maha6305
Ja, jag ville se vad en 'expert' inom området skulle svara. Iom att hon dagligen arbetar, numera med handledning då hon är prefekt på universitet om saken, men hon är högst insatt i numerqa vuxna personer och deras problematik som hänrör från barndomen (genom en psykodynamisk tolkning)
Självklart formas människan, från liten 0-3år är de mest avgörande åren i en liten människas liv. Vi människor har en förmåga att vid vuxen ålder kunna se 'på ett vuxet sätt' på saker som påverkat oss som barn och på så vis kunna mildra det som känts övermäktigt som barn. Och ofta är det just omgivningen som är ett stort bekymmer. (såvida inte missbruk eller incest finns inom familjen, men nu förhåller vi oss till 'normala' situationer).
För egen del så var jag ganska stor som barn, jag hade problem med barninkontinens, min pappa hade/har ett krokigt ben p.g.a. en olycka när han var tonåring och min mamma dog när jag var blott 7år. Tror ni mina kamrater snappade upp det snabbt?
Japp, diverse var smeknamnen om både storleken och förmågan och hålla tätt. Att min mamma inte längre fanns gjorde mig till en 'morslös' unge (även fast jag fick en styvmo vid 8års ålder), dvs. avvikande och att min pappa hade ett krokigt ben, gjorde honom till avvikande och därmed också mig.
Nej, för min del så har jag inget 'problem' med att homosexuella får adoptera, så länge där finns omtanke, kärlek och omvårdnad hos föräldrarna. Tod att se, uppmärksamma och bekräfta barnet det har inget med sexuell läggning att göra. Men jag har stora problem att acceptera vilket inskränkt sämhälle vi lever i, lika mycket nu som för ca 20år sedan när jag var barn. Att hitta något att mobba någon annan för kommer alltid finnas, tyvärr.. men å andra sidan.. vem mår sämst, den som blir mobbad eller den som mobbar.. finns alltid en anledning till att någon mobbar en annan.. ofta en mycket stor rädsla!