• Anonym

socialen

Anmälan handlar sällan om de saker du själv tog upp, utan om att föräldern är "olämplig" av andra orsaker. Som t ex missbruk, barnen är ofta ensamma, barnen uppvisar beteende som kan komma från en besvärlig hemmiljö...

Men en sak vet jag säker: barnets bästa ska alltid komma i fokus, och det är oftast att vara kvar hos en förälder! Det ska mycket till för att barnen ska omhändetas...

Men ibland kanske man kan behöva lite extra stöd som förläder!
    Och så finns det faktiskt dom som "anmäler" av ren illvilja :( Och då ser socialen, efter ett samtal, att familjen funkar bra utan att dom ingriper!

• Anonym

Nja... eftersom du är orolig så kanske det är nått du funderar över själv?
    I mina öron låter det som om du inte riktigt är nöjd med er famlijesituation... finns det något du själv skulle vilja ändra på?

• Anonym

herregud vad fjantig ni är med era barn klart en åtta åring kan kliva upp själv och titta på tv. här låter man 3-4 åringar gå ut till lekplatsen själv, inget jag skulle göra men andra gör det. och jag låter min 1,5 åring kliva upp själv vi är i samma rum men endå hon river ut alla kläder och strädar efter sig sen hon tycker de är roligt och jag är helt övertygad över att hon inte far illa av det. det är bra med självständiga tjejer dessutom går min brorsdotter ut med deras hund och hon är 8 år. inga problem alls barn ska ta ansvar tidigt de växer de av. samtal kan man ha vid övriga måltider och andra tillfällen. klev upp klockan fem när jag var liten och fick vara själv bästa tiden på dygnet. i ett hus med 7 personer.

• Anonym

ett barn på 8 år kan ta frukost själv och klä sig själv tom handla åt er men absolut inte den som är 4,5 år,den hade väl följt med 8 åringen vad jag förstått?din lilla ska inte heller gå upp själv? vem av de tre har kolik vid så stor ålder??????tyckte du skrev den lilla har kolik??? finns ingen så stor som har det! du är mor till dina tre barn och du ska göra frukost,klä dom,och allt annat ! inget snack om saken..leka ska man med så små barn men 8 åringen vill nog vara själv o leka med sina vänner men de minsta ska du ju leka med,varför skaffar folk barn men inte har ork???

• Anonym

ja jag undrar också..vem faan har kolik o är 1,5 år???

• Anonym

hej ts jag kan inte se nåt är fel alls,här där jag bor så finns ca 12 barn på emellan 3-5 år som alltid är ute ensamma,min grannes flicka är 8 år ,här i vår stad får du inte ha fritids efter dom är fyllda 8 år så hon går till skolan ensam och är ensam mellan kl 7-8 ,jättebra tycker vi grannar här för idag så daltas det alldeles för mycket med barn,se bara på mina söner som nu är 17 och 15????

dom städar aldrig,går inte upp utan att jag väcker dom ännu?
    tar aldrig en macka själva eller hjälper till med något?

jag har begått ett stort misstag och haft dom som små alldeles förlänge vilket inte är att rekommendera,jag tycker du ska ha medalj och din duktiga tös med!

jag får lida av att jag valde att vara hemma och pyssla om mina barn och gör ännu gör inte samma misstag! min stora son kan inte ens söka sommarjobb själv utan ber mig fylla i ansökan...

du har inget fel gjort och det kommer inte soc heller tycka!

min stösta son hade samma onda kolik som din son haft,han är 17 idag och har alltid magproblem,den värsta koliken försvinner givetvis efter 8-9 månader men deras mage förblir känslig för er som inte visste det!lycka till ts soc kommer inte se problem i er familj dom kommer se att du låter ditt barn ta ansvar tidigt? nej det är inte tidigt det är lagom ålder.

jag har varit anmäld och nyligen varit i en utredning,då påtalade tvärtom soc till mig flertalet gånger jag borde låta min 4 åring leka ute ensam ,låta honom lära sig hjälpa till så inte jag får samma trubbel som med mina stora!

• Anonym

Glömde skriva att först får du ett brev där du blir kallad till första samtal för att besluta om en utredning ska inledas,man hämtar info från dagis och skola sen ser man om du behöver hjälp med nåt eller ändra på nåt! dom tar givetvis inte dina barn bara sådär,förresten om dagis o skola upptäckt fel i ditt föräldraskap så hade du för längesedan varit anmäld av dom som har plikt att anmäla så du har ingenting att oroa dig för gumman!luta dig tilllbaka o ta d lugnt,det gör mest ont i den som anmält när soc ser vilken bra mor du är...kram!

Svar på tråden socialen