• catonia

"Eeeemil! Förgrymmade unge!" Idag blev visst Emil skakad i huvet och fasthållen i öronen... :-(

Min son vågar inte se Emil! Han tycker att Emils pappa är vääldigt hemsk. Idag blev under en lång stund (kändes det som iaf) Emil upplyft i öronen och skakad i huvet av sin far...

Vi låg och myste i soffan tillsammans jag och ungarna när vi råkade zappa förbi Emil i jakten på nåt skoj barnprogram. Mina barn blev helt förstummade när emil helt plötsligt blev skakad av sin pappa. Jag kände genast att det blev en ganska obehaglig stämning. Jag kände att jag på nåt sätt var skyldig en förklaring. Varför gör Emils pappa sådär? Varför gör han sitt barn illa? Jag fick helt enkelt förklara att det är bara på film och sådär får man aldrig göra mot nån. Och vuxna får Absolut inte göra sådär! Eller hur...

Jag tycker inte att Emil passar som barnprogram längre. Visst om Emils pappa hade fått höra att sådär får man inte göra mot små barn och det åtminstonde belystes som något slags problem att han ger Emil stryk varje vecka, då kanske det hade funnits nåt vettigt budskap med det hela åtminstonde, men nej. Det slutar alltid med att Emil är den skyldige men att något gör att hans pappa ändå till slut förlåter honom... Vad ger detta för budskap? Tänk barn som faktiskt blir misshandlade. Vad ska de tänka när de ser något sådant. De får antagligen ännu mera bekräftat för sig att det är deras egna fel att de får stryk. För de är ju "en Emil".

Frågan är om de hade visat "Emil" som barnprogram idag om det inte hade varit Astrid Lindgrens verk... Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-08 09:32:11:
    Okej, jag vill bara tillägga att jag Inte tycker man måste förbjuda Emil. Men man kanske ska lägga programmen lite senare samt förtydliga att Emil lämpar sig för större barn och kanske i vuxet sällskap.

Jag själv kom nämligen inte ihåg hur aggressiv Emils pappa kunde bli. Trodde "bara" han jagade Emil till snickeboa... Men jag hade visst lite fel visade det sig. Hade jag vetat så hade jag Inte låtit min fyraårige son tittat! Han är dock oskadd verkar det som och vi måste gå vidare med livet. *Ler*

• Svar på tråden "Eeeemil! Förgrymmade unge!" Idag blev visst Emil skakad i huvet och fasthållen i öronen... :-(
  • bigmomma

Min äldsta pojke (3 år) gillar inte heller Emil... han tycker det är jätte otäckt.
    Det är eg. ett väldigt opedagogiskt program. Stackars Emil försöker ju bara vara snäll och allt han får för det är stryk och skamvrå.

• mariemamma

Min son tycker nog både och. Han är snart 3år ibland är det läskigt men ibland är det hel härligt att titta på en pojke som gör massa bus. Lillebror kallar han för lilla Ida.
    Men mamma berättade att våra kusiner och min ena bror inte tyckte om Emil.
    Fast Emil representerar ju ett barn med mkt kreativitet, fantasi och envishet och det är ju bra.

• Bonanza

Men man får väl förklara för barnen? Att sådär trodde man att man fick göra förut, men idag vet man bättre. På samma sätt som att man inte åker med häst och vagn längre, utan har bil istället. Tiderna förändras. Det VAR ju så förut, det är ju inget att ljuga om.

• Maggis

Jag tycker att det finns något ömsint över det hela och har svårt att göra kopplingen mellan Emil och misshandlade barn. Grunden har hon ju hämtat från sin barndom och så var det ju då; opedagogiskt eller ej.  Men visst kan det vara svårt för ett barn att se nyanserna; min son var livrädd för pappan när han var 2½. Nu tycker han att han är "crazy" som han säger. Fyller 4 i sommar.

//Maggis
  • RebelRose

Diggar ALLA Astrids figurer & blir faktisk lite illa berörd när folk börjar hojta om att dom inte borde få visas längre
    Man får som sagt förklara att så får man inte göra längre med förr så blev faktiskt barn luggade osv.
    Precis som man får förklara varför Tanten på Rasmus barnhem är så elak,att det inte finns rumpnissar,att små flickor inte kan bo ensamma i villor med en apa & en häst osv.

Jag tyckte också att Emils pappa var otäck men min mamma förklarade att det bara var på film och ingen fara osv.

I´m trying to see things your way,but i can´t get my head up my butt..
  • imperia72
    Bonanza skrev 2007-06-07 22:16:18 följande:
    Men man får väl förklara för barnen? Att sådär trodde man att man fick göra förut, men idag vet man bättre. På samma sätt som att man inte åker med häst och vagn längre, utan har bil istället. Tiderna förändras. Det VAR ju så förut, det är ju inget att ljuga om.
    Just vad jag tänkte skriva plus att man sen när de blir lite äldre faktiskt kan berätta att det finns barn som far illa och att man måste berätta för nån vuxen ifall man ser nån göra så mot nån.
    Jag tycker det är viktigt att barnen även får se saker som är jobbiga även när de är små, det får dem att tänka till och fundera på vad som är rätt och vad som är fel, och ligger nivån vid Emil filmerna så är det bara bra för dem.
  • nenababe

Man kan juh stoppa alla alienfilmer, för att de kanske är lögn om liv på andra planeter?

Nä, men seriös, vi såg en stund på det idag med. Jonathan va jätte impad av kräftorna. "Titta mamma, spindelman!" *skratt*... ja.. han förknippar de på nått sätt med spindlar, och å spindelmannen.

Hur som helst, man får väl ta de för va de är, ett gammalt - charmigt barnprogram som lär barn hyss
    Det är trots allt bara film, vilket man kan förklara för barnen. Eller helt enkelt låta dem se nått annat.

Kram!

(¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan och Felicia ღ ¸.?°´¯)
  • Isolde

Men får Emil verkligen stryk? Jag minns det inte, och jag har inte sett något i de avsnitt som jag tittat på tillsammans med dottern.

Ja, pappa Anton vrålar och rusar efter: "Nu får du skynda dig in i vedboden, för får jag tag i dig vet jag inte vad jag gör!" skrek han och jagade efter Emil i det senaste avsnittet jag såg.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m18474969.html
  • Bonanza

Han slår honom aldrig. Men han lyfter honom i öronen och ruskar honom, eller drar i öronen eller tar hårt i nacken. Inte alls acceptabelt alltså.

Men samtidigt finns det ju jättemycket kärlek mellan dem, som skildras oerhört fint och som man sällan ser mellan en pappa och hans barn idag på tv. Så jag tycker inte att det är fel på något sätt att visa Emil, så länge man som förälder förklarar att Emils pappa inte visste bättre och att man självklart inte får göra så.

• RebelRose

Han får väl aldrig stryk?Han blir luggad & dragen i öronen dock.
    Mia i Madicken är väl den enda i Astrids historier som verkligen får stryk?

I´m trying to see things your way,but i can´t get my head up my butt..
Svar på tråden "Eeeemil! Förgrymmade unge!" Idag blev visst Emil skakad i huvet och fasthållen i öronen... :-(