pamela:
"Vad jag undrar DaCiss, varfor involverar vi en situation som ingen har nagot konkret bevis pa att den existerar. Da kan vi ju lika gaerna diskutera och jaemfora en eventuell kaerlek med en utomjording. Vad e poaengen?"
-Det låter pamela på dig som att du aldrig tycker det finns situationer då man kan ponera saker. Allt man diskuterar måste vara verkligt och kunna hända i verkligheten för annars är det inte relevant att tala om det? Ibland tar man ju upp exempel för att bara diskutera och lära sig. I den här diskussionen har man pratat om adoption. Det har kommit upp att vissa har emot homoadoption och idag ses den åsikten som diskriminerande. Då har andra tagit upp ett annat exempel för att kanske få mer förståelse för varför och hur man kan vara emot att vissa adopterar. Vissa tycker att bara heterosexuella ska få adoptera. Vissa tycker att både hetero och homosexuella ska få adoptera och vissa tycker att alla vuxna som inte skadar någon ska få adoptera. Du t ex tycker inte att syskon ska få adoptera men vad du grundar det på har du inte sagt vad jag vet. Du verkar tycka till och med att det är så äckligt och sjukt att det inte ens kan existera! Fatima tycker att homosexuella inte ska få adoptera men hon har förklarat varför men hennes åsikt ses som diskriminerande. Genom att ta upp detta med syskonkärlek försöker ju bara fatima få andra att förstå att man kan ha gränser så enkelt är det.
Du har din och fatima har hennes. Hon har ju undrat varför du får ha din gräns ifred, varför får du säga att något är äckligt och hemskt men fatima får inte ha hennes gräns ifred och den kallas diskriminerande?
Ja, svårt att förklara denna för mig självklara sak. Kanske du förstår ens något av det jag försökt förklara.
pokemon:
"Hur är det relevant? Klart det existerar. Men det kryllar inte av syskon som lever som älskare. Men att bolla med det teoretiska att ett syskonpar som inte känner varann blir älskare är något som är så extremt ovanligt att det kanske hänt ett par gånger, det känns inte relevant när man jämför med en stor grupp - de homosexuella."
-Jag tycker helt som utopia att man inte jämför homosexuella med incest heller. Vi pratar om olika sorters förhållanden och gränsdragningar. Jag har då inte jämfört homosexuella med syskon som lever ihop på det vis du och många andra här verkar tro. Jag har endast försökt få folk att förklara varför de kan uttala sig så hårt om syskon som ponera, bor och lever ihop som älskare. Varför det är helt ok att säga och tycka att sådana personer inte skulle få adoptera? Varför får man i den frågan bara känna efter och säga nej det här gillar jag inte? Alltså det jag undrar är varför är det ok att säga att ett visst beteende är hemskt och äckligt men det är inte ok att säga det om ett annat? Idag verkar det vara ok att säga att syskonkärlek är hemskt och äckligt, det får man säga och ganska långt utan någon grund ens, är inte det diskriminering? Sen så får man inte säga detsamma om homosexualitet för då är det diskriminering. Men förr fick man säga det, då var det samma grej som det är idag med detta med syskonkärlek. Då tyckte större massan det var äckligt och hemskt och man fick säga det utan att behöva förklara sig ytterligare. Jag tycker det är fel, jag tycker att man alltid ska kunna förklara sig lite mer varför man tycker som man gör speciellt om man tycker illa om någon/något.
lamia:
"Som Pamela skriver, tycker jag denna debatten är kränkande och diskrimenerande och har totalt spårat ur från det som var TS huvudfråga: "Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?" Det har blivit en fråga där man utifrån religiös vinkel forsöker bevisa hur fel och onaturligt det är med homosexualitet och man man drar paraleller med incestuösa förhållanden."
-Det jag sett att fatima försökt är att förklara varför HON tycker som hon gör, inte försökt bevisa hur fel och onaturligt det är med homosexualitet. Det kan ju vara att jag uppfattat fel men så har jag tatt det.
jennyh:
"NEJ Fatima! Jag tycker INTE att det är relevant för oss homosexuella att få veta varför troende anser att gränsen skall dras vid äktenskap och barn. För jag och många, många andra BRYR oss ärligt talat inte om varför! Därför att de flesta troende bryr sig inte ett skit om att lyssna på oss (och först och främst "predikande" muslimer). Varför ska vi då sitta och lyssna på deras (LÄS: ert) skitsnack!!!!"
-Det är väl relevant att svara och försöka förklara sig ifall någon undrar? Du kanske inte vill veta men vissa har verkat vilja veta varför fatima tycker som hon gör. Dessutom kan man vilja förklara sig ytterligare speciellt då folk tycker man är diskriminerande. Jag tycker det alltid är bra att förklara sig varför man tycker som man gör. Dessutom ville ts ha motivation bakom svaret. Tycker motivation är bra, bra mcket bättre än att bara svara "därför".
Sen så förstår jag bara inte varför man har emot någon alls som är kär, hetero, som bi, som homo, som syskon. Så ska väl alla ha rätten att få förklara sig? Fatima har försökt förklara och få andra att förstå genom att dra upp andra exempel på annan form av kärlek och hur folk tycker och känner inför den.
Ursäkta nu fatima om jag svarat för dig grejer här och speciellt om jag svarat fel!