Molnet.. intressant länk.. väldigt objektiv.. speciellt med tanke på att Joacim själv är homosexuell då han är gift med Lars.
"mars år 2000 presenterades en uppsats i psykologi, vid Linköpings universitet: "Homosexuella med barn - familjekonstellationer, öppenhet, bemötande". Undersökningen är gjord av Joakim Anrell, på sammanlagt 77 svenska homosexuella föräldrar."
Min spontana reaktion är att man kan nog inte skriva en sådan uppsats och själv vara homosexuell och samtidigt vara objektiv. Vi lägger alltid våra egna erfarenheter och värderingar i vår tolkning och styr på så vis resultatet till viss del.
MEN, den intressanta biten finns inte att hämta i denna uppsats.. däremot i förhoppningsvis framtida forskning:
"Svenska barn till homosexuella skulle med fördel kunna ingå i undersökningar om hur de till exempel upplever att de blir bemötta av omgivningen på grund av sina föräldrars homosexuella läggning, eller hur de själva har upplevt föräldra-barn-relationen, öppenheten från föräldrarna, hur de haft eller inte haft både manliga och kvinnliga förebilder och vilka problem och möjligheter som de ser med att ha vuxit upp i just en homosexuell familj. "
Vad jag anser om barn till hetro kontro homosexuella föräldrar har jag uttryckt tidigare, jag finner ingen skillnad.. förutom just biten som du argumenterar emot: Barnen får troligen en svårare uppväxt p.g.a. mobbing och det p.g.a. rädsla/fördomar från andra barns föräldrar. Och barn är inga små änglar, de kan vara fasligt elaka när någon avviker, tar tacksamt emot en hackkyckling och tyvärr blir dessa barn troligen lätta offer för detta även fast det inte borde finnas.
Men som jag även sagt innan så var jag själv grymt mobbad när jag var yngre och då inte alls för att mina föräldrar var homosexuella, däremot avvikande. Min mamma dog när jag var liten, min pappa hade ett väldigt krokigt ben p.g.a. en mopedolycka i tidiga tonåren. Sen såg man inte ut som alla andra, var väldigt satt som barn och hade dessutom barninkontinens så var en mycket tacksamt mobbingoffer, hade massa saker som inte var 'normalt', men jag har faktiskt redan från att jag avr liten enbart tyckt synd om dem som mobbade, för det finns också en anledning till att barn mobbar, de mår också dåligt, men det gör inte saken rätt att ge sig på någon annan, det är aldrig offrets fel att den blir mobbad, men finns vissa saker som tyvärr ger mobbarna något att ta på.