• ninna78

Erfarenhet av Lunds KK?

Är det någon som har erfarenhet av Lunds KK fertilitetsklinik? Har precis börjat på utredning efter 5 års försök som slutat i 2 missfall i v6 o v8 och en missed abortion i v.20. Mellan graviditeterna hr det gått ca 2 år... Britt Friberg heter vår läkare men jag kände att hon inte riktigt tog oss på allvar, sa bara att det verkar inte vara någor fel ,det löser sig nog på naturlig väg...Jag har oregelbunden mens o inte alltid ägglossning men det tyckte hon inte verkade vara något problem!? HÖr till att vi inte har så positiv bild på lunds KK... De tog några prover som vi ska få svar på efter sommaren... Låter detta normalt, hur har ni andra haft det? Känner någon till Britt Friberg?

• Svar på tråden Erfarenhet av Lunds KK?
  • voice

Verkar iaf inte klokt att ni ska vänta på provsvar till efter sommaren till att börja med...

Lunds KK har verkligen inte gott rykte alls vad gäller patientbemötandet, har ingen egen erfarenhet dock.

• Fjärilvinga

Har ochså blivit utredd på KK i Lund till att börja med. Vi träffade ochså Britt Friberg och jag håller med dig om att hon inte är den mest sympatiska personen jag mött. Tycket inte heller att hon tog oss på allvar, utan vi skulle vänta och prova själva ett par månader till. Om inget hänt då skulle vi kontakta dem igen vilket vi gjorde! Nytt samtal med konstiga frågor. Till slut började jag lipa (min svärmor hade gått bort veckan innan) och då blev det andra bullar. Då var det plötsligt inget problem att skicka en remiss till Malmö för IVF. Sedan gick det väldigt fort tycker jag.
    Vilket provsvar är det ni ska få svar på efter sommaren? Tycker det låter väldigt länge.

• Kurreburre

Jag har bara ett råd och ge er: vänd er till någon av de privata klinikerna i Malmö ist och betala ca 3000kr för en utredning som endast tar ett par veckor att gå igenom. Det hade vi gjort om vi hade kännt till det innan vi började med vår utredning på KK i Lund som tog 1 år.
    Visserligen tyckte vi att Britt Friberg va en sympatisk och kunnig läkare, men hon drar gärna ut på tiden och bagateliserar saker. Fast det finns tyvärr de som e ännu värre där, bla en sur ung tjej som skickade hem mig fast jag hade en cysta. Jag fick gå med den ytterligare 1 mån, kom tillbaks till Britt som personligen fick gå och be dem att sätta upp mig på en OP tid. Cystan lyckades förstöra halva ena min äggstock som de fick operera bort.
    Då fann de oxå att jag hade endomitrios och det va konstaterat sedan tidigare att sambon hade få o slöa simmare.
    Att få svar på prover tog enormt lång tid.
    Nä, vänd er direkt till experterna på området som endast arbetar med det här på tex Öresundskliniken (där går vi) eller på CURA.
    UMAS har även startat en fertilitetsenhet som är ett sammarbete mellan Malmö och Lund, det är oxå ett alternativ.

När ska det bli VÅR tur?!
  • deauville

Jag har varit vanlig patient på KK i Lund och skulle inte rekommendera dem ens till min värsta fiende. Maken till mer inkompetent och otrevlig personal får man leta efter.

På 48h blev jag t.ex gynundersökt av inte mindre än sju olika läkare!!!! Dessa sju ställde dessutom sju skilda diagnoser på vad som fattades mig.

Fly för livet, bokstavligen

ninna78 skrev 2007-06-04 20:11:26 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av Lunds KK fertilitetsklinik? Har precis börjat på utredning efter 5 års försök som slutat i 2 missfall i v6 o v8 och en missed abortion i v.20. Mellan graviditeterna hr det gått ca 2 år... Britt Friberg heter vår läkare men jag kände att hon inte riktigt tog oss på allvar, sa bara att det verkar inte vara någor fel ,det löser sig nog på naturlig väg...Jag har oregelbunden mens o inte alltid ägglossning men det tyckte hon inte verkade vara något problem!? HÖr till att vi inte har så positiv bild på lunds KK... De tog några prover som vi ska få svar på efter sommaren... Låter detta normalt, hur har ni andra haft det? Känner någon till Britt Friberg?
  • Lilla Hönan

Jag har ingen positiv bild av KK i Lund heller. När jag ringde dit för att vi ville på börja en utredning fick man bara svaret av en ointresserad oengerad person som sa att det var en vänte tid på mellan 6 -8 mån. Men en dag när jag va inne här på FL så läste jag om någon som gick inne på Mas i Malmö. Så då ringde jag dit, och det ända som tog tid där va att jag skulle ringa vid nästa mens (som man inte har ofta). Så vi kom in på vårt första besök i oktober, i februari så hade vi vår första insemenation. Anledningen att det tog sssåå lång tid var än en gång att jag ej har mens så ofta. Men bemötandet inne i Malmö var liksom bara wow, när vi kom ut ifrån vårt första besök kände vi oss helt lugna, där förstår dom och engarerar sig. Dom kan jag verkligen rekomendera. ....

