*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
Tristan: Som en annan troende så blir man nästan lite arg över allt det du skriver här om GUD hit och dit. Vilken nytta gör det dina barn att ta dem till en kyrka och säga att det finns någon som bryr sig om dem? Ja vilken nytta finns det att visa någon annan kärlek? Det finns väl ingen nytta i det nej inte alls. Som barn kan jag säga att det kändes väldigt skönt att veta att det fanns någon som brydde sig då de andra barnen var elaka, det fanns någons om älskade mig oerhört och aldrig skulle göra mig något ont. Det kändes bra och som en stöttning! Jag är glad att mina föräldrar berättade om Gud för mig och om den kärlek han har för mig.
Mord och sådant hör till ondska. För att godhet skall existera måste det finnas en motpart. Det hela handlar ju om balans, yin och yang eller vad det heter. Om det inte fanns den minsta uns av ondska på jorden, bara kärlek kärlek och kärlek och lycka, skulle du känna igen det som gott då? Skulle du verkligen uppskatta godheten då och inse den? T ex, om du hela ditt liv varit rik och aldrig behövt oroa dig över pengar, skulle du förstå hur det är att vara fattig och hemlös? Nu kanske du skulle kunna ana hur det skulle kunna vara eftersom du sett och vet om att det existerar fattigdom och så, så jämförelsen är inte helt fullt så bra. Om alla på hela jorden var rika och det inte fanns någon fattigdom, skulle då någon förstå vad fattigdom var? Skulle de förstå att de var rika?
Jaja, massa svammel sånt här och svårt att förklara. Men för att godhet skall finnas behövs ondska, det är i alla fall mina teorier. Jag tror på Gud men tror även på att Satan existerar. Och han rår om ondskan.
Dessutom är inte min Gud och sätter stopp för allt för att han inte kan det. Satan jobbar ju emot honom och han är också väldigt stark. Sen så har Gud gett människan en egen vilja. Han har lovat att inte interfear med oss mänskor i hur vi lever våra liv. Han har gett oss en egen vilja för att vi ska kunna älska honom utav hela våra hjärtan utifrån oss själva. Han ville inte ha robotar som han programmerat att lyda honom och följa honom. Ja, så ser jag på saken i alla fall.
Detta var lite tankar från mig. Jag kände att jag ville svara på lite av det du skrivit till Tristan för ja, det lät bara lite byrskt mot något jag tror på.
Pamela: Det är väl inte olagligt för syskon att bli kära i varann? Eller menade du att det är olagligt för syskon att adoptera? Kom ihåg att det inte var länge sedan det var olagligt för homosexuella att adoptera barn och det var inte länge sedan det ansågs lika fult och äckligt med homosexualitet som vissa här verkar tycka att syskonkärlek är.
Jag reagerade tidigare på hoten om att stänga denna tråd faktiskt just pga av att man talat om syskonkärlek i jämförelse. Man skulle alltså stängt tråden med motivering hets mot folkgrupp. Ja jag tycker det vekrligen skulle vara hets mot folkgrupp om man stängde tråden. Men inte mot homosexuella utan jag känner att det skulle vara fel mot de syskon som idag är kära i varann. Tänk om någon sådan läst här. Hur skulle det kännas för den att läsa allt om hur äckligt det är och hur skulle det kännas att veta att hela tråden stängdes ner pga av att det kändes så hemskt för vissa läsare att läsa om såna abnormaliteter och sjukdomsbilder? Allt för att man är kär i "fel" person och den älskar dig tillbaka. Hur kan kärlek kännas så hemsk och äcklig för vissa? Om ingen i förhållandet skadas vad är då så hemskt och äckligt? Till och med såpass äckligt att man inte ens får skriva om det?
Min gräns kan jag tala om. Jag tycker all kärlek ska respekteras så länge båda parterna mår bra och ingen far illa utav den.