Åka tåg med spädbarn. Berätta om din upplevelse!
Hej!
Har du åkt tåg i Sverige med ditt blöjbarn?
Vad var det för tåg?
Vilken sträcka?
Hur lång tid tog det?
Vad tyckte du?
Hej!
Har du åkt tåg i Sverige med ditt blöjbarn?
Vad var det för tåg?
Vilken sträcka?
Hur lång tid tog det?
Vad tyckte du?
hmm hur gammalt barn menar du..vi åkte me pojkarna när de var ca 7 mån. men du kanske menar tidigare endå..
iaf gick d bra förutom att de va fullt aktiva hela resan:D
Vi åkte gbg-sthlm..
Jag har åkt sthlm-ljusdal med min skrutt då hon var fem mån. Ditresan var lite småjobbig då jag inte tänkt på att boka egen plats till henne och när det blev trångt var jag tvungen att sitta inklämd med henne i knät.. Som tur var passade hon på att sova middag i min famn då..
Ganska mysigt att åka, det blev ju några timmars mys o lek i famnen.. kvalitetstid! Gick okej att byta blöja o så på toaletten- i familjevagn, så det fanns skötbord!
Minns inte exakt men tror resan tar runt tre timmar och det var på intercitytåg.
Jag har åkt med min 4-månaders dotter. Barnvagnen var med.
Tåg: Loktåg, intercity.
Sträcka: Västerås-Stockholm ToR
Tid: En timme enkel väg.
Erfarenhet: På utresan kunde man inte boka plats men jag frågade mig fram och hamnade på en rullstolsplats där jag kunde ha vagnen brevid mig. Väldigt nära toalett med skötbord. Skötbordet var helt okej, stoppat så det räckte med att lägga en handduk på. Nära till allt. Jag bytte med öppen dörr och då såg jag min plats i spegeln så där inte stod någon "skummis". Lillan gillade att åka tåg till en början men sen blev det nog för mycket intryck för hon blev lite "speedad". På en timme bytte jag t.ex. bajsblöja 3 ggr! Jag drog för gardinen för fönstret och då blev det mycket bättre.
På hemresan så hade vi bokad plats i familjevagnen. Lillan låg i insatsen brevid mig. Jag drog för gardinen direkt och strax efter att tåget tuffat igång så sov hon. I familjevagnen fanns även handikapp-plats så toaletten var större här. Skötbordet såg likadant ut som på itresan men jag använde det aldrig.
Summa: Helt okej att åka med "gammalt" tåg. Men man behöver bärhjälp av och på.
Egen plats till barnet kostar nästan inget (5 spänn på min returresan). Verkligen toppen! Man har ju en del grejor!
Den minsta jag haft med mig var 2 månader. Det var nattåget från Norrbotten till Stockholm (sovkupé). Det gick bra på kvällen. Lite trångt kanske vid blöjbyte och så, men annars var det ingen fara. Däremot var natten olidlig. Hon vaknade hela tiden, och det var trångt i tågslafen. Babyn låg in mot väggen och jag höll på att trilla ur hela tiden. Hon rullade omkring och var vaken i stort sett hela natten - jag var ett vandrande lik när vi kom fram ...
Lövet! Vad skulle du gjort annorlunda? Har du några tips?
Resa uppsala-Gällivare 16 timmars resa åkte natttåg min dotter var 5 månade gick kanon hon sov 14 timmar av dessa 16 timmarna
Jag har rest med min son från att han var en månad, ca. en gång i månaden. han är snart 2 år.
X2000, Intercity och lokaltåg.
Sträckan Stockholm - Vänersborg ca. 4- 5 timmar beroende på byte, väntetid m.m.
Jag tycker att det har fungerat bra för det mesta, men ett tips är att boka en extra plats till barnet, kostar ca. 20 kr. Det ska finnas skötbord på tåget, men ibland är just den toan trasig... då är det bra att man har ett extra säte. Man kan inte längre värma barnmat eller välling på tåget, men det ska finnas barnmat man kan köpa på tåget som man får värma. Det kan vara bra att tänka på.
Jag tycker att tåg är ett bra sätt att resa på, barnen kan springa fram och tillbaka i gången och när de är mindre så kan man själv gå fram och tillbaka med barnet i famnen, mycket friare och lättare än buss.
Är det något du undrar är det bara att fråga.
Jag åker tåg på sträckan Örebro-Stockholm varannan månad ungefär, och ibland andra sträckor också förstås. Jag har åkt tåg med barnen sedan den äldsta var ca 2 månader.
Det har oftast gått jättebra.