• Cemman82

hej,hej! jag har en fråga... vi går oxå till britt friberg ovh hon drar bara ut på tiden! nu ska vi vänta och höra av oss till i september! Var där sist i maj! kan vi själva ringa ´mas och börja där istället?

• Kurreburre
    Cemman82 skrev 2007-07-17 11:37:18 följande:
    hej,hej! jag har en fråga... vi går oxå till britt friberg ovh hon drar bara ut på tiden! nu ska vi vänta och höra av oss till i september! Var där sist i maj! kan vi själva ringa ´mas och börja där istället?
    Det tycker jag absolut att ni ska göra! Det e bara o ringa o fråga, jag tror inte att de har något emot att ni fortsätter er utredning där.
    Jag vet Britt e helt hopplös, de verkar inte ha några rutiner på vilka saker som ska göras i en utredning, dra ut jätte mycket på tiden, alla prover tar superlång tid o få svar på, de skickar inte iväg remisser i tid osv. hade jag inte tagit reda på så mycket själv, ringt o tjatat o klagat så hade säkert vår utredning tagit 2 istf 1 år

BYT!
  • Cemman82

Kurreburre: Oki ska ringa direkt nät dom kommit tillbaka från semestern! Vi avskyr denna dryga väntan! Det verkar som om Britt tror att det kommer hända bara man avvaktar,men vi har avvaktat i över 1,5 år nu =(

• Kurreburre

Jepp, jag vet hur det e. Det viktiga i hela den här processen e att ta reda på massor själv, stå på sig och ställa krav, annars händer ingenting. Vissa, som Britt, tror att man har hela livet på sig oxå.

• Lilla Hönan

Kissen82: Jag tycker ni gör helt rätt som bytar, som sagt jag hann aldrig påbörja en utredningen. Men det bemötandet man fick när man ringde in, som man själv känner som ett stort steg att söka hjälp är bara som vilken arbetsdag som helst för dom. Inget arrangemang alls från dom. Som tex vi hade lämnat prover som vi fick hemsickat en lapp att vi va tvugna att ta om dom så då ringde jag dit och ville ha lite hjälp om vad det va som var fel. Och vet ni va hon svarade mig - " Doktorn har ingen mer telefontid på 3 veckor sen har jag inte fått flera och jag tror inte det hjälper att hon ringer er för det är bara massa siffror som ni ändå inte fattar."
    Där efter tog jag kontakt med Malmö och där fick jag tid efter hur min mens va, eftersom jag har väldigt oregelbunden mens så tog det 2 mån. Och både jag o min sambo kännde bara ett lugn efter vi varit där på vårt första besök, så avslappnat men ändå proffetionellt. Jag kan verkligen rekomendera dom. Dom öppnar igen den 6/8, så lycka till!!!

• Käringen

Hej!

De tar semesterstängt och tar bara emot akutfall under sommaren.Jag vet, väntan är olidlig. Men stå på dig och var förberedd inför ditt nästa besök så att ingen kör över dig eller undviker att ta dig på allvar.

Kram

Käringen som också väntar...

• ninna78

Tack för alla era svar! Blir minst sagt skeptisk till Britt! Vi fick våra provsvar i veckan, alla normala. När jag pratade m sekreteraren sa hon att vi blivit remiterade till en barnmorska på Mas men jag vet inte varför eller vad som ska hända och Britt hade ingen telefontid förrän den 31 aug...Känns så nonchalant och inte alls tervligt bemötande. Tänker ringa till Malmö, RMC, som ni rekomenderar men när jag kollade deras hemsida så såg jag att Britt var överläkare även där!? Vad gör vi nu...?

• Kusin Knase

Nån borde skriva ett protestbrev och anmäla Britt Friberg... Jag känner igen mig i mycket av det ni skriver ang hennes bemötande, och vi fick nästan ordagrant samma ord som Lilla Hönan! Vi fick ett brev med ett negativt besked och sen gjorde sig människan oåtkomlig i flera vekor! Ett sånt jävla sätt, fattar hon inte att hon förstör folks liv. Jag blev skitförbannad och krävde att få prata med henne ändå så sen fick jag det och så fick vi komm dit igen. Jag berättade för henne hur vi uppfattade henne och hon ble väldigt förvånad (?!) och sa att hon kanske skulle börja tänka på hur hon formulerade sig i breven då... Detta var nästan tre år sen, tänk att hon inte har bättrat sig det minsta...!

ninna78, Pia Sldeen, som förut jobbade på Cura, finns på RMC nu, hon är också överläkare tror jag. Be att få prata med henne. Hon är bra.

• Kusin Knase

Förlåt att jag tappar bokstäver, jag skyller det på för långa naglar och knasigt tangentbord!

LYCKA TILL önskar jag er alla iallafall! Vi fick till slut en underbar dotter i maj!

• Kurreburre

RMC är ju ett sammarbete mellan Lund och Malmö. Jag tror nog att Britt har rätt stor kunskap och är engagerad i ämnet men hon borde inte ha patienter, hon är visserligen trevlig som person men hon borde forska eller nåt ist.
    Man kan ju hoppas att hon inte ha patientkontakt på RMC.

• Kofttanten

Vi har också dåliga erfarenheter av B.F. Det var att ringa och tjata som krävdes. Nu är vi på RMC i malmö o de fungerar mycket bättre.

Svar på tråden Erfarenhet av Lunds KK?