• fatima

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

sen har jag en fråga till dig oxå, tror du på fullaste allvar att Torah, evangelierna och koranen är skriven av en människa?
    det skulle vara intressant isåfall att se om en människa skulle kunna skriva något liknande, och sedan få miljarder anhängare.

• fatima

fatima: Tro mig! JAG skulle kunna skriva något liknande och med lite hjärntvätt få miljontals anhängare!

Jag väntar med spänning : )
    lova att höra av dig när den är färdig!

jag vet, ställ dig i centrum och läs upp nya tio guds bud och se hur många som skulle tro dig!!!

Och Utopia, du kanske inte förstod min poäng, jag pratar om skrifterna, inte personerna Moses,Jesus, Muhammed.
    Du jämför med personer, förstår dig inte.

vi kanske borde avsluta religions prataet nu eftersom det inte hör hemma här, fortsätt gärna på de andra trådarna om islam om ni vill.

• fatima

det skulle du säkert men det skulle inte vara guds ord och det skulle vara för uppenbart och därmed skulle du inte lyckas övertyga människor, utan ditt budskap skulle kanske liknas vid en politisk åsikt.
    ett råd är att läsa någon av de böcker jag nämnt, då så många miljarder är judar kristna o muslimer så borde det tillhöra allmänbildningen att gå igenom dessa böcker, eller vad tycker du?

• fatima

tror inte vi kommer någon vart med vår disskution, vi har så olika uppfattningar, men mitt råd är endå att titta dig omkring och titta på det som händer i din kropp, det fantastiska kretslopppet.
    Liksom bokstäverna i denna debatt skapar meningsfulla meningar så anser jag att dessa gjort detta utan en hjärna är osannolikt, så ser jag på människan o universum. Inget kan rubba min tro på gud för mig är det självklart.

• fatima

"Tror du att en massa miljoner människor direkt hakade på kristendomen efter jesu födelse till exempel?"

Du behöver inte försöka dumförklara någon, om du läser lite mer historia så ser du snart att den snabba spridningen är fortfarande en gåta för många forskare!

• fatima

Det med prövningar tycker jag är intresssant, visst kan man undra, vilka prövningar är självorsakade, vilka är det inte, har alla sjukdomar en logisk förklaring som vi ennu inte hittat, kommer allt det onda från oss själva, hur mycket belöning får man i detta livet och vad sparas till nästa, gör prövnigar alltid oss till ödmjukare människor eller kan resultataent bli motsatsen, finns fattigdom för att det finns girighet, finns godhet för att det finns ondska osv..
    är guldskeden en större prövning än att inte ha tak över huvet, ja kanske om man tror att livets mening är att komma nära sin skapare så kanske det är en större prövning att vara rik än fattig.

• fatima

kändes bara som att du i din mening var ironisk, som om jag trodde att jesus föddes o vips så vara alla troende.
    hur som helst så kännner jag att jag klargjort min ståndpunkt ganska tydligt i mina tidigare inlägg.

Jag kan inte svara dig på frågan om homosexuella känslor är medfödda eller inte, det vet jag inte, det finns nog både och. En del som blivit utsatta för övergrepp utvecklar ju ett förakt mot det ena könet och väljer då att finna kärleken hos samma kön. För andra är det nog medfött.

Eftersom Gud sagt att sex endast är tillåtet inom äktenskapet och att ett äktenskap är mellan man o kvinna så så anser jag som jag skrev tidigare att det finns ingen orättvisa i den svåra avhållsamheten.
    Om man inte gifter sig så får man leva i celibat, homo eller hetro, allt enligt den fria viljan.
    Ser inget konstigt med det, mer än att det är förbannat svårt.
    Att Gud säger att äktenskapet är för man o kvinna kan man ju ha delade åsikter om, själv ser jag inget konstigt med det.
    Jag har full förståelse för att andra kan tycka att det är fruktansvärt att behöva leva i celibat bara för man inte gifter sig.

För att tydliggöra, intimitet och sex är i min religion endast tillåtet i äktenskapet, och alla som står utanför äktenskapet bör leva i celibat.

Jag ser inte homossexualiteten som en större "prövning" än vad andra människor får gå igenom, avhållsamheten gäller alla.

Hoppas jag varit tydlig nog.

• fatima

vad menas med att plocka ut godbitarna, att man erkänner att det är Guds ord eller inte?
    eller att vissa saker är Guds ord o andra inte?

• fatima

Utopia, var inne o kikade hos dig : )
    Kul att du är naturvetare, jag skulle vilja fråga dig massa saker som jag undrar över.
    En fråga jag alltid undrat över är, alla organismer,kryp, djur alla olika celler osv.. går verkligen antalet av dessa ihop med evolutionens teori, är det inte för många miljarder organismer för att teorin om misstag osv skall gå i hop?

• fatima

Jag var intresserad var godbitarna kom ifrån, bibeln eller var?
    Och vad betyder godbitar att du tror att det är Guds budskap eller en människas.
    Lika envist som du skriver att det aldrig skrivits någon bok, lika envist säger jag att det har det, och sista testarmentet är koranen som fulkomnar tron på en gud.
    Koranen är inga upplevelser , det är verser som är Guds ord och uppmaningar, dessa verser är skrivna på ett speciellt sätt för att de inte skall kunna förfalskas, de är skrivna på vers, på ett fanatstiskt sätt.
    Koranen är konstant men tolkningar är inte konstanta.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in