• Miss Finland

    Carl Von Linné- Privat?

    Hej!
    Jag funderar på att göra IVF privat, eftersom det är så långa köer där jag bor..
    Jag undrar om någon av er går hos Carl Von Linné?
    Kanske ni vill dela med er av era erfarenheter?
    Är dem bra?
    Vad kostar det?

  • Svar på tråden Carl Von Linné- Privat?
  • Miss Finland

    Lycka77- Jo, jag mailade dem, för att fråga om väntetider och så.
    Nu ska jag prova några månader med sprutor,men o inget har hänt innan jul,så ska vi göra IVF privat hos dem.
    Nu ska man bara funderar ut om man ska ta 1, eller 3-pack.. SVÅRT!!! Men jag hoppas att sprutorna hjälper mig nu!
    Har du fått hormon sprutor ännu?

    Kan man betala med avbetalning om man gör IVF privat???

  • mysFlisan

    Miss finland & Lycka 77:
    Idag var det onsdag och vi var på besök på CVL,jag ser att du ska dit snart Lycka!! Vi gjorde allt där i dag som ni ska gå igenom fick recept och allt...å i detta NU e sambon på väg till apoteket för att hämta ut allt!Börjar spraya redan imorrn så det blir äggplock om 4 v!!!!Här går det undan..
    Och vi pratade oxå om hur vi ska göra med 3-pack eller ett försök så efter att ha hört våra förutsättningar så har vi kommit fram till att vi ska testa ett först det kostar då 22000 och det är inget man behöver bestämma sig för innan man åker dit utan men får åka hem i lugn å ro! sen betlar man in innan man börjar med sina sprutor.
    De är jätte gulliga där uppe och besöket tog lite mer än 1 timme
    Å det är så spännande!!!!

  • Lycka77

    Miss Finland - Japp, jag har anv sprutor i 4 cykler, och det passar mig mycket bättre än Pergon, som jag mådde riktigt uselt av.
    Vet inte hur det fungerar med avbetalning, men jag tror att det finns en länk på deras hemsida där man kan läsa om det.

    mysFlisan - spännande att höra hur det gick för er.
    Kul, att du får börja så snart! På vilken cykedag är du imorgon då?
    Är det i 2 veckor som du kommer att spraya?
    Jag vill också komma igång nu!!!!
    Håll mig underrätta om hur det går, Lycka till!!!

  • Miss Finland

    Lycka77- Ska kolla upp deras hemsida!

    mysFlisan- Va kul att allt gick så bra, och att bollen är i rullning!! Spännande!! Jag önskar att jag också kunde ha kommit så långt!

  • Miss Finland

    Om man gör en del av behandlingen i sin hemort, så kostar beösket med 3-pack på CvL 34 000 kr, måste man betala något till hemortsläkaren om man har frikortet??? Eller är det totalt 34 000 kr som gäller?

  • Yasmine

    Vi fick en tid jätte snabbt bär vi ringde. Vi kommer nog göra en del besök på hemortskliniken och sedan ET och sånt på CVL. jag tror att de har avbetalning, titta på deras hemsida så finns det mer info på deras prislista.

  • Miss Finland

    Yasmine- Vad är en ET? Hänger inte alltid med i förkortningarna*

  • Miss Finland

    Är Carl von Linné det billigaste privat IVF kliniken?

  • Lolla34

    De är dåliga. Jag hade misslyckade ivf där. Jag läste om de och trodde de var proffs men nix de är precis som alla andra kliniker inget märkvärdigt alls. Om dina ägg är dåliga dvs att du har gått upp i ålder och är 39 då kan inte ens de hjälpa dig. De bad mig ALDRIG ta vitaminer under min ivf behandling. Vilket är jättekonstigt! De fick ut ett värdelös ägg. Jag var så ledsen och besviken på dem.  De bad mig bara ta deras värdelösa sprutor som inte hjälpte alls. Vid äggplock hade jag mest tomma blåsor. De pratade om att de såg flera blåsor men de kunde inte se att de var tomma.  De fick ut ett dåligt ägg. Inte nog med att de är dåliga så har de även höjt sina priser sjukt. Jag läste överallt att kvinnor som försöker bli gravida tar vitaminer, kosttillskott. När du har betalat dina pengar så kommer de bara med dåliga ursäkter. Man känner sig lurad och blåst.  De tänker inte på dig utan pengarna som kommer in. Välj en annan klinik. Sök utoomlands. Ge inte upp! 

