• micorazón

Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden

Hihi nu öppnar jag en tråd där vi kan samla ALLA våra gooooda recept från Albanien/Kosovo. Kom igen nu tjejer! Fyll tråden!

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-04 01:19:51:
    Länk till vår tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19351269.html
  • Svar på tråden Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden
  • micorazón

Djuvec med kyckling och ris (vet inte om Biba har skrivit denna innan i vår tråd?)

Till 4 personer

2 stora kycklingfileér
    4 dl basmatiris
    1 burk djuvec (grytgrönsaker)
    5 potatisar
    matolja
    paprikakydda
    salt
    peppar
    Knorr kycklingkrydda

1. Sätt ugnen på 250 grader.

2. Skär kycklingen i tärningar (om du har större än så måste du förkoka kycklingen lite i vatten).

3. Skiva potatisen och stek i olivoljan tills den har fått lite färg. Häll på riset, paprikarydda, salt, peppar och djuvec. Stek i någon minut.

4. Lägg allt i en ugnssäker form och häll på vatten så det täcker riset.

5. Gör en blandning av matolja, kycklingkrydda och peppar. Doppa kycklingbitarna i denna och lägg sedan ovanpå risblandningen i formen.

6. Sätt i mitten av ugnen och låt stå tills riset är klart. När riset är klart är också kycklingen klar, men titta för säkerhets skull. NJUT!!!! Så otroligt gott!

• micorazón

Till denna djuvec serverade jag piroger med fetaost i:

10 st

10 smördegsplattor (finns färdigskurna 1x1 dm)
    1 ½ pkt fetaost (räknat i Apetina)
    Naturell yoghurt
    salt
    peppar
    1 ägg

Blanda allt detta till en röra, lägg ut klick på varje platta och vik från hörna till hörna som en trekant. Nagga kanten med en gaffel ganska hårt, så inte pirogens knat släpper i ugnen.

Pensla med varmt vatten.

Grädda på 200-225 graders värme i ca 10 minuter eller tills de har fått färg.

MUMS! Tack Biba (som fick det av Baby08), detta var ett underbart recept!

• Rosana

micorazòn; Verkar supergott!! Vill testa detta recept till helgen. Liten fråga bara, var hittar jag djuvec, grytgrönsakerna på burk? Vad annars kan jag ersätta de med?

• PetraD

Här kommer jag söka mycket!! :)
    Vill verkligen lära mig mer om den albanska maten.

Tack för denna bra idén du fick! :)

• Biba

Hej snacka om nice tråd, här lär jag hänga. ALLA som har ngt albanskt/ kosovoalbanskt/ balkan recpet kan väl slänga in det här, spelar ingen roll vad det är för ngt! Bara posta! jag vill dock ej ta på mig äran för recepten ovan. Det är Babay08´s recept som hon har postat i den gamla tråden,. där står lite mer exacta mått, dem jag bgav dig camilla var från huvdet. så kolla på babay08s recept så är dem mer exakta!

• Biba

Rosana: Djuvecgrönsaker hittar du på utländska affärer, där dem säljer arabiska ingredienser, och ingredieser ifrån balkan-länderna.

• Biba

jag vill ha receptet på Camillas ris, det e kanske lite OT eftersom det ej är albanskt. men jag tycker det funkar endå! POSTA!

• Rosana

Tack Biba! Då sticker jag upp till Möllevångstorget här i Malmö och letar Djuvecgrönsaker. Är så sugen på detta!

• Biba

FLI Kosove

1kg mjöl
    3-4 glas vatten, salt
    200 g smör
    2 koppar grädde
    3 msk olja

blanda mjöl salt och kallt vatten till en smet. Blanda i en annna bunke smält smör,grädde och olja. Smörj en plåt. Tag en msk av smeten och dra rader ifrån mitten och ut i kanten så det blir som solstrålar.gör detta så det fyller bottnen på plåten. sätt in i ugnen i 3,5 minut cs, tills den fått ljusbrun färg, tag ut plåten mjörd med grädde.blaningen fyll på med nya rader av smeten och in i ugnen igen,. fortsätt procedyren tills plåten är fylld och helt täckt. låt svalna i 10 minuter servera med kos, djath eller honung

• Biba

Gurabia ( en slags kaka)
    1 kopp yoghurt
    3 ägg
    1 kopp socker
    1/2 kopp smält smör
    1 tsk bakpulver
    2 tsk vanilj alt skalet ifrån en citron
    1 kg mjöl

Blanda bakpulver i yoghurten, häll i ingredienterna och arbeta ihop till en deg. smält smör och smörj händerna. Med smöriga händer forma degen till valnötsstora ovaler. Placera på smord form pensla med ägg och stö lite socker på tillaga i medlevarm ugn.

Svar på tråden Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden