Rädd...
När jag skulle föda min son, 17 år gammal, var jag sååå peppad när värkarna satte igång. Jag trodde verkligen på mig själv, och även om jag gick 5 dygn med värkar som kom med mellan 5-8 minuters mellanrum utan sömn så var jag verkligen på hugget när jag kom in på KK för att föda. Jag var öppen 4 cm och när dom ska mäta värkar/hjärtljud med CTG så visar det sig att bebisens hjärtljud minkar drastiskt.
Det blir katastrof-snitt. Jag vaknar och vet inte om min son lever eller inte. Fick träffa honom först två timmar senare, han var fullt frisk och pigg. Det var en "falsk knut" navelsträngen som orsakat de minskade hjärtslagen.
Det har tagit lång tid att komma över. Min son är 4 1/2 idag och jag tackar de högre makterna varje dag att allt gick så bra.
Nu väntar jag mitt andra barn. En flicka som är beräknad att komma 18 juli. Är överlycklig! Men så fruktansvärt rädd att något ska hända med henne.
Har gått på s.k. Matilda-samtal, för förlossningsrädda, pratat med läkare, kurator m.m.
Jag vill göra planerat snitt ena dagen, nästa dag vill jag föda vaginalt. Jag är rädd för båda!!!
Jag har blivit lovad att det ska vara EXTRA koll på bebisen i magen om jag föder vaginalt. Men tänk om det blir akutsnitt igen?
Jag är 100% säker på att något kommer att gå fel oavsett vilket. jag tänker på det hela, hela tiden!
Vet inte vad jag ska göra!! Jag är så rädd... Som jag sa till min bm: jag tappar hellre ett ben eller något, bara det inte händer något med lillan i magen.
Vad hade ni gjort? Finns det någon med liknande erfarenheter?