  • Kronärtskocka
    Lolla34 skrev 2022-08-07 07:57:41 följande:

    De är dåliga. Jag hade misslyckade ivf där. Jag läste om de och trodde de var proffs men nix de är precis som alla andra kliniker inget märkvärdigt alls. Om dina ägg är dåliga dvs att du har gått upp i ålder och är 39 då kan inte ens de hjälpa dig. De bad mig ALDRIG ta vitaminer under min ivf behandling. Vilket är jättekonstigt! De fick ut ett värdelös ägg. Jag var så ledsen och besviken på dem.  De bad mig bara ta deras värdelösa sprutor som inte hjälpte alls. Vid äggplock hade jag mest tomma blåsor. De pratade om att de såg flera blåsor men de kunde inte se att de var tomma.  De fick ut ett dåligt ägg. Inte nog med att de är dåliga så har de även höjt sina priser sjukt. Jag läste överallt att kvinnor som försöker bli gravida tar vitaminer, kosttillskott. När du har betalat dina pengar så kommer de bara med dåliga ursäkter. Man känner sig lurad och blåst.  De tänker inte på dig utan pengarna som kommer in. Välj en annan klinik. Sök utoomlands. Ge inte upp! 


    Hej Lolla 34


    Jag känner ditt lidande och din besvikelse i din text. Så mycket hopp och så blir det inget embryo tillbaka. Jag förstår hur besviken du måste ha blivit. (Jag har själv inte haft kontakt med CVL men har behandlats i Sverige och i Danmark, har själv lågt amh och läst mycket om olika behandlingar genom åren.) Hoppas du inte tar illa upp för att jag kommer med ett långt svar utifrån dina funderingar och tankar.


    Det är tydligt för mig att kliniken inte har lyckats förklara för dig vad som skett vilket ökar din känsla av att vara lurad och felbehandlad. Men, det du beskriver låter i mina öron inte som att de gjort något fel eller annorlunda mot någon annan klinik i Sverige. Men läkarna behöver beskriva vad som sker för att vi patienter ska förstå det och veta hur utfallet kan bli av behandlingen.


    Tittar man på resultatsiffror för kvinnor närmare 40 som gör IVF kan man också se att chanserna tyvärr inte är så stora, och för dem som har lägre amh-värden kan det minska chanserna eftersom lågt amh många gånger leder till färre ägg och därmed mindre chans till embryon att återföra. Lågt amh betyder dock inte att kvalitén på äggen är sämre. Däremot innebär högre ålder hos kvinnan sämre kvalité på äggen. Så lågt amh hos en yngre kvinna kan på så sätt innebära en större chans än lågt amh hos en äldre kvinna. Men det är inte kört med ett lågt amh heller, man kan lyckas ändå! Och det finns de som blir gravida naturligt också trots lågt amh.


    För statistik i Sverige kan man gå in på QIVF. I denna länk har du behandlingar mellan 2017-2019: 
    Öppna jämförelser Färsk IVF 2017-2019-06-30.pdf (medscinet.com)


    Där kan du se kvinnor i åldern 38-39. I den åldersgruppen ser du att rikssnittet för andel förlossning per ägguttag ligger närmare 20% men att det kan skilja mellan 10% och drygt 20% beroende på vilken klinik man ser på. Så de allra flesta i den åldersgruppen kommer alltså inte föda ett barn trots ett ivf-försök, men fler försök kan öka chanserna? Ser du på resultaten för de olika klinikerna ser du också att Linnekliniken har höga siffror. ( Men siffror säger inte allt. Vissa kliniker låter exempelvis inte kvinnor med väldigt små chanser få försöka, medan en annan klinik gör det, det påverkar ju då också deras siffror.)


