Vilket transport föetag anlitade du? Vad är lagen angånde att transportera häst? Jag vet att min häst håller sig ovanligt lugn i transport, men vill inte bryta mot lagen. Så återigen, hur många timmar får man max köra. när ska man rasta... osv... Har hört olika nu. Hon är heller inga problem att lasta av på okända platser för att rasta, men när man inte känner till området är det ju jobbigt ifall man chansar på ett ställe, kör in, märker att det inte var bra och sedan märker att det inte gick att vänd bilen/släpet eller backa ut... Vad gör man då? Det här var svårare än vad jag trodde...

• Fighter

Jag anlitade ett företag som hette Gunnar Olssons Hästtransporter AB.
    Funkade jättebra och 2500:- tyckte jag ver helt okej pris.
    Själv tyckte jag det var skönt att slippa allt själv, det tar ju en bra stund med släp ner, lastbilen får ju gå fortare plus att dom har ju videoövervakning osv. Det kanske bara är jag som är nojig men jag ahr dom hellre i lastbil när det gäller längre sträckor.
    Vatten behöver du nog inte oroa dig för, det är ju inte flera dygn du ska köra, erbjud henne efter halva vägen, vill hon inte ha, fine.
    Men jag skulle nog inte lasta ur under vägen.

• LillaFruHasselblad

Okej, ska kolla upp det där med transportföretag... Låter ju onekligen lättare. Men är det inte lag på att man ska ha strö, lädergrimma och stanna varannan timme eller så? För annars täcker inte försäkringen, har jag hört.

• Fighter

Det där med lädergrimma var förr i försäkringssyfte, men nu tror jag dom tagit bort det.
    Strö är ju en självklarhet oavsett lagen.

Kan som sagt verkligen rekommendera transportföretag, tyckte det var mycket lättare så slapp man oroa sig själv, dom hämtar hästen och lämnar hästen, jag talade med dom flera ggr under färden oxå och frågade om allt gick bra. Dom som jag skickade med är ju rätt kända och kör mycket häst, skönt att veta att dom kan sin sak när ens ögonsten är ombord.

Svar på tråden Transportera häst långt