Inlägg från: LillaFruHasselblad |Visa alla inlägg
  • LillaFruHasselblad

Transportera häst långt

Jag ska transportera min häst från Stockholm till Malmö. Vad är det som gäller? Efter hur lång tid ska man rasta? Hur länge? Vad finns det annars för regler när det gäller transportering? Jag har hört att man måste ha lädergrimma samt spån i transporten, stämmer det?

• Svar på tråden Transportera häst långt
  • LillaFruHasselblad

Tck så mycket! Det var det jag ville veta!

• LillaFruHasselblad

Fighter
    Varför skulle du inte transportera själv så långt?

• LillaFruHasselblad

Fighter
    Vilket transport föetag anlitade du? Vad är lagen angånde att transportera häst? Jag vet att min häst håller sig ovanligt lugn i transport, men vill inte bryta mot lagen. Så återigen, hur många timmar får man max köra. när ska man rasta... osv... Har hört olika nu. Hon är heller inga problem att lasta av på okända platser för att rasta, men när man inte känner till området är det ju jobbigt ifall man chansar på ett ställe, kör in, märker att det inte var bra och sedan märker att det inte gick att vänd bilen/släpet eller backa ut... Vad gör man då? Det här var svårare än vad jag trodde...

• LillaFruHasselblad

Okej, ska kolla upp det där med transportföretag... Låter ju onekligen lättare. Men är det inte lag på att man ska ha strö, lädergrimma och stanna varannan timme eller så? För annars täcker inte försäkringen, har jag hört.

Svar på tråden Transportera häst långt