• Nilina

Ni med Schäfer

Ni som har Schäfer hemma.

Vilken uppfödare/kennel rek. Ni?
    Rak rygg, aktiv brukshund, gärna meriter inom nosarbete.

Tips?
    Ja förutom Molar

• Svar på tråden Ni med Schäfer
  • lionez

Hur många av kennel easygårdens hundar är utställningshundar om jag får fråga???

• DalaPetra

lionez: oj personlig anknytning eller?

• lionez

Nä man ska veta vad man pratar om bara...

• lionez

flowerbranch o Petra E.
    Det är nog bäst att ni skaffar fakta innan ni uttalar er om uppfödare som ni inte verkar ha någon aning om.
    Kennel Easygården har ALDRIG prioriterat en exteriört bra hund framför en mentalt stark sådan o mig veterligen skulle nog inga av de avelsdjur som han använder klara sig vidare bra på utställning såsom om det skulle vara en merit.
    Ni får gärna kontakta honom om ni vill diskutera uppfödning.
    Känner honom väl.
    Mvh Rosie

• SweetStarAngel

Köpte våran underbara hund från en kennel i värmland, kennel bricard. Hon är utställningschäfer men det kanske du inte var intresserad av.
    Finns bilder i galleriet på vår söta vovve

Lycklig fru, mamma och hundägare
  • Vilja00

Det finns bruksmeriterade hundar o sen finns det bruksmeriterade hundar med bruksmeriterad avkomma i generationer. Det kallar jag bruksschäfer uppfödare. De andra kanske är aspiranter på bruksschäfer men fortfarande inte i mål med en mycket hög lägsta nivå.
    Allt är en fråga om vad den blivande valpköparen har för ambitioner o tycker är viktiga egenskaper. För mig är en hög lägsta nivå mycket mycket viktig. En "sämre hund" ur en riktigt bra kull kan fortfarande vara en mycket duglig tjänstehund eller sprothund. En hyfsad hund ur en ojämn kull kanske inte ens tar sig ur högre eftersom balansen inte finns i egenskaperna.

• skruttis11

kan djupt recomendera kennel älskebo mkt  fin hund att träna spår...tjänstemässigt.. lydnad ja allt.. många hundar är sålda till polis/försvarsmakten samt många hundar har just bra meriter å spår och lydnads klasser

kan Även rekomendera kennel easygarden då våran tik kommer därifrån hon heter janis jopplin och ska snart köras upp till tjh

sen är det ju frågan va man ska Ha hunden till!

• DalaPetra

lionez: nejtack från vad man hört så är det inget att disskutera med...behöver jag uttrycka min åsikt mer?

• Vilja00

glömde - lägg till att jag önskar minst 80% rtg o så 100% fritt på HD o är det 100%rtg så kan jag ta 80% fritt. Mindre röntgat eller mer fel är att ta en för stor risk för mig.
    För mig ska en bruksuppf. få ut 50% av valparna i bruks/tjänste, mindre är tveksam utvärdering av avelsmaterialet.

• piratedoll

Har inte schäfer själv (däremot bruksdobermann), men har tränat/tränar med schäferfolk.
    Förutom de som redan nämnts "som är bra" (Kurants, Hassemans etc. Easygårdens vet jag inget om) kanske du kan ta en titt på Äventyr och Tyrannens.

• zegra

Kollade lite på Easygårdens hemsida för att se vad det var för kennel, för jag har inte hört talas om den. Endast en av deras avelshundar har bruksmeriter?! Om man då jämför med tx. Kargalandes där alla avelstikar tävlar Elitklass bruks i minst en gren så säger det mig allt jag vill veta i val av brukskennel.

• Danna80

Kan rekomendera KENNEL ASAI i Glimåkra Där köpte vi våran Luffe..

Svar på tråden Ni med Schäfer