    När det gäller svenska kliniker arbetar de ofta väldigt strikt efter forskning och beprövad erfarenhet. ( På gott och ont. Vissa patienter upplever att svenska kliniker inte är beredda att pröva så mycket nytt om det vanliga inte funkar.) Det innebär att man gör en fertilitetsutredning och sedan gör IVF. De pratar väldigt sällan om vitaminer, utöver folsyra då såklart. Detta eftersom de inte anser att det finns tillräckliga studier för mycket av det vi som kämpar kan läsa om att andra rekommenderas att ta av läkare i andra länder. För den som längtar och har kämpat länge blir det också så att många kommer pröva många olika saker, oavsett vad forskningen säger, för en önskar så att bli gravid. Det gör att många tar olika tillskott, prövar akupunktur eller dylikt oavsett vad forskningen säger. Har det hjälp någon eller funkat enligt någon studie är man beredd att pröva. Så har jag tänkt kring mycket och så vet jag att många andra också tänkt. Men de svenska läkarna är många gånger väldigt strikta efter att följa forskningen så på svenska kliniker är det i regel inte annat än de mediciner som tillhör de vanliga.


    Vid en stimulering med sprutor inför ivf pushas kroppen till att göra fler ägg mogna den cykeln mot normalt. Under behandlingen kollar man hur kvinnan svarat på medicineringen genom att göra ultraljud. Vid ultraljuden kan man bara se folliklarna/äggblåsorna, men man kan inte se om de innehåller något ägg eller inte. Det är först vid ägguttaget man kan se om de innehållit ägg. Därefter kan äggen vara mogna eller omogna. Är de omogna kan de inte befruktas. Och även om det är ett ägg som är moget som sedan blivit befruktat är det inte säkert att det fortsätter utvecklas normalt till ett embryo eller vidare till en blastocyst. Det är så många steg på väg mot återförandet av ett embryo eller blastocyst, och ibland händer det att det inte finns något att sätta tillbaka. Och har man då färre ägg från början är risken större än för någon som har fler ägg. Men någon med många ägg kan också ha problem med omogna ägg eller att äggen inte utvecklas normalt. Som patient blir en plågsamt medveten om alla dessa olika steg och kan följa hur skört det är. Att det öht blir barn är verkligen magiskt. Med så många steg som ska klaffa...


    Det är också svårt för läkarna att veta vilken medicinering som är rätt för vilken patient, även om de ofta har ett hum om hur de vill börja utifrån kvinnans ålder och förutsättningar. I ivf-världen pratas det ofta om att det första ivf-försöket också kan ses som en del av utredningen eller något som gör att läkarna och du som patient får mer kunskap om hur just din kropp svarar på medicineringen. Efter första försöket har läkarna ofta en ide om hur de kan justera eller förändra medicineringen inför nästa behandling för att öka chanserna. Vissa kvinnor svarar bättre på andra mediciner, andra behöver kanske några fler dagar med sprutor för att få fler mogna ägg osv.


    Jag förstår att du just nu är ledsen, besviken och arg, men jag vill ändå säga att jag inte tror att du blivit felbehandlad eller lurad. Däremot är det tydligt att du inte fått tillräckligt med information om chanserna, om behandlingen och varför läkarna tror att det blev som det blev och vad de skulle rekommendera för förändringar inför ett andra försök.


    Jag hoppas du hittar en annan klinik som du kan känna förtroende för och önskar dig all lycka till med dina fortsatta försök!

  • Myran1979

    Har gått där! Läkarna duktiga och kunniga men barnmorskorna dåligt pålästa och har bitvis noll koll tyvärr...

Svar på tråden Carl Von Linné- Privat?