"Eeeemil! Förgrymmade unge!" Idag blev visst Emil skakad i huvet och fasthållen i öronen... :-(
Min son vågar inte se Emil! Han tycker att Emils pappa är vääldigt hemsk. Idag blev under en lång stund (kändes det som iaf) Emil upplyft i öronen och skakad i huvet av sin far...
Vi låg och myste i soffan tillsammans jag och ungarna när vi råkade zappa förbi Emil i jakten på nåt skoj barnprogram. Mina barn blev helt förstummade när emil helt plötsligt blev skakad av sin pappa. Jag kände genast att det blev en ganska obehaglig stämning. Jag kände att jag på nåt sätt var skyldig en förklaring. Varför gör Emils pappa sådär? Varför gör han sitt barn illa? Jag fick helt enkelt förklara att det är bara på film och sådär får man aldrig göra mot nån. Och vuxna får Absolut inte göra sådär! Eller hur...
Jag tycker inte att Emil passar som barnprogram längre. Visst om Emils pappa hade fått höra att sådär får man inte göra mot små barn och det åtminstonde belystes som något slags problem att han ger Emil stryk varje vecka, då kanske det hade funnits nåt vettigt budskap med det hela åtminstonde, men nej. Det slutar alltid med att Emil är den skyldige men att något gör att hans pappa ändå till slut förlåter honom... Vad ger detta för budskap? Tänk barn som faktiskt blir misshandlade. Vad ska de tänka när de ser något sådant. De får antagligen ännu mera bekräftat för sig att det är deras egna fel att de får stryk. För de är ju "en Emil".
Frågan är om de hade visat "Emil" som barnprogram idag om det inte hade varit Astrid Lindgrens verk... Vad tror ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-08 09:32:11:
Okej, jag vill bara tillägga att jag Inte tycker man måste förbjuda Emil. Men man kanske ska lägga programmen lite senare samt förtydliga att Emil lämpar sig för större barn och kanske i vuxet sällskap.
Jag själv kom nämligen inte ihåg hur aggressiv Emils pappa kunde bli. Trodde "bara" han jagade Emil till snickeboa... Men jag hade visst lite fel visade det sig. Hade jag vetat så hade jag Inte låtit min fyraårige son tittat! Han är dock oskadd verkar det som och vi måste gå vidare med livet. *Ler*