• tingeling75

Blödning efter konisering?

Jag genomgick en konisering för grava cellförändringar för 1,5 vecka sedan. Nu har jag börjat att blöda igen, min mens ska komma i dagarna så det kan lika väl var den. Jag fick information om att man kunde börja blöda igen efter 7 - 14 dagar, eftersom sårskorpan kan lossna då.
    Ni som blödit, har ni märkt att sårskorpan har trillat av eller har ni bara börjat blöda igen?
    Har ni blödit mycket och hur många dagar ungefär?

• Svar på tråden Blödning efter konisering?
  • Hallonpajen

Jag gjorde min konisering för 4 månader sedan så jag kommer inte ihåg exakt, men jag minns att jag fick en liten blödning efter att jag trodde det var slut. Såg ingen skorpa eller så, det blev bara lite blod. Inte alls så mycket utan snarare mer blodblandade flytningar i ett par dagar.

Däremot har jag blött vid sex ett antal gånger under de här 4 månaderna, ibland inte ett dugg - ibland mycket! Men det ska tydligen vara normalt...

• tingeling75

Okej, det är bara att härda ut då. Jag fick en störtblödning dagen efter koniseringen och var tvungen att åka in akut. Därför blir jag helt superstressad av att jag har börjat blöda igen.
    Men jag ska ha min mens nu också så det är väl en kombination.

Fy vad trist att man ska blöda efter sex nu också, kan inte detta elände ta slut...

Hur många veckor fick du rekommenderat att vara ifrån sex, på min lapp står det 3 veckor men jag har läst så många olika bud.

• Hallonpajen

4 veckor hade jag förbud. Men det har inte varit en dans på rosor för min del efter det heller, för jag har varit så jäkla öm på tappen så i början (1-2 månader efter vi började ha sex igen) så kändes det obehagligt nästan varje gång. Det, i kombination med rädsla för mer blödningar, gjorde ju inte sexlivet direkt fantastiskt.

Men nu känns allt som vanligt igen (tackolov), även om det faktiskt bara var en månad sen jag sist fick en blödning vid sex. Koniserades 15 januari!

Usch vad jag hade velat slippa detta...

• tingeling75

Detta har varit skitjobbigt, rent psykiskt också. Jag går och väntar på svaret ifrån koniseringen nu. Bara de fick bort allt!!
    Hur länge fick du vänta på ditt svar?

• tingeling75

"Puffar"

Finns det någon mer med erfarenhet av detta?

• Tola

ska göra konisering i morgon.. skriver för att få sparat i mina favoriter

• tingeling75

Tola:

Hoppas att allting har gått bra för dig.

• Hallonpajen

Har inte sett tråden...sorry!

Jag fick bara svaret att det var cellförändringar (inte cancer). Går dock fortfarande och väntar på att få återbesökstid - det är väl först då de ser att allt är helt borta antar jag...jag tror man får göra ett cellprov till.

ja, snacka om att det tär psykiskt detta!

• tingeling75

Jag är verkligen livrädd att jag ska behöva göra om detta, att allt inte blev borttaget.
    Det skulle kännas fruktansvärt att behöva göra om allt en gång till. I såfall vill jag göra koniseringen med laser eftersom jag har hört att det blöder mycket mindre då.
    Men vi får väl se vad det första resultatet säger.

• Majas Sida

Ska in på torsdag 2 gången pga höga cellförändringar är sååå nervös, antagligen blir det konisering för mig med inom kort då..men ja är gravid i v 15 o d ska inte vara bra att göra konisering när man är gravid, pga risken att föda för tidigt.

Gör det ont när dom konisera..o vad mer exakt gör dom när dom koniserar??
    Blir man nersövd??

• tingeling75

Jag gjorde en sk slyngkonisering, då använder man en tråd som är upphettad med ström för att skära bort förändringen.
    Jag gjorde min konisering i lokalbedövning och ingreppet gick jättebra, fick fyra bedövnings sprutor. Jag trodde att sprutorna skulle göra jätteont men det gjorde de inte.
    Det jag upplevde som jobbigt med ingreppet är att jag fick en störtblödning dagen efter ( mycket ovanligt enligt gynekologen) och fick injektioner, brände om och till slut sydde dom mig.
    Jag har haft problem med blödningar och blöder relativt mycket fortfarande, 15 dagar efter.

Annars har det gått jättebra.

Svar på tråden Blödning efter konisering?