• Emmena

bada i sjön?

En fråga som jag har till alla er som vet.
    Får man bada i sjön/havet när man är gravid?
    En del av mina kompisar säger att det går bra, andra inte. Vad är det som gäller?? Det skulle ju vara bra att veta nu när det verkar bli en varm sommar.

• Svar på tråden bada i sjön?
  • Xgirl83

petramedVanessa030519: Min kompis fick inte lov att bada efter sin förlossning. Men det kanske beror på om man blivit sydd eller nåt? Man ska nog alltid lyssna till vad BM säger i just ens eget fall.

• elinville

Bada går bra varsomhelst så lä'nge inte vattnet har gått. Däremot ska man vara försiktig att gå omkring blöt då man kan få utinvägsinfektioner lättare.
    Vad gäller bad efter förlossning så ska man inte bada så länge man har avslag, vilket varierar väldigt för alla kvinnor. Detta för att man harj u ett stort sår i livmodern där moderkakan har suttit och man då kan få infektioner i det såret. Tiden där kan variera från 2-8 veckor. Enligt BM på vår föräldrarutbildning gällde detta även bad i egna badkaret. Men som tidigare sagts, man ärnog itne så sugen åp bad när man har avslag...

• petramedVanessa030519
    Xgirl83 skrev 2007-06-09 17:28:37 följande:
    petramedVanessa030519: Min kompis fick inte lov att bada efter sin förlossning. Men det kanske beror på om man blivit sydd eller nåt? Man ska nog alltid lyssna till vad BM säger i just ens eget fall.
    ja självklart ska man lyssna på sin bm..
    jag vart också sydd o fick 19maj 03 men när det vart badsäsong fick jag bada.
    sålänge man inte blödde..
    o det gör man kanske i några veckor,det är individuellt det där tror jag ang blödningen..
    sen så beror det ju kanske på om man gått igenom kejsarsnitt o sånt.
    nu vet jag bara om vaginal normal forlossning..
    det beror ju lite på när man får ,om man får mitt i badsäsongen så får man ju vänta några veckor..men en normal förlossning  o efter att man har slutat blöda o man mår bra rent kroppsligt så är det nog helt okej att bada..
    men visst jag kan fråga min barnmorska så får jag veta om jag har gjort fel efter att ha fått 2barn..
  • petramedVanessa030519

ang bada i sjön efter förlossningen ..
    det är precis så här jag menar..
    kopierat från trygg hansa  (de borde ju veta)

Att tänka på 
    -Duscha kan du göra redan från början. Bad ska du helst undvika så länge du fortfarande har blodblandade avslag eftersom infektionsrisken då är förhöjd.

• Mamma till tre kottar

Jag badade idag - mycket skönt. Men om vädret fortsätter kommer algblomningen tidigt och DÅ får man väl låta bli att bada...

• tulpaner

Min BM rekommenderade mig också att bada så mycket jag bara kan och njuta av sommarvärmen (är ju lättare att njuta med svalkande bad...) Premiärbadade för ett par veckor sedan, enormt härligt! Bor i Österrike, och här har de ju också finfint badvatten - precis som i Sverige. Vet inte om jag gick i speciellt försiktigt för att inte chocka magen, var iallafall jättehärligt att känna sig viktlös och ta en liten simtur (är i v. 33 nu)

• Kärleksbarn på väg

Förstår att man blir tokig när man läser inläggen.
    En del säger bu en annan säger bä.
    Min barnmorska säger att man kan bada hur mycket som helst, bara man tar på sig torrt när man kommer upp. Du har en slempropp som förhindrar att vattnet skulle skada bebis på något sätt.
    om vattnet har gått däremot eller om slemproppen är borta, så skulle jag nog nöja mig med att svalka benen och skvätta lite på armarna.
    Så jag tänker minsann simma och ha det gött. För det är ett av de stora nöjena i sommar.

Däremot funderar jag lite på det här med solning.. Är det okej att blotta magen och sola den?
    Eller ska man försöka lägga något över?
    Snyggt med blek mage och att resten av kroppen är brun.. hehe

• MolleMalin

Om du ursäktar TS, undrar jag en annan sak. Hur märker man om vattnet går när man badar? När jag fick Timmie stack de hål på hinnorna så jag vet inte om man känner när det går? Eller märker man det för att det fortsätter sippra efteråt? Har ju aldrig hört att man inte ska bada pga att man inte känner ev vattenavgång så jag antar att det inte är ngt konstigt! Bara en undran... Generad

• petramedVanessa030519

alla barnmorskor som jag har pratat med o av mina egna erfarenheter så kan jag säga att du märker när vattnet går..
    med mitt andra barn så kändes det hela tiden som det var vatten som rann på mig men det var aldrig det..förrän då det verkligen var dags för förlossning o då kunde man inte missta sig..
    båda gångerna på mig så har jag känt på mig något o sen rest mig upp o så har det runnit som bara den..
    så jag tror att du även märker det när du badar..

• Xgirl83

Fast nu har jag ju inte sagt något om detta gällde vare sig man hade avslag eller inte. Jag sa att min kompis inte fick bada efter sin förlossning, och vad jag vet har väl alla avslag då den första tiden? Så du behöver inte ta fram fakta att det bara gäller när man har avslag, jag har aldrig sagt emot det påståendet.

Självklart har du inte gjort något fel om din BM sa att du kunde bada - men de som FÅR "badförbud" av sin BM ska självklart inte göra det.

petramedVanessa030519 skrev 2007-06-09 17:44:45 följande:
    ja självklart ska man lyssna på sin bm..jag vart också sydd o fick 19maj 03 men när det vart badsäsong fick jag bada.sålänge man inte blödde..o det gör man kanske i några veckor,det är individuellt det där tror jag ang blödningen..sen så beror det ju kanske på om man gått igenom kejsarsnitt o sånt.nu vet jag bara om vaginal normal forlossning..det beror ju lite på när man får ,om man får mitt i badsäsongen så får man ju vänta några veckor..men en normal förlossning  o efter att man har slutat blöda o man mår bra rent kroppsligt så är det nog helt okej att bada..men visst jag kan fråga min barnmorska så får jag veta om jag har gjort fel efter att ha fått 2barn..
  • september81

Så det är OK att bada alltså??? Gäller detta i badhus oxå, någon som vet... Jag har ju inte blivit gravid ännu men det kan ju vara bra att veta när den dagen kommer, hihi! Brukar motionssimma lite grann och det vill man ju gärna fortsätta med om det går!!

• Xgirl83

Jadå, i simhall ska gå bra också. Visserligen hade en kompis fått höra att man skulle vara lite försiktig, men samtidigt brukar ju simning och vattengympa rekommenderas som perfekt träning för gravida. Det anordnas ju t o m speciell vattengympa just för gravida på många ställen så det måste ju vara ok. Jag tänker då börja simma så fort de fått renoverat färdigt badhuset efter midsommar. Det är stängt nu...

Och i sjön har jag också badat nu, jag får väl se på UL imorgon om bebisen dog av det.

• Mor07

Min barnmorska igen sade att man ska vänta tills vattnet är 18 grader varmt...

• Xgirl83

Ja, det kan ju ha att göra med att man lättare får UVI när man är gravid. Jag har inte tagit tempen på vattnet innan bad, men 18 grader borde det åtminstone ha varit. Bebisen mådde i alla fall bra idag på UL.

Svar på tråden bada i sjön?