*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
Dosan,
Fler vänner, ja det är absolut ett gott skäl som jag också tror på!
Stämmer också väl med min erfarenhet.
Så på min lista har jag då ett pluss och två minus
Dosan,
Fler vänner, ja det är absolut ett gott skäl som jag också tror på!
Stämmer också väl med min erfarenhet.
Så på min lista har jag då ett pluss och två minus
Molnet,
Jag skulle kunna tänka mig att offra en del för mig själv för att bidra till ett bättre samhälle. Men jag skulle inte kunna tänka mig att använda mina barn som bräckjärn!
Glöm inte grundfrågan!
Om du har likvärdiga homo eller hetropar att välja på att ta hand om ditt barn?
Om då mobbingrisken ökar med homoparet så OK, då ÄR det väl i all rimlighet ett skäl att väga mot homoparet. Svagt eller tungt bryr jag mig inte om och det kan naturligtvis finnas andra skäl som uppväger. Men du har en tendens att snabbt blanda in en massa andra diskussionsämnen för att avlänka från sakfrågan.
Och jag kan ändå inte låta bli att svara på en av dessa avlänkningar... Såklart försöker man som förälder hjälpa sina barn för att inte bli mobbade i skolan genom att inte avvika för mycket från normen. Gör inte du det? Skulle du t.ex. köpa kläder som ökar risken?
Meli,
Vi är på samma våglängd i den här frågan
Moonis,
Jag håller inte riktigt med om din formulering. Barn blir mobbade för att de har något som avviker från gruppen. Beroende på barnets sociala rang kan det vara precis vad som helst!
Däremot håller jag med om att vi har ett ansvar att förklara för barnen att homosexualitet är helt normalt. Jag försöker men mina döttrar är delade, en tycker homoadoptioner är helt ok (som jag) medan den andre är emot (onaturligt)
Moonis,
"Barn föds inte till mobbare."
Jo det tror jag!
Det är bara uppfostran (miljö) som kan undertrycka detta beteende (och många andra hemskheter) och anpassa barnen efter samhällets rådande värderingar och normer!
"Barn föds till mobbare"
OK, fick som väntat lite reaktioner på det.
Jag tror att vi har en massa nedärvda beteender och instinkter från när vi levde mer likt djur. Vi är flockdjur och flockar stöter alltid ut avvikande och svaga individer för att säkra flockens genpol och aktionsförmåga.
Det var så jag menade med att vi föds som mobbare. Samma argument kan nog framföras i en massa andra ämnen som våld och vård av barn, våldtäkt, etc.
Jag säger inte att de beteendena är OK. Absolut inte i dagens samhälle och våra värderingar. Men jag menar att det är just vår uppfostran och miljö som påverkar oss så att vi inte lever som djur.
Ming,
Jag håller med, det vore bra för mänskligheten i stort och rena räddningen för många barn om homosexuella fick adoptera!
"Värre med bögar?" Nja, som kille mår jag lite sämre av att föreställa mig sexet men det får man ju liksom bortse från, det är ju inte min sak. Sedan är det ju jag som drog igång detta med att bögar är mer promiskuösa än de flesta andra i genomsnitt och att deras förhållanden därför oftast varar lite kortare tid. Det är bara på grund av det som jag tycker de vore någon grad mindre lämpade som föräldrar än ett lesbiskt par.
Gravid och Lycklig,
Ja det verkar vara betydligt mer PK att välja det homosexuella paret. Jag har sett många svara "jag skulle givetvis inte ha något emot att homo..." De svaren har knappt kommenterats trots att de inte svarar på frågan i tråden.
PK = Politiskt Korrekt
Yiskah, om jag vore troende skulle jag tro som du!
Jag tycker religionsdiskussionen är intressant men kunde den inte startas upp i en egen tråd?
Utopia,
Du är öppen för att lyssna på argument. Jag har långt tidigare i tråden "valt" hetroparet och gett två argument som jag här utökar med ett. Det skulle vara intressant att höra om de argumenten är ovesäntliga i dina ögon.
- Mina barn skulle ha en ökad risk för mobbning med homoparet.
- Mina barn skulle lida en större omställning eftersom de är vana vid hetroföräldrar.
- Om det är ett bögpar visar statistik att de paren i genomsnitt är mer kortlivade och att det därför skulle öka risken för att mina barn fick genomlida en separation.
Mina förutsättningar när jag läste frågan var att jag skulle lämna mina barn till ett annat par, enda skilnaden jag vet är att det ena är hetro och det andra homo. Jag kan alltså inte börja tjafsa om att kärlek är viktigast och sådant för det är inte förutsättningarna för frågan.