Inlägg från: lindac77 |Visa alla inlägg
  • lindac77

Katten gravid varannan dag?

Precis som Clis redan skrivit så ändrar magen ofta form precis innan det är dags för katten att föda. Magen faller ner lite och katten kan se smalare ut. Känner du försiktigt på hennes mage så kan du säkert känna om det rör sig där inne eller att den känns hård.

Släpp nu inte ut katten eftersom det förmodligen snart är dags för henne att föda. Parades hon i slutet av april låter det lite tidigt att ungarna redan har fötts. Men visst kan det gå snett så att de kommer för tidigt, men då har de antagligen inte överlevt. En katt brukar vara dräktig ca 65 dagar.

• lindac77
    Zaria skrev 2007-06-10 13:42:54 följande:
    zebangiealexmamma : Hur vet du att katter skulle fara illa av att vara inne, de kattexperter och veterinärer jag träffat säger att en innekatt kan må minst lika bra som en utekatt.Ang inavel är det väldigt vanligt bland huskatter också, speciellt de som bara släpper ut katten och inte har någon koll alls på vem katten párar sig med.Visst kan det gå bra att inte ge tillskott, men varför chansa, äter inte du lite nyttigare/mer/ bättre när du är gravid och ammar för att orka.Äter man bara bara onyttig mat eller ger katten "icafoder" är det inte alls speciellt nyttigt, varför inte ge katten och ungarna de bästa förutsättningarna?Alla andra djur fodras ju mer och får lite nyttigare mat när de är dräktiga och diar, varför inte en katt?

Bra skrivet tycker jag!

Jag har både inne- och utekatter, men de verkar lyckliga alla fyra. Katter är lite olika till sättet. Min ena skulle nog aldrig gå att ha som innekatt för hon kräver stora ytor att röra sig på och älskar att springa utanför huset och jaga möss, medan en annan av mina katter bara går ut om det är torrt, vindstilla och varmt ute. Hon ligger lika gärna och latar sig på soffan.

När det gäller maten så är det väl lite överdrift att ett och samma märke ska ha ca 10-15 olika varianter av sin mat kan jag tycka, för så himla mycket tror jag inte det skiljer, men jag märker definitivt skillnad på mina katter om de äter kvalitétsfoder eller om de får billigare mat.

Inavel och sjukdomar verkar vara något som många förknippar med raskatter, men det är minst lika vanligt bland huskatter. Dock är det väl inte lika dokumenterat och det är få som t ex scannar eller gentestera sina huskatter för hcm. Sen vet man ju ofta inte vem som är pappan till huskattungar om katten springer lös ute.

• lindac77

Inte jättelätt att avgöra från bilderna... men jo, jag gissar nog ändå på att katten fortfarande är dräktig. Hon ser ut att ha en bebbe-mage på de bilderna (å andra sidan tror alla att vår ena kastrerade huskatt också är dräktig för hennes mage är ännu större ).

• lindac77
    Granada skrev 2007-06-11 12:30:54 följande:
    Kort tid innan ungarna ska födas sjunker magen ner och mjuknar nâgot. Och dâ ser magen mindre ut. Är det fâ ungar kan det nog t om upplevas som magen "försvunnit". En katt är dräktig ca 65 dgr. Har ni koll pâ när hon var ute och friade?
    I slutet av april står det längst upp, så det borde vara nån vecka (eller 2-3?) innan det är dags för dem att födas.
  • lindac77
    Bongobongo skrev 2007-06-13 14:34:16 följande:
    Idag har det varit liv i magen! Det sparkar så det står härliga till, så nog tusan har hon bebisar!Och jag vetefan om hon inte tänker föda dem nu, för ca 20 min sen lade hon sig ner på min matta. Hon ser ut som hon sover, har ögonen stängda, men hon är vaken, spinner intensivt, och rör sig i nån sorts kramp!!!!Spänning!
    Ah, härligt att det rör sig inuti hennes mage! Men hoppas de stannar där inne ett litet tag till om hon nu bara gått drygt 50 dagar. Kanske bara är lite förvärkar hon har?!

Eller kan det vara så att hon är lite längre gången än ni tror med tanke på att magen ändrat form och hon börjar få värkar?
  • lindac77
    sara1986 skrev 2007-06-13 16:07:58 följande:
    Kan inte katter vara skendräktinga?
    Jo, det kan de bli... fast då brukar man inte känna sparkar där inne!
  • lindac77
    Granada skrev 2007-06-14 10:20:42 följande:
    Man kan se tydligt när fostren rör sig sâ jag har du sett/känt sâ skulle inte jag tvivla. Du kan ordna en lâda till henne typ en större kartong/"bananlâda" med handukar i som hon kan boa in sig i tills det är dax. Pâ sâ sätt kan du undvika att hon letar efter ett en mindre lämplig plats att föda sina ungar. När det är dags att föda blir katten ofta rastlös och kan gâ in och ur bolâdan för att till slut lägga sig ill rätta och dâ kommer ungarna rätt snabbt. När ungarna väl är födda kolla noga att hon inte fortsätter ha sammandragning för dà kan det vara sâ att hon har nâgon unge kvar som inte kommer ut. Sammandragningarna ser ut unjefär som vâgrörelser äver magen och andningen bli ansträngd, unjefär som om hon pustar.Lycka till!
    Ja stora kartonger kan man använda, eller t ex stora backar som finns att köpa på ikea, men undvik att använda bananlådor och liknande fruktkartonger som kattungelåda. Kattungarna kan dö av besprutningsmedlen som finns i dem.
Svar på tråden Katten gravid varannan dag?