• QrazyQuties

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Lamia

Kan inte mer än instämma. Och så fort man säger att man känner sig kränkt eller diskriminerad så får man höra att "inget har varit menat att vara diskriminerande". Nej men om man KÄNNER sig diskriminerad då??? Ingen bryr sig om det.

• QrazyQuties

Fatima

Vet inte vart du har fått dina uppgifter ifrån, men jag kan meddela att Islam INTE betyder fred, utan betyder "överlåtelse/underkastelse". Däremot är salam = fred.

• QrazyQuties

Hmm.... Vi startade den här sidan tillsammans jag o Jenny (det är hon som är gravid) men det har blivit att jag (Melanie) använder den hela tiden... Jag har arabiskt ursprung... (sen att jag inte känner mig ett dugg som en arab är ju en annan sak) Men jag pratar alltså flytande arabiska...

• QrazyQuties

Okej... synd att man har missat det under 23 år som arabisktalande... står det i något lexikon du har hemma, eller är det en egen tolkning?

Förresten, har ALLA ord olika betydelser?

*blir förvirrad som språk-studerande och allt*

• QrazyQuties

Fatima

Men isådanafall så får man ju säga att MÅNGA ord har flera betydelser, istället för att säga att ALLA ord har flera betydelser.

Men då förstår jag, då var det bara du som uttryckte dig fel. Inget farligt.

Dock förstår jag inte VAR man kan hitta den informationen om just ordet "islam". Var står det att det ordet har flera olika betydelser?

• QrazyQuties

Fatima

Jag tvivlar på det. Måste vara feltryckt, om det står tryckt överhuvudtaget. Däremot så härstammar ordet islam från ordet salam (som betyder fred), vilket vilken arabisktalande som helst är medveten om.

What does ‘Islam’ mean?
    The Arabic word ‘Islam’ simply means ‘ submission’, and derives from a word meaning ‘peace’. In a religious context, it means complete submission to the will of God.

Gå in på den här sidan så får du veta lite mer om vad islam betyder och innebär.

www.geocities.com/aniq87/islammean.htm

• QrazyQuties

Oops... gick inte att bara klippa in det... här är det fixat...

What does "islam" mean?

The Arabic word "Islam" simply means "submission", and derives from a word meaning "peace". In a religious context, it means complete submission to the will of God.

• QrazyQuties

Fatima

Tänkte att det kan vara bra för dig att själv veta vad islam betyder innan du ger dig på att förklara för andra.

What does ISLAM mean?
    The word "Islam" bears, within its meaning, the following two definitions:

1. Linguistic Meaning: This is the general meaning in Arabic usage, implying absolute submission, surrender and obedience that is obeying the injunctions of the ruler without objection. Before Islam came as a formal religion . The word was used to denote the above meaning, without attaching to it any ideological or conventional context.

2. Idiomatic Meaning: The Holy Qur'an defines Islam as the Message of Prophet Mohammed (saw). Although Islam was the theme of all preceding divine messages, the word was chosen as a particular title denoting the Almighty's final revelation to mankind. In fact the Qur'an transformed the word "Islam" from its linguistic meaning to the idiomatic meaning. Still there remains the common implication in both usages- the linguistic and the idiomatic - that is submission and obedience, since Islam is the religion of voluntary submission to Allah's Will, the obeying of His commands and surrendering to His Will without the least objection .

Thus, the religion which Mohammed (saw) brought to humanity was called "Islam". It has since been used as a proper title for the Message preached by the Seal of Messengers and the word acquired has particular religious, legislative and devotional implications. Formerly the world did not enjoy these dimensions being void of any religious context except that denoting mere submission, obedience and surrender in the hitherto obscure language, spoken by an insignificant desert people.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in