• catonia

"Eeeemil! Förgrymmade unge!" Idag blev visst Emil skakad i huvet och fasthållen i öronen... :-(

Min son vågar inte se Emil! Han tycker att Emils pappa är vääldigt hemsk. Idag blev under en lång stund (kändes det som iaf) Emil upplyft i öronen och skakad i huvet av sin far...

Vi låg och myste i soffan tillsammans jag och ungarna när vi råkade zappa förbi Emil i jakten på nåt skoj barnprogram. Mina barn blev helt förstummade när emil helt plötsligt blev skakad av sin pappa. Jag kände genast att det blev en ganska obehaglig stämning. Jag kände att jag på nåt sätt var skyldig en förklaring. Varför gör Emils pappa sådär? Varför gör han sitt barn illa? Jag fick helt enkelt förklara att det är bara på film och sådär får man aldrig göra mot nån. Och vuxna får Absolut inte göra sådär! Eller hur...

Jag tycker inte att Emil passar som barnprogram längre. Visst om Emils pappa hade fått höra att sådär får man inte göra mot små barn och det åtminstonde belystes som något slags problem att han ger Emil stryk varje vecka, då kanske det hade funnits nåt vettigt budskap med det hela åtminstonde, men nej. Det slutar alltid med att Emil är den skyldige men att något gör att hans pappa ändå till slut förlåter honom... Vad ger detta för budskap? Tänk barn som faktiskt blir misshandlade. Vad ska de tänka när de ser något sådant. De får antagligen ännu mera bekräftat för sig att det är deras egna fel att de får stryk. För de är ju "en Emil".

Frågan är om de hade visat "Emil" som barnprogram idag om det inte hade varit Astrid Lindgrens verk... Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-08 09:32:11:
    Okej, jag vill bara tillägga att jag Inte tycker man måste förbjuda Emil. Men man kanske ska lägga programmen lite senare samt förtydliga att Emil lämpar sig för större barn och kanske i vuxet sällskap.

Jag själv kom nämligen inte ihåg hur aggressiv Emils pappa kunde bli. Trodde "bara" han jagade Emil till snickeboa... Men jag hade visst lite fel visade det sig. Hade jag vetat så hade jag Inte låtit min fyraårige son tittat! Han är dock oskadd verkar det som och vi måste gå vidare med livet. *Ler*

• Svar på tråden "Eeeemil! Förgrymmade unge!" Idag blev visst Emil skakad i huvet och fasthållen i öronen... :-(
  • Linn och Robin

Tycker Emil är härlig som barn har jag aldrig skrämts av Astrids filmer, utom möjligtvis Madicken när de var in i ladun kl 00.00 på natten "spöktimman"

Såg Emil idag, och både jag och sambon skrattade gott!

Även om han blev dragen i örona. Funderade mest på hur Anton lyckades göra så under filminspelningen, fanns väl inte direkt några trickfilmningar under den tiden?
    Borde ha gjort ont..

• Soultravel
    RebelRose skrev 2007-06-07 22:50:44 följande:
    Han får väl aldrig stryk?Han blir luggad & dragen i öronen dock.Mia i Madicken är väl den enda i Astrids historier som verkligen får stryk?
    Ok, Vad man kallar "stryk" kanske är olika...För mig är det iaf att gå långt över gränsen det som Emils pappa gör. Och visst har man en skyldighet att som förälder förklara omständigheterna för barnet. MEN jag tycker att budskapet att emil är stygg = blir luggad, ryckt och lyft i öronen mm För att slutligen bli förlåten är lite onödigt för ett barn att behöva förstå. Jag menar Budskapet Är ju att Emil förtjänar "stryk" Om jag nu får kalla det så . Och oavsett om pappan visar kärlek till Emil så rättfärdigar ju inte det pappans beteende.

Jag tittade själv på Emil som liten men kommer inte ihåg att pappan var så våldsam. Har väl förträngt.
  • Soultravel

Oj råkade svara med min mans konto, han var inloggad med den andra datan (min var avstängd) haha... Trodde det var Jag som var inloggad. Så, nu har jag dragit in min stackars man i denna diskussionen också! Så hoppas ni förstår att det ska vara "catonia" istället! *Tokigt det kan bli då* Går och lägger mig nu! *Drömmer att jag blir jagad till snickeboa* Buu huu!

• RebelRose

Jag har alltid uppfatat "budskapet"som att Emils pappa gör bort sig & beter sig fånigt/barnsligt åt & att Emil får rätt..
    Men det är väl olika hur man uppfattar saker.

I´m trying to see things your way,but i can´t get my head up my butt..
  • don Quijote

Jag tror inte att budskapet barnen uppfattar är att Emil förtjänar stryk, och sedan blir förlåten.
    Det är ju inte hans pappa som är vinnaren i historien, Emil lär sig ju aldrig att veta hut!
    Tror att barn kan behöva lite av varje (inte stryk alltså! Utan inte bara korrekta nygjorda barnprogram.), själv minns jag tydligt hur jag verkligen hatade den pedagogiska 70-talslitteraturen och tv-programmen. Jag genomskådade dem verkligen. Barn är inte dumma, de kan förstå Antons luggningar som något man gjorde för länge sedan, om man förklarar för dem

• Kristin24

Finns väl åldersgräns på Astrids filmer med...förr i tiden så agades barn, det var helt normalt tyckte man då. Så det är som sagt bara att förklara för sina barn vad som händer o varför. 

Har man mindre barn ska man kanske låta de kolla på ngt annat då.

Finns många elaka figurer i Astrids böcker...men det finns ju mer våld i tecknat nu för tiden tycker jag. 

Go och glad Kexchoklad
  • RebelRose

Tar Anton före skurkarna i Batman & spindelmannen, osv osv any day

I´m trying to see things your way,but i can´t get my head up my butt..
  • nenababe
    RebelRose skrev 2007-06-07 23:31:32 följande:
    Tar Anton före skurkarna i Batman & spindelmannen, osv osv any day
    O yes, jag med!
    (¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan och Felicia ღ ¸.?°´¯)
  • Majsan70

Men nu får man ju ta det för vad det är. Ett program om hur det var FÖRR! Då såg det ut på det viset och ibland värre. Ungar förstår mer än vad man tror om man förklarar för dem.

Att hålla på o förbjuda vissa saker för att det i dag inte ses som politiskt korrekt kan man ju inte göra. Vakna upp och återkom till verkligeheten o prata med era barn istället ni som har ont av detta. Ja självklart bör ju alla prata med sina barn om hur det var förr o varför Emils pappa gjorde som han gjorde.

Å andra sidan så passar det inte så stäng av tv;n och titta på teletubbies eller nåt annat istället kanske?

Svar på tråden "Eeeemil! Förgrymmade unge!" Idag blev visst Emil skakad i huvet och fasthållen i öronen... :-(