Zaria skrev 2007-06-10 13:42:54 följande:
zebangiealexmamma : Hur vet du att katter skulle fara illa av att vara inne, de kattexperter och veterinärer jag träffat säger att en innekatt kan må minst lika bra som en utekatt.Ang inavel är det väldigt vanligt bland huskatter också, speciellt de som bara släpper ut katten och inte har någon koll alls på vem katten párar sig med.Visst kan det gå bra att inte ge tillskott, men varför chansa, äter inte du lite nyttigare/mer/ bättre när du är gravid och ammar för att orka.Äter man bara bara onyttig mat eller ger katten "icafoder" är det inte alls speciellt nyttigt, varför inte ge katten och ungarna de bästa förutsättningarna?Alla andra djur fodras ju mer och får lite nyttigare mat när de är dräktiga och diar, varför inte en katt?
Bra skrivet tycker jag! 
Jag har både inne- och utekatter, men de verkar lyckliga alla fyra. Katter är lite olika till sättet. Min ena skulle nog aldrig gå att ha som innekatt för hon kräver stora ytor att röra sig på och älskar att springa utanför huset och jaga möss, medan en annan av mina katter bara går ut om det är torrt, vindstilla och varmt ute. Hon ligger lika gärna och latar sig på soffan.
När det gäller maten så är det väl lite överdrift att ett och samma märke ska ha ca 10-15 olika varianter av sin mat kan jag tycka, för så himla mycket tror jag inte det skiljer, men jag märker definitivt skillnad på mina katter om de äter kvalitétsfoder eller om de får billigare mat.
Inavel och sjukdomar verkar vara något som många förknippar med raskatter, men det är minst lika vanligt bland huskatter. Dock är det väl inte lika dokumenterat och det är få som t ex scannar eller gentestera sina huskatter för hcm. Sen vet man ju ofta inte vem som är pappan till huskattungar om katten springer lös ute.