Några saker att tänka på:
-Boka plats familjevagn om det finns, trafikerar dock bara vissa sträckor (bla Stockholm Göteborg) och finns bara på SJ:s intercity-tåg... OM det finns är det kanon, för då finns massor av plats att ställa barnvagn på, rymligare sköt-toalett och lekrum för äldre barn. Plus att ingen bör gnälla om barnet skriker, i familjevagnar får man liksom räkna med sådant....
- Boka en extra sittplats till barnet (kostar ca 5-20 kr) även om inte barnet behöver egen biljett. Himla skönt om man t ex har ett babyskydd med sig eller något, elelr bara för den extra platsen om man har babyn i knät och benen sticker ut, liksom.
-Det kan vara svårt att komma av och på tåget med vagn om man åker själv. Haffa en konduktör/tågvärd eller vad det heter, och be om hjälp på perrongen när du ska på, andra människor brukar ha särskilt bråttom när det kommer en barnvagn...
- Ha med mat/fika till dig och bebisen så du inte behöver resa dig från din plats i onödan.
Det var vad jag kom på nu...
Man kan INTE köpa barnmat på alla tåg, ville jag bara tillägga, apropå Johanna S inlägg ovan.
Har du åkt tåg i Sverige med ditt blöjbarn? Ja
Vad var det för tåg? X 2000
Vilken sträcka? Uppsala - Sundsvall
Hur lång tid tog det? ca 3 timmar , fortsatte med buss till Ö-vik ca 3 timmar till.
Vad tyckte du? Det var inga problem alls, lite trångt på toan då man skulle byta blöja.
Ida tyckte det var jätte kul att åka tåg. Vi hade ingen barnvagn med oss ´
däremot hade jag babyskyddet med då vi skulle fortsätta med buss.
Jag beställde sitt plats till henne det kostade inget extra.
Vi har åkt mycket. Första gången var hon ca 1 månad. Inga problem. Det enda är att jag lätt mår illa på X2000 och det blir värre när jag tittar på barnet istället för ut genom fönstret.
Längsta resan var Linköping-Östersund när hon var 8 månader, det gick också fint (men vi var två föräldrar vilket var skönt). Personalen var snäll så vagnen kunde stå inne i rummet för paket när hon sov.
Efter 1 års ålder när hon börjat gå tycker jag det är jobbigt, just att hon ska gå omkring hela tiden så man måste vara på spänn att hon inte ramlar/är i vägen när folk ska gå förbi i trånga gångar osv.
Går det att värma barnmat (burk) på X2000? sthlm - gbg
Har du åkt tåg i Sverige med ditt blöjbarn? Ja, 3 månader gammal. Både jag och pappan var med.
Vad var det för tåg? X2000 och intercity
Vilken sträcka? Karlstad - Lund
Hur lång tid tog det? ca 6 timmar med 2 byten.
Vad tyckte du? Inga större problem. Dock blev lillkillen "speedad" av att titta ut genom fönstret när vi började vår resa. Kan nog vara en bra idé att dra för gardin som någon skrev tidigare. Lillen kunde inte somna som han borde ha gjort. *supertrött egentligen*
Vi hade med både vagn och babyskydd. Det gick ju bra med på- och avlastning eftersom vi var två, annars hade det varit klurigt. Vi hade en extra plats åt honom på två av tre tåg, dock behövde vi aldrig använda det.
Första bytet - mycket folk på tåget, lillen satt i knät.
Andra bytet - lite folk och han hade somnat i vagnen när vi väntade på tåget och som tur var fanns plats för vagnen så han låg kvar där.
Tredje bytet (X2000) - hade vi fått plats i en tyst vagn! Jag va jättenervös för om lillkillen skulle börja skrika eller nåt. Men han sov när vi gick på. Inget extra säte, hade liggdelen i knät. När han vaknade ammade han och somnade om i mitt knä.
Tycker det va lite underligt att boka in oss i en tyst vagn med en 3-månaders bebis. Inte sa han något om det när jag bokade heller. Dåligt! Kanske fanns det dåligt med platser då vi bokade dagen före resan men han borde ändå ha sagt att vi fått platser i en tyst vagn tycker jag.
Rhonda: Ibland är de snälla och kan värma maten, men det har kommit nya livsmedelsbestämmelser som säger att man inte får värma barnmat. Ring Sj och fråga om det finns att köpa barnmat, jag har hört att de ska finnas men det gör det tydligen inte alltid. Annars kan man värma i en pappmugg med varmvatten, de brukar vara snälla och hjälpa till. Lycka till!
har åkt tåg linköping-ludvika tur och retur vid 2 tillfällen. 2 byten och mycket packning, me allt gick bra. eftersom vår son aldrig har sovit bra i famnen har han fått åka i babyskyddet där han sover skapligt och när han har varit vaken har vi gått runt och tittat. ammade första resan och flaskmaatde den andra, det gick jättebra. han drack rumstempererad ersättning på tetra andra gången.