• fatima

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Om äktenskap kan ingås mellan människor av samma kön, varför ska då staten lägga sig i hur många människor som vill ingå äktenskap, varför då begränsa lagstiftningen till endast två människor.

Vem bestämmer hur många man får älska, och leva med, om alla är med på noterna och är myndiga?

Om religionens lagar skall bort, då borde allt som har sitt ursprung i religion bort, eller hur, helgdagar, Julen, eller är det samma sak här, vi behåller godbitarna, godbitarna från "sagoböckerna" som någon uttryckte det. Man kan ju inte få ledigt på grund av en sagobok eller hur?

Då skall man inte hyckla utan släppa kärleken fri även i antalet partners som vill ingå i äktenskap!

• fatima

Till Tristan, som försöker framsälla mig som en utopi, titta på ditt grannland Norge som säger nej till homoäktenskap och adoption, så slipper du framställa mig som någon upprorisk stenåldersmänniska.

• fatima

Jag har full förståelse för att man vill behålla godbitarna, det jag inte förstår är om godbitarna erkänns som guds ord och sanning eller inte, och jag förstår inte heller varför de som väljer ut godbitar räknas som bättre människor i denna debatt, om man tycker allt är godbitar kallas man för fanatiker!!!!!

• fatima

barn gör inte som man säger utan de tar efter det man gör, om jag ber vill dottern be osv...
    det finns inget tvång i tro som jag sagt tidigare.

vad är bättre än att vara sig själv, visa sina barn vem man är och vad man tycker.
    Att berätta för mina barn om Gud är lika självklart som för andra att lära sig geografi, jag ser det som en självklarhet att Spanien finns och så även Gud.

Kan du förstå att Gud för mig är lika självklar som barnets mormor, helt naturligt som mormor finns så finns även Gud i vår familj.

• fatima

Att utvärdera och granska är en fanatstisk engenskap och som jag defenetivt kommer uppmuntra mina barn till.
    Att granska koranen är underbart och tolkningen som man gör i sitt hjärta skapar den personliga upplevelsen av budskapet är aldrig är lik den andres upplevelse.

Jag tror att människan är likt ett barn som får regler av sina föräldrar.
    De regler som man inte förstår tycker man är konstiga.
    Men för att barnet tycker föräldars regler är konstiga betyder det att reglerna inte har ett gott syfte.
    Så tror jag det är med Guds budskap, vissa förstår man inte likt ett barn, andra förstår man lättare.
    Och liksom ett barn har all rätt att ifrågasätta sina föräldar, likaså kommer mina barn ha all rätt att ifrågasätta guds budskap och regler, genom bön eller genom att fråga mig.

• fatima

Tristan, det är ju inte så konstigt om man tolkar vissa inlägg som riktade till en själv även om det inte står ens namn, det är ju trots allt inte så många här som bara skulle lämna sina barn till troende.
    Det handlar inte om mig eller dig, men det handlar om våra personliga åsikter och eftersomdu inte förstod varför visssa människor är emot homoadoption m.m så ville jag bara öka din förståelse genom att ge exempel på vårat grannland Norge.
    Bara så dina eventuella fördomar mot troende tonar ner sig något : )

• fatima

"Du jämförde förut att Gud var lika självklar för dig som typ "Pelle" men snälla Fatima ALLA ser när "Pelle" står framför oss, oavsett religion och annat. Men din övertygelse är baserat på någonting som många många människor inte tror på, och ändå så låter du dina barn växa upp i den tron.... Jag förstår inte det!"

Att Pelle finns , det ser vi alla, närmar vi oss Pelle och visar vår tacksamhet att Pelle finns så närmar han sig så vi t.o.m kanske får en kram, och då kan man KÄNNA Pelles kärlek och värme. Detta kallas övertygelse om att Pelle verkligen finns, och på samma sätt känner och ser jag Gud i varje moment i livet, naturen, kretsloppet m.m

Att jag lär mina barn något som många människor inte tror på är inte helt sant, majoriteten är troende, så ateister tillhör minoriteten, Jag lär mina barn att Moses Jesus och Muhammed var profeter som spred Guds budskap, därmed förkastar jag inte heller tidigare budskap. Så det gör att mina barn kommer ha förståelse för Judar, Kristna och muslimer plus alla människor som inte tror eftersom de kommer behandla alla Guds skapelser med ödmjukhet och respekt.

Du erkänner att vi har en själ, och då ställer jag frågan till dig, om barn inte kan laga sin egen mat och själva ge sin kropp en väl sammansatt måltid med kött o grönsaker varför skulle de kunna ge sin själ den näring den behöver utan hjälp och vägledning från en förälder?
    Eller har själen inget behov av att komma nära sin skapare?
    Jag har full förståelse om du ite tycker det, men önskar endå att du orkar svara!

• fatima

Potentiella problem kan alltid skapas vid övertygelse, men jag ser inte övertygelse som ett problem. Jag ser ondska som ett problem oavsett övertygelse.
    En ny Hitler kan uppkomma ur vilken övertygelse som helst och maktbegär kommer fotsätta att vara ett problem.

Oavsett om det handlar om kommunism, islam eller liberalism så finns sdet alltid en rädsla att för många skall övertygas i samma riktning eftersom det är svårt att tillhöra en minoritet.

Mina barn kommer förhoppningsvis få ett kritiskt tänkande presis som jag, det måste man ha då det förekommer så många olika tolkningar inom religionen.

Försök tänka dig demokrati o kommunism jag tror att de som ser demokrati som en självklarhet låter sina barn växa upp med detta som en naturlig del i vardagen, de ägnar sig troligen inte åt att demonstrera hur det skulle vara om man levde i ett kommunistiskt samhälle.
    Så barnen växer upp och tycker det är en självklarhet att gå och rösta och uttrycka sina åsikter fritt, men vem vet när de växer upp och blir äldre kanske de ändrar sig och föredrar ett annat styre och ansluter sig till ett kommunistiskt parti.

Förstå du min liknelse, det fria valet gäller även mina barn , de kan välja när de är mogna men så läänge de inte är mogna så är tro en naturlig del i vår vardag liksom demokratin. Två ideologier som i min värld är de bästa förutsättningarna.

• fatima

Utopia, enligt min åsikt så är en bokstavstroende en som anser att Koranen är Guds ord, en som anser att Torah är Guds ord och En som anser att Evangelierna är Guds ord.
    Jag tror på tidigare budskap av jesos och moses men jag tror/vet att de blivit ändrade under tidens lopp.
    Koranen är inte ändrad men det florerar givetvis tolkningar av texten som inte alltid är identiska eller korrekta.
    De som inte tror att koranen är Guds ord eller att vissa stycken är felaktiga osv är inte bokstavstroende.
    De som anser att dåtidens straff inte behöver tilämpas i dag anser jag kan vara bokstavstroende endå.

• fatima

Jga var bara nyfiken på vad du menar med själ, trodde nämligen att de flesta var överens om att själen är gudomlig och att den inte dör.
    Och om den inte dör så är det för mig gudomligt.
    Tror du man har en själ eller är du övertygad om det?

håller med dig om att själen behöver kärlek, men jag tycker kärleken mellan föräler och barn inte räcker utan det behövs en kärlek till hela skapelsen, naturen och Gud, för att skapa ödmjukhet inför andra människor och djur.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in