• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • Fluortanten

lalala

Men tror du att det är nödvändigt för ett barn att få "tillgång till" minst en manlig o en kvinnlig förebild? En del har ju den uppfattningen att barn bara MÅSTE ha en mamma o en pappa, kvinnligt kontra manligt. Låt säga att det här homosexuella paret inte har några kvinnliga resp manliga vänner och/lr bekanta. Hur tror du att det skulle påverka barnet? OM det skulle påvera, att "bara" växa upp med två män/två kvinnor?
    Tack för ditt svar btw!
    Jag vill bara få igång en diskussion här så därför ställer jag frågorna.

• Fluortanten

Du är för liten

Du glömde motivera!

• Fluortanten

Hugos mamma

Jag har hört den motiveringen många ggr o du har min fulla respekt OCH förståelse. Men tror du inte att risken för mobbing o utanförskap är lika stor/liten oavsett föräldrarnas sexuella läggning? Att mobbing och fördomar är ngt som vi inte kan förhindra? Om ngn/några börjar acceptera detta, skulle det kanske bli mer "tillåtet" och samhället skulle förändras, liksom synen på de som är homosexuella. Eller? Hm.

Jag menar inte att ifrågasätta dig. Vill bara hålla igång diskussionen. Mata med frågor som får tankarna att snurra o hjärnan att jobba

Visst fan är det samhället det är fel på?!
    Eller?

• Fluortanten

Froggie

Du borde kolla upp det här med att "se ut ngn" till att ta hand om ens barn. Vad jag HÖRT, får man tydligen inte välja vem som helst, och det är en j-a process med massa myndigheter iblandade. Det räcker inte med att "bara" utse ngn, lr skriva ett papper. Det är mer än så.
    Lite OT kanske men jag ville tala om detta då du låter så angelägen o förutseende ang det. Bara ett tips alltså, för att vara på den säkra sidan

• Fluortanten

DaCiss

Bra motivering tycker jag! Du är ju faktiskt ganska klok

• Fluortanten

lalala

Jag tycker det är intressant det här med förebilder, manligt, kvinnligt osv.

Men jag undrar, vad är det en heterosexuell man har o kan ge barnet som en lesbisk kvinna inte skulle kunna?

Eller en hetero kvinna som inte en homosexuell man skulle kunna ge?
    Jag menar främst sidor o egenskaper. Attityder o fritidsintressen.

Kommer vi in på våra könsroller nu kanske? Hur stor roll har dem eg? Vad är manligt resp kvinnligt?

• Fluortanten

Härligt att så många tagit sig tiden att svara! Tack!

• Fluortanten

Hugos mamma

Jag förstår ditt resonemang o respekterar det helt o fullt.
    Känner mig oxå lite smått aggro nu inför detta. Samhället är vidrigt o jag undrar vem lr vilka som bidragit till detta. Nej, jag behöver ingen syndabock, inte alls. Men hur kunde det bli såhär? Så fel! Det är svårt nog att leva o vara människa idag.
    Usch!

• Fluortanten

Froggie

Blev du irriterad på mitt OT? Det var menat som ett tips och inte ngn slags tillrättavisning lr liknande. Jag uppfattade det du skrev som att du redan sett ut ngn, m.a.o redan valt vem/vilka du skulle önska ta hand om dina barn om ngt hände. Jag ville bara försäkra mig om att du VERKLIGEN kollat upp allt, att det var klappat o klart. Inget annat.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in